Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2257689_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
7. oktober 2020
2020-7228
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. september 2020 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 708:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 8/9-20 fra Dansk Svæveflyver
Union vedrørende gebyrer for svæveflycertifikater, jf. TRU alm. del
bilag
467?
Svar:
Jeg har indhentet svarbidrag fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, der oplyser
nedenstående. Jeg noterer mig i den forbindelse, at Trafik-, Bygge- og Boligsty-
relsen har bekræftet, at det tilsyneladende kan gøres billigere i Tyskland. Sty-
relsen tager derfor kontakt til de tyske myndigheder med henblik på at under-
søge, om den tyske model kan anvendes i Danmark.
”Dansk
Svæveflyver Union (DSvU) er en del af Danmarks Idræts Forbund
(DIF), der tæller 62 sportsforbund. Svæveflyvning er, sammen med eksempel-
vis sejlsport og motorsport, en materieltung sportsinteresse, der kræver certifi-
kat/duelighedsbevis. I modsætning til langt størstedelen af de 62 sportsfor-
bund i DIF er betingelserne for udstedelse af certifikat til at udøve sportsaktivi-
teten blandt DSvU’s medlemmer EU-reguleret.
Den 8. april 2020 overgik svæveflyvecertifikaterne fra nationale licensregler til
EU-regler. Dette skete på baggrund af (EU) forordning 2020/358, som er en
ændringsforordning til (EU) forordning 2018/1976 af 14. december 2018 om
gennemførelsesbestemmelser for operation af svævefly og flyvebesætningscer-
tifikater til svævefly i medfør af Europa-Parlamentets og Rådets (EU) forord-
ning 2018/1139 (grundforordningen).
Teoriprøver i forbindelse med svæveflyveraspiranters uddannelse skal derfor
ske i henhold til ovenstående forordninger, samt (EU) forordning 1178/2011,
som regulerer tekniske krav og administrative procedurer for flyvebesætninger
i civil luftfart.
Det europæiske luftfartagentur (EASA) fører tilsyn med TBST, for at sikre at
certificerings- og tilsynsopgaverne, der i medfør af ovennævnte forordninger er
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 708: Spm. om kommenter til henvendelse af 8/9-20 fra Dansk Svæveflyver Union vedrørende gebyrer for sværeflycertifikater, til transportministeren
2257689_0002.png
delegeret, overholder samtlige krav. De danske svæveflyvercertifikater udstedes
nu som EU-certifikater, og er således omfattet af ovenstående tilsyn. Som følge
heraf er det nu muligt, at teori opnået under uddannelse til et svæveflyvecerti-
fikat krediteres med henblik på andre EU-certifikater, som tæller LAPL (certi-
fikat til lette luftfartøjer) og PPL (privat pilotcertifikat). Det er nu også muligt,
at en aspirant til et svæveflyvecertifikat efter afslutning af alle 9 teoriprøver,
kan aflægge den praktiske prøve i en anden medlemsstat. Dette er samlet set
en fordel for den danske luftfartsbranche.
Når en aspirant til et svæveflyvercertifikat tager den første ud af 9 teoriprøver,
skal aspiranten bestå samtlige teoriprøver inden for 18 måneder fra udgangen
af den kalendermåned, hvor ansøgeren første gang brugte et prøveforsøg, og
skal i alle fald bestå en enkelt teoriprøve efter maksimalt fire forsøg, jf.
SFCL.135 i (EU) forordning 2018/1976. For at kunne administrere, at dette
overholdes i praksis, benytter TBST et IT-system for at sikre overholdelse af
EU-reglerne herom. TBST afholder og administrerer ligeledes teoriprøver for
de øvrige EU-certifikater i IT-systemet.
