Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2244584_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
15. september 2020
2020 - 7102
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 4. september 2020 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Trine Torp (SF).
Spørgsmål nr. 692:
Vil ministeren oplyse, om der forud for etablering af hastighedsdæmpende for-
anstaltninger på såvel statsvej som kommunevej foretages undersøgelse af ef-
fekt og i givet fald hvordan, samt endvidere om der efter etablering af ha-
stighedsdæmpende foranstaltninger på vejnettet gennemføres en opfølgning på
effekten af de etablerede hastighedsdæmpende foranstaltninger?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Trine Torp
(SF).
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, som oplyser følgende:
”Hastighedsdæmpende
foranstaltninger anvendes i meget begrænset omfang
på statsveje, idet Vejdirektoratet administrerer det overordnede vejnet, som
kun dækker ganske få kilometer veje i byzone, hvor hastighedsdæmpende for-
anstaltninger vil være relevante. Hastighedsdæmpende foranstaltninger er
hyppige på kommuneveje. Procedurer for etablering varierer fra kommune til
kommune og givetvis også fra projekt til projekt.
Som regel vil der være en forudgående analyse inkl. hastighedsmålinger, der
godtgør, at hastighedsdæmpning er påkrævet og ønskværdig på den pågælden-
de lokalitet. Den hastighedsdæmpende foranstaltning vælges med baggrund i
ønsket hastighedsniveau og hensyntagen til trafik på lokaliteten, herunder
f.eks. busser og lette trafikanter.
Opfølgende analyser efter etablering af hastighedsdæmpende foranstaltninger
vil tilsvarende variere fra projekt til projekt. I langt de fleste projekter vil effek-
ten på hastighederne blive målt efter etablering af hastighedsdæmpningen. Der
udføres evt. også opfølgning i forhold til oplevet tryghed og trafiksikkerhed,
men der vil sjældent være tilstrækkelige ulykkesdata til at kunne vurdere trafik-
sikkerhedsmæssige effekter af et enkelt projekt.”
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 692: MFU spm. om om der forud for etablering af hastighedsdæmpende foranstaltninger på såvel statsvej som kommunevej foretages undersøgelse af effekt og i givet fald hvordan, samt endvidere om der efter etablering af hastighedsdæmpende foranstaltninger på vejnettet gennemføres en opfølgning på effekten af de etablerede hastighedsdæmpende foranstaltninger, til transportministeren, kopi til social- og indenrigsministeren
2244584_0002.png
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht