Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2247829_0001.png
Folketinget
Transportudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
21. september 2020
Politikontoret
Louise Møbius Heidt-
mann
2020-0032/41-0151
1612622
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 676 (Alm. del), som Folketin-
gets Transportudvalg har stillet til justitsministeren den 3. september 2020.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Karina
Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Jacob Guldborg Rasmussen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 676: MFU spm. om ministeren vil redegøre for antallet af overtrædelser af fartbegrænsninger fordelt på politikreds og kommune samt hvilken hastighedsbegrænsning, der er overtrådt (f.eks. 50 km/t, 80 km/t, 110 km/t, 130 km/t), til justitsministeren
Spørgsmål nr. 676 (Alm. del) fra Folketingets Transportudvalg:
”Vil ministeren redegøre for antallet af overtrædelser af fartbe-
grænsninger fordelt på politikreds og kommune samt hvilken
hastighedsbegrænsning, der er overtrådt (f.eks. 50 km/t, 80
km/t, 110 km/t, 130 km/t)?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan indledningsvis oplyse, at de omhandlede over-
trædelser af hastighedsgrænserne er fremfundet ved en søgning
i politiets sagsstyringssystem POLSAS på gerningskoder, der
omhandler hastighedsovertrædelser. Som følge af datasættets
omfang vedlægges opgørelsen som bilag (Excel-regneark).
Det bemærkes, at der er søgt på alle sager med sigtelser fordelt
på årene 2018, 2019 og i 2020 frem til den 10. september 2020.
Sagerne er enten verserende eller afgjort med en fældende afgø-
relse, hvilket betyder, at sager, der er henlagt uden sigtelse, og
sager, hvor der er sket påtaleopgivelse, tiltalefrafald eller frifin-
delse ikke indgår i opgørelsen.
Sagerne fremgår i den politikreds, hvor sagen er oprettet, og
ikke nødvendigvis, hvor hastighedsovertrædelsen er sket. Der
kan være kommuner, der optræder i flere politikredse, hvilket
kan skyldes, at en politikreds har målt et køretøj i anden politik-
reds og efterfølgende oprettet sagen i egen politikreds. Det skal
hertil bemærkes, at ATK-sager, hvor hastighedsovertrædelsen
er sket i Bornholms politikreds, behandles i Københavns poli-
tikreds.
Det bemærkes endvidere, at den i bilaget medtagne kolonne ”Ej
angivet” indeholder sager, hvor der på selve sagen i POLSAS
ikke er registreret, hvilken hastighedsbegrænsning der konkret
er overtrådt. En nærmere undersøgelse heraf vil forudsætte en
ressourcekrævende manuel gennemgang af de omhandlede sa-
ger.
Det bemærkes, at data trukket fra POLSAS er behæftet med en
vis usikkerhed, da POLSAS er et journaliserings- og sagssty-
ringssystem og ikke et egentligt statistiksystem. Der kan endvi-
dere forekomme efterregistreringer.
Der henvises til Rigspolitiets samtidige bidrag til brug for Ju-
stitsministeriets besvarelse af spørgsmål nr. 677 og spørgsmål
nr. 678 (Alm. del) fra Folketingets Transportudvalg.”
2