TRANSPORTMINISTEREN
28. september 2020
2020-7236
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. september stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 709:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 17/8-20 fra Allan Hansen vedrø-
rende forslag til en grøn omstilling og maksimal energieffektivitet billigst mu-
ligt i transportsektoren i Danmark, jf. TRU alm. del - bilag 451?
Svar:
Regeringens mål er at reducere Danmarks CO
2
-udledning med 70 pct. i 2030.
For at nå denne målsætning, er det afgørende, at transportsektoren, som i dag
står for ca. en fjerdedel af Danmarks samlede CO
2
-udledning, også bidrager til
at nå denne målsætning. Som transportminister hilser jeg derfor altid ambitiø-
se idéer, som kan hjælpe os med at nå målsætningen, velkommen.
I sin henvendelse forslår Allan Hansens en overordnet omlægning af infra-
strukturen fra vej til jernbane. Han foreslår ligeledes, at man investerer i en
række baneprojekter i stedet for at udvikle og udbygge den danske elbilpark.
Jeg er enig med Allan Hansen i, at det er helt nødvendigt at styrke den kollekti-
ve trafik. Dette indebærer bl.a., at jernbanen skal være mere konkurrencedyg-
tig, så den i højere grad end i dag bliver et attraktivt alternativ til bilen. For så
vidt angår jernbanens egen udledning, vil elektrificeringen af hovednettet samt
DSB’s
indkøb af Fremtidens Tog minimere jernbanens allerede begrænsede
CO
2
-udledning.
Jernbanens styrke er, at den forbinder de store byer og kan transportere mange
mennesker hurtigt og effektivt. Den er derfor vigtig i forhold til at sikre en
grønnere måde at transportere gods og arbejdskraft på i de store korridorer.
Det er dog vigtigt at holde sig for øje, at jernbanen også er meget omkostnings-
tung i forhold til biltrafikken. Hertil kommer, at bilen er en afgørende forud-
sætning for mange danskeres hverdag. Jeg mener derfor, at det er vigtigt at vi