TRANSPORTMINISTEREN
24. september 2020
2020 - 6963
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 28. august 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Ole Birk Olesen (LA).
Spørgsmål nr. 668:
Vil ministeren opliste vejstrækninger på statens veje i Danmark efter træng-
selssituationen, det vil sige med de strækninger, hvor der er mest mangel på
kapacitet i forhold til trafik, øverst? Ministeren bedes gøre det samme ud fra de
forventede trafiktal i 2030 i forhold til kapacitet, hvis strækningerne ikke ud-
bygges forinden.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, som har oplyst følgende:
”Vejdirektoratet
benytter termen belastningsgrad, der udregnes som trafik-
mængden delt med kapaciteten, hvilket afrapporteres årligt i publikationen
Statsvejnettet.
Belastningsgraderne opdeles i fire kategorier efter, hvor stor en procentandel af
kapaciteten som er opbrugt.
Lav belastning
(0
–
70%).
Der er ingen påvirkning af hastigheden, og der kan køres med den skiltede ha-
stighed.
Moderat belastning
(70
–
80%).
Trafikanterne vil opleve en reduceret manøvrefrihed i forhold til skift af køre-
spor, og der er risiko for, at hastigheden begynder at falde.
Stor belastning
(80
–
95%).
Hastigheden vil typisk blive reduceret med 10
–
25 km/t.
Kritisk belastning
(over 95%).
Hastigheden vil typisk blive reduceret med 25
–
30 km/t, og der er stor risiko
for, at trafikken bryder sammen, hvilket vil betyde en endnu større reducering
af hastigheden.