Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2249726_0001.png
NOTAT
[dato] Dato
2020 - 6963
J. nr.
Bilag 1 til besvarelsen af TRU spørgsmål nr. 668
Tabel 1. Strækninger med moderat, stor eller kritisk belastning i 2019
Strækning
Belastningsgrad i 2019 for
den 100. mest trafikerede
time
(Den største belast-
ningsgrad på strækningen er
angivet)
Gennemsnitlig trafik på
hverdagsdøgn pr. køre-
spor
Motorring 3
Amagermotorvejen
Køge Bugt Motorvejen
Motorring 4 Syd
E47 v. Helsingør by*
Hillerødmotorvejen v. Bagsværd
Hillerødmotorvejens forlængelse
Øresundsmotorvejen
Holbækmotorvejen v. Vallensbæk
E20 Syd om Odense
E45 v. Skanderborg
E45 v. Aarhus
Helsingørmotorvejen v. Isterød
100%
100%
100%
100%
99%
98%
97%
96%
96%
95%
95%
94%
93%
24.300
21.100
19.000
18.600
14.300
16.900
12.200**
16.000
15.900
17.400
16.300
16.800
17.200
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 668: Spm. om ministeren vil opliste vejstrækninger på statens veje i Danmark efter trængselssituationen på strækningerne, det vil sige med de strækninger, hvor der er mest mangel på kapacitet i forhold til trafik, øverst, til transportministeren
2249726_0002.png
Side 2/5
E20 mellem Middelfart og Oden-
se
Helsingørmotorvejen v. Lundtofte
Lyngbymotorvejen v. Vangede
Ring 4 nord v. Ballerup*
Holbækmotorvejen mellem Taa-
strup og Roskilde
Rute 28 v. Vejle*
E45/E20 mellem Fredericia S og
Kolding
E45 v. Aalborg Ø
E45 v. Vejle
E45 v. Horsens
Motorring 4 v. Albertslund
Rute 54 v. Vester Egede*
E45 mellem Hedensted og Hor-
sens
E45 mellem Horsens og Skander-
borg
E20 v. Lillebæltsbroen
E47 Sydmotorvejen mellem Køge
og Haslev
Kronprins Frederiks Bro i Frede-
rikssund*
Hillerødmotorvejen mellem Bags-
værd og Utterslev
Rute 14 syd for Roskilde*
93%
17.000
92%
91%
91%
89%
16.800
16.500
11.600
14.200
89%
88%
12.500
15.800
87%
84%
84%
82%
81%
79%
15.200
15.500
15.700
15.400
9.500
14.800
79%
15.500
79%
77%
14.700
14.200
77%
10.700
76%
13.400
75%
10.800
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 668: Spm. om ministeren vil opliste vejstrækninger på statens veje i Danmark efter trængselssituationen på strækningerne, det vil sige med de strækninger, hvor der er mest mangel på kapacitet i forhold til trafik, øverst, til transportministeren
2249726_0003.png
Side 3/5
E20 Vestmotorvejen mellem Sorø
og Køge
E45 mellem Aarhus og Randers
Frederikssundmotorvejen 1. etape
E45 mellem Støvring og Aalborg
E45 mellem Christiansfeld og
Kolding
Rute 15 v. Rodskov Djursland*
Rute 16 mellem Kregme og Frede-
riksværk*
E20 Vestmotorvejen v. Slagelse
E20 v. Langeskov
*
73%
14.500
73%
72%
72%
72%
12.800
13.700
13.400
11.900
72%
71%
10.300
11.200
70%
70%
12.100
11.900
Strækningen har kun to spor og har dermed ikke samme kapacitet pr. spor som på motorveje, hvor
der er mulighed for overhaling.
** Strækningen er en 2+1 vej. Hverdagsdøgnstrafikken er derfor delt med tre spor, selvom den reelle
kapacitet er nærmere to spor.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 668: Spm. om ministeren vil opliste vejstrækninger på statens veje i Danmark efter trængselssituationen på strækningerne, det vil sige med de strækninger, hvor der er mest mangel på kapacitet i forhold til trafik, øverst, til transportministeren
2249726_0004.png
Side 4/5
Tabel 2. Nye strækninger med moderat, stor eller kritisk belastning i 2030
Nye strækninger der frem mod 2030 bliver kritisk belastede
E45 v. Aarhus
E45 mellem Vejle og Skanderborg
E45 mellem Christiansfeld og Kolding
E45/E20 mellem Fredericia S og Kolding
Helsingørmotorvejen v. Isterød
Helsingørmotorvejen v. Lundtofte
E45 v. Aalborg Ø
Ring 4 nord v. Ballerup
Vestmotorvejen v. Vemmedrup
Hillerødmotorvejen mellem Bagsværd og Utterslev
Lyngbymotorvejen v. Vangede
E45 v. Randers S
E20 v. Lillebæltsbroen
E45 mellem Svenstrup og Aalborg
Rute 28 v. Vejle
Rute 53/Rute 6 vest for Slangerup*
Rute 16 syd for Randers*
Rute 6 syd for Roskilde*
Nye strækninger der frem mod 2030 får en stor belastningsgrad
E45 mellem Christiansfeld og Haderslev
E45 v. Aabenraa
E45 mellem Støvring og Svenstrup
E45 mellem Aarhus og Randers
E45 mellem Aarhus og Skanderborg
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 668: Spm. om ministeren vil opliste vejstrækninger på statens veje i Danmark efter trængselssituationen på strækningerne, det vil sige med de strækninger, hvor der er mest mangel på kapacitet i forhold til trafik, øverst, til transportministeren
2249726_0005.png
Side 5/5
E20 Vestmotorvejen mellem Korsør og Køge
E20 v. Langeskov
E47 Sydmotorvejen v. Haslev
Frederikssundmotorvejen 1. etape
Rute 16 mellem Kregme og Frederiksværk
Rute 15 v. Ringkøbing*
E20 i Esbjerg By*
Rute 16 v. Meløse*
Nye strækninger der frem mod 2030 bliver moderat belastede
Storebæltsbroen
Rute 22 syd for Slagelse
E55 v. Nykøbing F
Tværvejen v. Smørum
E20 mellem Odense og Nyborg
E45 mellem Haderslev og Aabenraa
E45/E20 Trekanten
Rute 12 syd for Herning
Rute 34 mellem Herning og Sunds
Djurslandsmotorvejen v. Aarhus
*Den kritiske belastningsgrad gælder kun for korte strækninger f.eks. omkring vejkryds.