ARA.FCL.300 i (EU) forordning 1178/2011 regulerer procedurerne for afhol-
delse af teoriprøver, og det fremgår heraf (litra a), at TBST skal etablere de
nødvendige ordninger og procedurer, så aspiranter til EU-certifikater kan tage
teoriprøver. Af litra d til bestemmelsen fremgår, at TBST skal etablere procedu-
rer til at sikre prøvernes integritet (fx prøvespørgsmålenes kvalitet og eksame-
nernes praktiske gennemførelse), mens litra f fastslår, at TBST skal udelukke
ansøgere, der tages i at snyde fra at tage enhver yderligere prøve i mindst 12
måneder. De øvrige medlemsstater og EASA skal i denne forbindelse orienteres
via et centralt register, jf. artikel 74 i grundforordningen. Dette register skal,
udover ovennævnte, indeholde certifikater samt beslutninger truffet af EASA
og andre medlemsstater. Både certifikater og sådanne beslutninger kan inde-
holde personfølsomme oplysninger, da disse kan indeholde personfølsomme
oplysninger om certifikatindehaveres/aspiranters helbredstilstand, herunder
både fysiske lidelser og psykiske lidelser. En ansøgning om dispensation fra
eksempelvis 18-månederskravet (beskrevet ovenfor) vil derfor typisk indeholde
personfølsomme oplysninger.
Betragtning 49 i præamblen til grundforordningen bestemmer, at (EU) forord-
ning 2016/679 (GDPR-forordningen) finder anvendelse på behandlingen af
personoplysninger i forbindelse med anvendelsen af forordningen. Det fremgår
af denne betragtning, at udveksling af personoplysninger bør være underlagt
strenge betingelser og være begrænset til, hvad der er absolut nødvendigt for at
nå målene i forordningen (herunder afholdelse af teoriprøver).
Gebyret på 275 kr. i forbindelse med DSvU’s teoretiske prøver dækkede alle 9
prøver. DSvU havde, til forskel fra den nuværende model efter EU-reglerne,
indrettet prøveafholdelsen således, at der blev aflagt prøve i alle 9 fag i forbin-
delse med én eksamen. Dette er ikke muligt nu, da det skal kunne administre-
Side 2/5
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 708: Spm. om kommenter til henvendelse af 8/9-20 fra Dansk Svæveflyver Union vedrørende gebyrer for sværeflycertifikater, til transportministeren
2257689_0003.png
res præcist, hvor lang tid en aspirant bruger på ét fag, samt at TBST, som
nævnt ovenfor, skal sikre prøvernes integritet.
TBST regulerer gebyrer i henhold til Finansministeriets budgetvejledning, så
der opnås fuld dækning for de omkostninger, der er forbundet med det gebyr-
belagte område.
TBST er er ikke bekendt med kriterierne for DSvU’s prisfastsættelse,
men er
vidende om, at en del af årsagen til den lave pris skyldes, at det omfattende
arbejde omkring DSvU’s teoriprøver er baseret på frivillig arbejdskraft
i unio-
nens regi. Arbejdet har bl.a. omfattet udarbejdelsen af teorispørgsmål, kvali-
tetssikring og godkendelse af disse. Endvidere har der efterfølgende været en
gennemgang af prøvesvarene og
i tilfælde af at en aspirant ikke bestod den
originale prøve
planlægning og afholdelse af en omprøve. Efterfølgende har
der været en opgave med administration og indsendelse af prøvedokumentati-
onen til TBST.
TBST skal, som beskrevet ovenfor, indføre denne dokumentation i styrelsens
eget IT-system, da den kompetente myndighed er underlagt EU-reglerne.
På baggrund af ovenstående, vurderer TBST ikke, at det er hensigtsmæssigt at
uddelegere afholdelsen af teoriprøver til DSvU, da disse nu er omfattet af EU-
reglerne, og at en robust administration heraf vil være meget omkostningsfuld,
såfremt DSvU ikke bliver kompetent myndighed på området, og dermed får det
fulde ansvar for hele svæveflyveruddannelsen, prøver, kontrol og tilsyn.
