Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2262709_0001.png
2019
Dokumentejer:
Group Sourcing
PostNords
adfærdskodeks for
leverandører af
landtransport
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 670: Spm. om ministeren kan garantere, at det statssubsidierede PostNord ikke benytter sig af østeuropæiske eller tredjeland-lavtlønschauffører til transport- og distributionsopgaver på dansk grund, til transportministeren
2262709_0002.png
1
Introduktion
Det er PostNords målsætning at være føren-
de inden for bæredygtighed i branchen. Det
stiller krav om, at vi sammen med vores
leverandører tager hensyn til og ansvar for
den økonomiske, miljømæssige og sociale
påvirkning, vores aktiviteter har på vores
omverden.
Et godt samarbejde med vores leverandører
er en forudsætning for vores virksomhed.
PostNords leverandører er i mange tilfælde
også vores ansigt udadtil. Derfor er det vig-
tigt, at PostNord skaber gode forudsætninger
for, at vores leverandører kan opfylde vores
krav, så de kan repræsentere PostNord på en
god måde.
PostNords leverandører skal respektere
kravene i PostNords adfærdskodeks for lever-
andører af landtransport (herefter kaldet lev-
erandørkodekset) og arbejde proaktivt for at
opfylde dem både i deres egen organisation
og i leverandørkæden. Det bør ske via dialog,
transparens og et aktivt samarbejde mellem
PostNord og leverandøren.
Leverandørkodekset gælder for
alle leverandører af landtransport,
herunder deres underleverandører,
servicesteder, konsulenter, distributører og
agenter (herefter kaldet leverandører).
Med begrebet “chauffør” menes i det følgen-
de både chauffører, der er ansat direkte af
leverandøren eller af underleverandører, og
chauffører, som på anden måde står til deres
rådighed.
Der kan i forbindelse med enkeltopgaver
indgås opgaveaftaler med yderligere bære-
dygtighedskrav ud over dem, der fremgår af
nedenstående.
Leverandørkodekset er baseret på PostNords
Code of Conduct samt etablerede internation-
ale rammer
1
.
3
Overholde internationale
rammer og relevant lovgivning
Leverandørkodekset afspejler PostNord-kon-
cernens forpligtelser i forhold til FN’s Global
Compact, OECD’s retningslinjer for multina-
tionale virksomheder og FN’s retningslinjer for
menneskerettigheder og erhvervsliv.
De varer og tjenester, der produceres, skal
være fremstillet under forhold, der er i over-
ensstemmelse med:
FN’s generelle
menneskerettighedserklæring (1948)
ILO’s otte kernekonventioner nr. 29,
87, 98, 100, 105, 111, 138 og 182
FN’s Børnekonvention, artikel 32
Den arbejdstagerbeskyttelse og de
arbejdsmiljølove, der er gældende i de
lande, hvor der drives virksomhed
Den arbejdsret, herunder lovgivning
om mindsteløn, og den sociale sikring,
der er gældende i de lande, hvor der
drives virksomhed
Den miljølovgivning, der er gældende i
de lande, hvor der drives virksomhed
FN’s konvention mod korruption
Leverandøren skal overholde love og forskrift-
er i de lande, hvor der drives virksomhed, og
være i besiddelse af alle de tilladelser, der er
relevante for virksomheden.
Hvor gældende lov stiller større krav end
beskrevet i dette kodeks, skal leverandøren
følge gældende lov.
Leverandører skal kunne dokumentere, at de
opfylder lovbestemte krav om betaling af skat
og bidrag til sociale sikringsordninger.
Leverandører, som opererer under de fælles
regler for adgang til markedet for internati-
onal godskørsel
2
, skal kunne sikre impleme-
ntering og overholdelse af disse regler.
2
Arbejde med løbende
forbedringer
Vi opfordrer leverandører til at stræbe
efter løbende forbedringer og arbejde
med ledelsessystemer og standarder
på de områder, der beskrives i leverandørkod-
ekset. Leverandører bør også have et hæn-
delseshåndteringssystem til håndtering og
forebyggelse af hændelser.
1
Internationale rammer: Se 3.0 Overholde internationale rammer og relevant lovgivning.
