Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2247836_0001.png
Folketinget
Transportudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
21. september 2020
Politikontoret
Louise Møbius Heidt-
mann
2020-0032/41-0153
1612633
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 678 (Alm. del), som Folketin-
gets Transportudvalg har stillet til justitsministeren den 3. september 2020.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Karina
Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Jacob Guldborg Rasmussen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 678: MFU spm. om ministeren vil redegøre for aldersspredningen blandt overtrædelserne af fartbegrænsninger (opgøres f.eks. i intervallerne 17-25, 26-40, 41-50, 51-65, 65+), til justitsministeren
2247836_0002.png
Spørgsmål nr. 678 (Alm. del) fra Folketingets Transportudvalg:
”Vil ministeren redegøre for aldersspredningen blandt overtræ-
delserne af fartbegrænsninger (opgøres f.eks. i intervallerne 17-
25, 26-40, 41-50, 51-65, 65+)?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Der henvises indledningsvis til Rigspolitiets samtidige bidrag
til brug for Justitsministeriets besvarelse af spørgsmål nr. 676
(Alm. del) fra Folketingets Transportudvalg.
Nedenstående opgørelse over aldersspredningen blandt overtræ-
delserne af hastighedsgrænserne er fremfundet ved en søgning i
politiets sagsstyringssystem POLSAS på gerningskoder, der
omhandler hastighedsovertrædelser. Søgningen er begrænset til
personer på 17 år og derover i perioden 2018 frem til den 14.
september 2020. Sagerne er enten verserende eller afgjort med
en fældende afgørelse, hvilket betyder, at sager, der er henlagt
uden sigtelse, og sager, hvor der er sket påtaleopgivelse, tiltale-
frafald eller frifindelse ikke indgår i opgørelsen.
Det bemærkes, at ATK-sager med betinget objektivt ejeransvar
i medfør af færdselslovens § 118 c ikke indgår i nedenstående
opgørelse over aldersspredningen blandt overtrædelserne af ha-
stighedsgrænserne, da det i ejeransvarssagerne ikke nødvendig-
vis er den sigtede, der har ført køretøjet, ligesom den sigtede kan
være en virksomhed, f.eks. et udlejningsfirma.
Aldersspredningen blandt overtrædelserne af hastighedsgrænserne gældende for
2018
Politikreds
Nordjylland
Østjylland
Midt- og Vestjylland
Sydøstjylland
Syd- og Sønderjylland
Fyn
Sydsjælland og Lolland-Falster
Midt- og Vestsjælland
Nordsjælland
Københavns Vestegn
København
17-25
3.124
1.826
2.524
3.032
1.411
2.272
3.019
1.461
1.919
1.743
2.722
26-40
3.494
2.021
3.590
4.416
1.862
2.626
5.863
2.116
2.920
2.267
5.360
41-50
2.285
1.253
2.468
3.014
1.231
1.780
4.621
1.514
2.422
1.373
3.897
51-65
2.469
1.256
2.758
2.758
1.450
1.900
4.579
1.508
2.489
1.285
3.372
2
65+
863
474
1.122
929
551
831
1.521
504
1.033
434
961
I alt
12.235
6.830
12.462
14.149
6.505
9.409
19.603
7.103
10.783
7.102
16.312
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 678: MFU spm. om ministeren vil redegøre for aldersspredningen blandt overtrædelserne af fartbegrænsninger (opgøres f.eks. i intervallerne 17-25, 26-40, 41-50, 51-65, 65+), til justitsministeren
2247836_0003.png
Bornholm
I alt
54
25.107
62
36.597
58
25.916
57
25.881
17
248
9.240 122.741
Aldersspredningen blandt overtrædelserne af hastighedsgrænserne gældende for
2019
Politikreds
Nordjylland
Østjylland
Midt- og Vestjylland
Sydøstjylland
Syd- og Sønderjylland
Fyn
Sydsjælland og Lolland-Falster
Midt- og Vestsjælland
Nordsjælland
Københavns Vestegn
København
Bornholm
I alt
17-25
2.704
2.001
2.729
2.711
1.504
2.383
2.162
1.372
1.997
2.074
2.461
43
24.141
26-40
3.209
2.134
3.940
4.000
1.956
2.845
3.597
2.300
2.848
3.007
4.063
51
33.950
41-50
1.969
1.205
2.659
2.713
1.210
1.793
2.630
1.653
2.191
2.074
2.498
56
22.651
51-65
2.238
1.267
3.057
2.880
1.388
1.836
2.808
1.619
2.370
2.280
2.280
65
24.088
65+
858
519
1.254
1.152
536
750
903
490
896
1.017
547
16
I alt
10.978
7.126
13.639
13.456
6.594
9.607
12.100
7.434
10.302
10.452
11.849
231
8.938 113.768
Aldersspredningen blandt overtrædelserne af hastighedsgrænserne gældende for
1. januar 2020 til 14. september 2020
Politikreds
Nordjylland
Østjylland
Midt- og Vestjylland
Sydøstjylland
Syd- og Sønderjylland
Fyn
Sydsjælland og Lolland-Falster
Midt- og Vestsjælland
Nordsjælland
Københavns Vestegn
København
Bornholm
I alt
17-25
1.907
1.420
1.974
1.864
1.117
1.588
1.527
1.030
1.319
1.120
2.406
31
17.303
26-40
1.855
1.404
2.532
2.369
1.431
1.869
1.968
1.583
1.648
1.508
3.204
34
21.405
41-50
1.190
772
1.745
1.444
873
1.153
1.355
1.081
1.141
831
1.741
16
13.342
51-65
1.306
813
2.002
1.497
1.019
1.314
1.533
1.057
1.232
903
1.734
40
14.450
65+
421
291
732
505
320
452
496
343
390
282
427
15
4.674
I alt
6.679
4.700
8.985
7.679
4.760
6.376
6.879
5.094
5.730
4.644
9.512
136
71.174
Det bemærkes, at data trukket fra POLSAS er behæftet med en vis
usikkerhed, da POLSAS er et journaliserings- og sagsstyringssystem
og ikke et egentligt statistiksystem. Der kan endvidere forekomme ef-
terregistreringer.
3
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 678: MFU spm. om ministeren vil redegøre for aldersspredningen blandt overtrædelserne af fartbegrænsninger (opgøres f.eks. i intervallerne 17-25, 26-40, 41-50, 51-65, 65+), til justitsministeren
Der henvises endvidere til Rigspolitiets samtidige bidrag til brug for
Justitsministeriets besvarelse af spørgsmål nr. 677 (Alm. del) fra Fol-
ketingets Transportudvalg.
4