DSvU bemærker i deres henvendelse af 11. september 2020, at en medlemsstat
kan lave en såkaldt alternativ procedure, såfremt man ønsker en anden håndte-
ring af bestemmelserne i (EU) forordning 1178/2011.
Der er af det europæiske luftfartsagentur, EASA, udarbejdet såkaldt AMC-
materiale (Acceptable Means of Compliance) til nogle af bestemmelserne i
ovenstående forordninger. AMC-materialet, som er en uddybning af bestem-
melserne, er som udgangspunkt ikke bindende, men da det beskriver den ene-
ste acceptable måde at opfylde kravet i en given bestemmelse, tillægges det i
praksis stor værdi. Såfremt en medlemsstat ønsker at opfylde kravet på alterna-
tiv vis, skal der udarbejdes en såkaldt AltMoC (Alternative Means of Complian-
ce). Der skal i den forbindelse foretages en risikovurdering, som klart doku-
menterer, at sikkerhedsniveauet i forhold til flyvesikkerhed samt anden form
for sikkerhed, eksempelvis beskyttelse af persondata, forbliver uændret. Så-
fremt EASA vurderer,
at sikkerhedsniveauet er forringet, afvises AltMoC’en.
TBST vurderer, at en AltMoC i praksis vil kræve, at DSvU får et administrativt
set-up, der, ligesom det gælder for TBST, kan tilgodese de ovennævnte krav
omkring præcis administration af de enkelte svæveflyveraspiranters forløb i
uddannelsen, herunder også eventuelle dispensationer, der skal kunne doku-
menteres overfor EASA samt sikre, at GDPR-forordningen overholdes.
Side 3/5
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 708: Spm. om kommenter til henvendelse af 8/9-20 fra Dansk Svæveflyver Union vedrørende gebyrer for sværeflycertifikater, til transportministeren
2257689_0004.png
Side 4/5
Regulering af gebyrer på luftfartsområdet
Der har gennem de seneste to år foregået en konverteringsproces, hvor der har
været en god dialog mellem TBST og Dansk Svæveflyver Union (DSvU). I den
forbindelse har TBST gjort DSvU bekendt med, at teoriprøverne til svæveflyve-
certifikater efter overgang til EU-regler, ville blive afholdt af TBST, som den
kompetente myndighed i henhold til (EU) forordning 1178/2011.
Da prøveafholdelsen overgik til TBST, blev gebyrbekendtgørelsen gældende for
aspiranter til svæveflyvecertifikater.
TBST er ikke bekendt med, at DSvU skulle være blevet lovet, at overgangen til
EU-regler ikke ville medføre omkostninger. I forbindelse med den årlige gebyr-
regulering sendes gebyrbekendtgørelsen i høring blandt relevante parter. Hø-
ringsperioden forud for reguleringen i 2020 var medio oktober til medio no-
vember 2019. Her modtog Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen høringssvar fra
Dansk Svæveflyverunion uden kommentarer til gebyr 4J1.
TBST’s gebyrer reguleres én gang årligt i henhold til bestemmelserne i Finans-
ministeriets budgetvejledning afsnit 2.3.1.2. Gebyrerne skal fastsættes, så der
opnås fuld dækning for de omkostninger, der er forbundet med det gebyrbelag-
te område, således at der tilstræbes balance over en 4-årig periode fra og med
regnskabsåret. Satserne fastsættes dermed, så der er balance mellem omkost-
ninger og indtægter med henblik på at nedbringe evt. overskud/underskud på
ordningen.
Gebyrerne for 2020 er således beregnet med henblik på, at ordningerne balan-
cerer over en 4-årig periode til og med udgangen af 2021. Omkostningerne
opgøres på baggrund af styrelsens faktiske udgifter, herunder lønomkostninger
fordelt på baggrund af tidsregistrering og det forventede aktivitets- og omkost-
ningsniveau fremover.