2
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1072/2009 af 21. oktober 2009 om fælles regler
2(6)
for adgang til markedet for international godskørsel
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 670: Spm. om ministeren kan garantere, at det statssubsidierede PostNord ikke benytter sig af østeuropæiske eller tredjeland-lavtlønschauffører til transport- og distributionsopgaver på dansk grund, til transportministeren
2262709_0003.png
4
Skabe gode arbejdsvilkår
Leverandøren skal være bekendt med og
respektere de almindeligt anerkendte, globale
menneskerettigheder og sørge for fair ar-
bejdsvilkår.
Det betyder:
4.1
Ligebehandling
Leverandøren skal tilbyde en inkluderende ar-
bejdsplads, der er præget af mangfoldighed,
lige muligheder og lige løn for lige arbejde.
Ingen former for diskrimination, chikane
eller krænkende særbehandling må tillades.
Det gælder f.eks. køn, kønsoverskridende
identitet eller udtryk, etnisk tilhørsforhold,
religion eller anden trosopfattelse, funk-
tionsnedsættelse, seksuel orientering og al-
der. Diskrimination, chikane eller krænkende
særbehandling må heller ikke forekomme
på grund af graviditet, fagforeningsmæssigt
tilhørsforhold eller politisk overbevisning.
4.2
Rimelig løn og rimelige ydelse
Medarbejderne skal have lovbestemte
eller, hvor det er relevant, over-
enskomstlignende ansættelsesvilkår
med hensyn til arbejdstid, løn, ferie, syge-
fravær og forældreorlov.
Overtidsbetaling skal udbetales og tydeligt
specificeres skriftligt på lønsedlen.
Den fulde løn skal betales regelmæssigt
direkte til arbejdstageren på det aftalte tid-
spunkt.
Lønnen skal være fastsat, så den ikke giver
incitamenter til at løbe trafiksikkerhedsmæs-
sige risici eller opmuntrer til at bryde køre- og
hviletidsbestemmelserne
3
.
Medarbejderne skal modtage diæter og have
dækket deres udgifter i overensstemmelse
med gældende regler.
Rimelige arbejdstider, hviletid og
fridage
Arbejdstider, herunder overtid, skal over-
holde gældende lov. Medmindre andet er
aftalt f.eks. i overenskomster, skal al arbejds-
tid registreres.
Medarbejderne skal have ret til en ugentlig
fridag og tilstrækkelig hviletid mellem arbejd-
sperioder. Overarbejde skal være aftalt med
medarbejderne, og der må ikke tilskyndes til
rutinemæssigt overarbejde.
Fravær, herunder ferie, helligdage, sygefravær
og barselsorlov, skal være med løn i overens-
stemmelse med gældende lovgivning.
Chauffører
4
, som tilbringer lange perioder
hjemmefra, bør tilbydes gratis hjemrejse eller
tilskud hertil med jævne mellemrum – f.eks.
to gange om året.
Leverandøren skal have en metode, der sikrer
overholdelse af de gældende køre- og hvile-
tidsbestemmelser.
4.4
Ansættelseskontrakt
Medarbejderne skal være informere-
de om deres ansættelsesvilkår og
have en skriftlig ansættelseskontrakt.
4.3
Foreningsfrihed og retten til at
forhandle kollektivt
Leverandøren skal anerkende og respektere
medarbejdernes ret til foreningsfrihed og
kollektive forhandlinger, hvor det er foreneligt
med gældende lovgivning.
I lande med begrænset forenings-
frihed bør leverandøren tage initiativ
til dialog med medarbejderne om
arbejdsmiljø og ansættelsesvilkår.
4.5
3
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 561/2006 af 15. marts 2006 om harmonisering
af visse sociale bestemmelser inden for vejtransport og om ændring af Rådets forordning (EØF) nr.
3821/85 og (EF) nr. 2135/98 samt ophævelse af Rådets forordning (EØF) nr. 3820/85 eller anden
gældende lovgivning.
4
Gælder for chauffører fra et andet land end det, de udfører transporterne i.
3(6)
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 670: Spm. om ministeren kan garantere, at det statssubsidierede PostNord ikke benytter sig af østeuropæiske eller tredjeland-lavtlønschauffører til transport- og distributionsopgaver på dansk grund, til transportministeren
2262709_0004.png
Frihed og arbejdskraftens frie
bevægelighed
Leverandøren må ikke på nogen måde
bidrage til eller tolerere tvangsarbejde eller
menneskehandel. Der må ikke forekomme
ulovlige eller upassende løntræk eller løn-
indeholdelse. Medarbejderne skal frit kunne
afslutte deres ansættelse med aftalt opsig-
elsesvarsel.
Betingelser for tilbagebetaling af lån skal
være rimelige og lovlige.
4.7
Nultolerance over for børnearbejde
Alt arbejde skal udføres af medarbejdere,
som opfylder lovgivningens krav om mind-
stealder for arbejde. Medarbejderne skal
være mindst 15 år eller ældre, hvis lokal
lovgivning foreskriver en højere mindstealder.
Ungarbejdere skal have lovlige arbejdsvilkår. I
lande og brancher med høj risiko for børnear-
bejde skal der foreligge en handlingsplan, der
overholdes, og som sikrer, at der handles ud
fra barnets tarv.
4.6
5.2
Uddannelse og sikkerhed
Leverandøren skal have procedurer til løbende
at kontrollere, at medarbejderne har rele-
vante tilladelser, erhvervsrelevant uddannelse
og kvalifikationer til at udføre deres arbejde.
Medarbejderne skal uddannes og instrueres
i de eventuelle sundhedsrisici, arbejdet kan
medføre, herunder brandsikkerhed, farlige
arbejdsopgaver og førstehjælp. Leverandøren
skal stille relevant beskyttelsesudstyr og rele-
vante arbejdsredskaber til rådighed og sørge
for, at information om sundhed og sikkerhed
er lettilgængelig på arbejdspladsen.
Arbejdslokalerne skal have tilstrækkelig
brandsikring og tilstrækkelige nødudgange i
forhold til virksomhedens art samt risici for
brand og ulykker. Nødudgange skal være
tydeligt mærkede og oplyste og må ikke være
blokerede. Der skal regelmæssigt gennem-
føres evakueringsøvelser og test af brand-
alarmer.
Mobiltelefon må under kørslen kun benyttes
håndfrit.
Køretøjer skal være udstyret med første-
hjælpsudstyr og brandslukker.
5.3
Nultolerance over for alkohol og
stoffer
Alt arbejde skal udføres uden på-
virkning af alkohol og stoffer.
5
Tilbyde et godt arbejdsmiljø
Leverandøren skal fremme et godt arbejds-
miljø og forebygge risici for fysisk og psy-
kisk sygdom på grund af organisatoriske og
sociale forhold i arbejdsmiljøet.
Det betyder:
5.1
Systematisk arbejdsmiljøarbejde-
Leverandøren skal være bevidst om,
hvilke arbejdsmiljørisici der er i
virksomheden.
Mistanke om eller konstatering af
alkohol- eller stofmisbrug skal håndteres i
henhold til særlige handlingsprogrammer.
Leverandøren skal sikre, at chaufførerne
kører uden at være påvirket af træthed,
alkohol, stoffer eller lægemidler, der påvirker
evnen til at køre.
Leverandører opfordres til at installere alkolås
eller tilsvarende.
5.4
Sikker parkering og faciliteter
Chauffører
5
bør tilbydes gratis adgang til toi-
letter, brusebad og madlavnings- og vaskefa-
ciliteter eller tilskud hertil.
Chauffører bør tilbydes gratis adgang eller
parkering, som er sikker for dem og for
lasten, eller tilskud hertil.
Det systematiske arbejdsmiljøarbejde skal
dokumenteres, og følgende bør derfor være
på plads:
En arbejdsmiljøpolitik
Et arbejdsmiljøprogram bestående af
mål og aktiviteter samt en plan for at
eliminere og minimere arbejds-
miljørisici
En udpeget arbejdsmiljøansvarlig
5
Arbejdsmiljøprogrammet skal have et om-
fang, der svarer til den enkelte leverandørs
specifikke forhold og risici, idet der tages
hensyn til antallet af medarbejdere og virk-
somhedens størrelse.
Gælder for chauffører fra et andet land end det, de udfører transporterne i.
4(6)
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 670: Spm. om ministeren kan garantere, at det statssubsidierede PostNord ikke benytter sig af østeuropæiske eller tredjeland-lavtlønschauffører til transport- og distributionsopgaver på dansk grund, til transportministeren
2262709_0005.png
6
Miljøhensyn
Leverandøren skal være bevidst om, hvilke
negative påvirkninger dennes forretningsvirk-
somhed har på miljøet, og aktivt arbejde for
at reducere påvirkningen.
Det betyder:
6.1
Systematisk miljøarbejde
Leverandøren skal have procedurer
til at identificere og måle sin miljøpå-
virkning.
være under 6 år gamle
fra 2020 mindst opfylde Euro
6-kravene
udlede mindre end 150 g CO2/km ved
blandet kørsel
7
eller drives udeluk-
kende med vedvarende brændstof eller
elektricitet.
6.4
Brændstof
Vedvarende brændstof skal prioriteres.
Hvis der ikke er vedvarende brændstof til
rådighed, skal leverandører benytte brænd-
stoffer i henhold til EN 228 (benzin) og EN
590 (diesel).
I Sverige skal der anvendes miljøklasse
1-brændstof, og andelen af vedvarende
brændstof skal være mindst 25 pct.
6.5
Dæk
Både nye og regummierede dæk skal over-
holde EU-lovgivningen om dæk, der sælges i
EU. Dæk, der ikke opfylder kravene, må ikke
anvendes.
Med undtagelse af regummierede dæk og
pigdæk bør der anvendes dæk med laveste
rullemodstand efter EU’s mærkningssystem,
forudsat at transporten kan udføres sikkert
under de faktiske forhold.
6.6
Brændstofbesparende kørsel
Leverandører skal sikre, at chauffører ud-
dannes i brændstofbesparende og energief-
fektiv kørsel (f.eks. eco-driving).
6.7
Luftmodstand
Leverandører skal sikre, at køretøjerne har
lav luftmodstand. Der skal benyttes spoilere
til tunge køretøjer.
6.8
Vedligeholdelse
Leverandører skal overholde de gældende
forskrifter vedrørende vedligeholdelse, vask,
rengøring, håndtering af miljøfarlige produk-
ter, affald og lakering af køretøjer. Miljømærk-
ede produkter bør prioriteres.
6.9 Rapportering af miljødata
Miljødata (køretøjs- og brændstofstatistik,
brændstoftype, andel vedvarende brændstof,
euroklasser samt opfølgning af miljøprogram-
mer og miljøaspekter) skal på anmodning
rapporteres til PostNord.
Leverandører bør være indstillede på at føre
en dialog med PostNord om at udvikle trans-
portløsninger/-systemer, der er i overens-
stemmelse med PostNords miljømål.
Leverandøren skal gennemføre relevante
tiltag for at reducere virksomhedens miljøpå-
virkning og arbejde på løbende at forbedre
sin miljøindsats og minimere ressourcefor-
brug og udledning.
Det systematiske miljøarbejde skal dokumen-
teres, og følgende bør derfor være på plads:
En miljøpolitik
En handlingsplan bestående af mål og
aktiviteter til reduktion af
virksomhedens miljøpåvirkning
En udpeget miljøansvarlig
Handlingsplaner til reduktion af miljøpåvirk-
ningen skal have et omfang, der svarer til
den enkelte leverandørs specifikke forhold
og risici, idet der tages hensyn til antallet af
medarbejdere og virksomhedens størrelse.
Plan for reduktion af
CO2-udledning
Der skal foreligge en plan for og aktiviteter til
reduktion af CO2-udledning.
6.3
Motorer
Tunge køretøjer (totalvægt over 3.500 kg)
skal:
mindst opfylde Euro 5-kravene
fra 2021 mindst opfylde Euro
6-kravene
6.2
Lette køretøjer, N1, Class II (totalvægt mel-
lem 1.330 og 3.500 kg) skal:
være under 8 år gamle
fra 2021 mindst opfylde Euro
6-kravene
udlede mindre end 225 g CO2/km ved
blandet kørsel
6
eller drives udeluk-
kende med vedvarende brændstof eller
elektricitet.
Lette køretøjer, N1, Class I (totalvægt op til
1.330 kg) skal:
6
7
I henhold til kjøresyklusen NEDC (New European Driving Cycle).
I henhold til kjøresyklusen NEDC (New European Driving Cycle).
5(6)
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 670: Spm. om ministeren kan garantere, at det statssubsidierede PostNord ikke benytter sig af østeuropæiske eller tredjeland-lavtlønschauffører til transport- og distributionsopgaver på dansk grund, til transportministeren
2262709_0006.png
7
Nultolerance over for
korruption
PostNord har nultolerance over for kor-
ruption som f.eks. bestikkelse, inte-
ressekonflikter, bedrageri, underslæb,
afpresning, nepotisme og vennetjenester.
Leverandøren må ikke direkte eller indirekte
tilbyde eller give betaling eller anden
godtgørelse til personer eller organisationer
med det formål at få, beholde eller styre
forretninger eller opnå andre fordele inden for
rammerne af sin virksomhed.
Leverandøren må ikke fra tredjepart direkte
eller indirekte forlange eller acceptere nogen
form for betaling eller anden godtgørelse,
som kan påvirke objektiviteten i forbindelse
med forretningsmæssige beslutninger.
Leverandøren må heller ikke tilbyde en
PostNord-medarbejder fordele med henblik
på at fremme leverandørens forretninger med
PostNord.
Der skal inden for aftalt tid rettes op på af-
vigelser, der opdages ved kontrolbesøg. Hvis
der ikke gennemføres selvevaluering inden
for det angivne tidsrum, kan PostNord kræve,
at leverandøren betaler for og fremlægger
en kontrolrapport fra en tredjepart, der er
udpeget eller godkendt af PostNord, og som
dokumenterer overholdelse af kravene i leve-
randørkodekset.
Leverandøren har ansvaret for, at underleve-
randører overholder kravene i leverandørko-
dekset. Det påhviler leverandøren at eval-
uere og kontrollere sin leverandørkæde og
på anmodning stille informationer herom til
rådighed for PostNord.
Eventuelle revisioner eller kontroller udført
af PostNord hos leverandørers underlever-
andører gennemføres efter aftale med leve-
randøren.
Manglende samarbejde om PostNords kontrol
af overholdelse af leverandørkodekset eller
manglende håndtering af identificerede fejl
eller mangler inden for aftalt tid betragtes
som væsentlig misligholdelse af aftalen.
PostNord opfordrer til at rapport-
ere afvigelser i forhold til leve-
randørkodekset via vores whistleblowerord-
ning:
https://postnord.whistleblowernetwork.
net/FrontPages/Default.aspx.
PostNord betragter oplysninger, som mod-
tages i forbindelse med selvevaluering eller
kontrolbesøg, som fortrolige og vil ikke uden
skriftlig tilladelse fra leverandøren videregive
fortrolige oplysninger til tredjemand eller til
uautoriserede personer i PostNord.
8
Oppfølging
Forretningsrelationerne mellem PostNord
og vores leverandører skal være baseret på
ærlighed, tillid og samarbejde.
PostNord skal have mulighed for at kontrol-
lere leverandørernes overholdelse af kravene
i leverandørkodekset. Kontrol kan ske i form
af selvevalueringer og/eller kontrolbesøg, der
gennemføres af PostNords medarbejdere eller
en tredjepart, som er udpeget eller godkendt
af PostNord. Kontrolbesøgene omfatter in-
spektion af miljø og arbejdsmiljø samt inter-
view med ansatte og adgang til retvisende og
fuldstændig dokumentation for overholdelse
af leverandørkodekset.
Undertegnede autoriserede repræsentant for leverandøren bekræfter hermed, at leverandøren
accepterer og overholder leverandørkodekset.
Leverandørens fulde navn:
_______________________________
CVR-nummer:
_______________________________
Sted og dato:
_______________________________
Titel og navn (Blokbogstaver):
_______________________________
Underskrift:
_______________________________
6(6)