TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
22. september 2020
2020-7359
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 11. september 2020 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål 711
Kan ministeren bekræfte, at trafikberegninger i Forundersøgelsen af Østlig
Ringvej (havnetunnel) er baseret på en gennemførelse af den forhenværende,
blå regerings infrastrukturplan, Aftale om et sammenhængende Danmark af 12.
marts 2019, og dermed den trafikvækst der følger heraf, til trods for, at rege-
ringen har droppet denne plan og annonceret en helt ny grøn mobilitetsplan i
forlængelse af en klimaaftale på transportområdet? Er ministeren i givet fald
enig i, at Folketinget bør afvente at tage stilling til en anlægslov, før der er fast-
lagt en klimaplan og en grøn mobilitetsplan, herunder gennemført nye trafik-
beregninger med dette som udgangspunkt og med undersøgelse af, om pro-
blemet med gennemkørende trafik i Indre By København kan løses på andre
måder end med en havnetunnel?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der svarer:
”Trafikberegningerne i Forundersøgelsen af Østlig Ringvej er gennemført på
baggrund af en række forudsætninger om udviklingen fordelt på geografiske
områder (kommuner mv.) i hovedstadsområdet af bl.a. befolkningstal, ar-
bejdspladser og bilejerskab, som er fastlagt af Danmarks Statistik, DTU og Kø-
benhavns Kommune. Det er disse forudsætninger, der primært styrer trafik-
væksten i den anvendte trafikmodel OTM. Herudover har forudsætninger om
ændringer i infrastrukturen betydning for trafikkens fordeling på transport-
middel og rutevalg på vejnettet. Da størstedelen af trafikberegningerne blev
gennemført efter den tidligere regerings og Dansk Folkepartis indgåelse af ”Af-
tale om et sammenhængende Danmark”,
blev de infrastrukturudbygninger, der
var med heri, medtaget i forudsætningerne for fremskrivningen af vej- og kol-
lektivt trafiknet. Da denne aftale efter den nye regerings tiltræden ikke længere
havde flertal bag sig, blev det vurderet at ville være et for omfattende arbejde at
omregne alle de gennemførte trafikberegninger, idet det heller ikke blev vurde-
ret at ville få store konsekvenser for beregningsresultaterne.