Det skal bemærkes, at gebyret benævnt 4J1
PPL pr. prøve/omprøve pr. fag
blev sat ned fra 905 kr. i 2019 til 645 kr. pr. 1. januar 2020, da et tidligere op-
arbejdet underskud på ordningen blev nedbragt i løbet af 2019. Reguleringen
bygger på en forventning om, at der i hvert af årene 2020 og 2021 afvikles 775
prøver og anvendes 250 timer hertil årligt. Styrelsens tidsanvendelsen på om-
rådet er uafhængig af, hvor mange ansøgere der er til prøve ad gangen.
Ved udgangen af 2019 var der fortsat et underskud på ordningen på ca.
400.000 kr., der i henhold til budgetvejledningen skal dækkes ind, og som der-
for ligeledes indgår i beregningen af gebyrets størrelse.
Omkostningerne i forbindelse med afholdelse af prøverne i 2020 og 2021 for-
ventes at udgøre ca. 300.000 kr. pr år. Heraf er ca. 160.000 kr. løn- og over-
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 708: Spm. om kommenter til henvendelse af 8/9-20 fra Dansk Svæveflyver Union vedrørende gebyrer for sværeflycertifikater, til transportministeren
2257689_0005.png
headomkostninger, mens den resterende del udgøres af omkostninger til øvrig
drift, herunder drift og vedligehold af IT-system (100.000 kr.). Hertil medreg-
nes underskuddet på ordningen ultimo 2019 på ca. 400.000 kr.
For en ansøger til et svæveflyvercertifikat, hvor der som nævnt ovenfor skal
aflægges i alt ni teoriprøver, samt at der opkræves ét gebyr pr. prøve, betyder
det, at der skal betales i alt: 9 x 645 kr. = 5.805 kr.
DVsU anfører, at gebyret for den teoretiske eksamen i Tyskland er 85 Euro.
Ifølge Bezirksregierungs Münsters hjemmeside udgør gebyret 70 Euro for teo-
riprøven og 130 Euro for et forvaltningsgebyr. TBST har ikke indblik i fastsæt-
telsen af eksamensgebyrer i andre administrative regioner i Tyskland eller i
andre lande, men der er tale om store forskelle, hvilket også gælder skatter,
afgifter og gebyrer på andre områder. Der kan samtidig være forskel på mulig-
hederne for at gennemføre prøver i de enkelte lande. Her tænkes særligt på
afstande til prøvested, antal prøvedage om året. I Danmark er der således mu-
lighed for at gå til en teoriprøve både vest og øst for Storebælt, og der afholdes
under normale forhold 10 prøvesessioner om året hvert sted. Dette er en fordel,
hvis en elev ikke består en delprøve og skal op til en ny prøve.
TBST vil på baggrund af henvendelsen fra DSvU tage kontakt til Luftfahrt-
Bundesamt, som er den kompetente myndighed for luftfart i Tyskland, med
henblik på at undersøge nærmere, hvilke rammer teoriprøverne bliver gennem-
ført under i Tyskland, herunder hvad prisen for teoriprøver omfatter. Viser det
sig, at det kan gøres billigere i Tyskland, vil man i Danmark tage ved lære af de
tyske erfaringer.
Overgangen til EU-regler har medført, at instruktørerne skal betale et gebyr, da
de nu er omfattet af gebyrbekendtgørelsen. Gebyret, som er et engangsbeløb,
dækker over et obligatorisk seminar afholdt af TBST, da det er et krav, at in-
struktørerne vedligeholder deres kompetencer. Dette krav er gældende for
samtlige instruktører og omfatter således instruktører på balloner, helikoptere,
privatfly, lette luftfartøjer samt kommercielle fly.
For god ordens skyld skal det bemærkes, at TBST i praksis har forsøgt at mini-
mere omkostninger, da konverteringen fra et nationalt certifikat til et EU-
certifikat er sket uden beregning for de pågældende certifikatindehavere.”
Side 5/5
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht