TRANSPORTMINISTEREN
23. september 2020
2020-6935
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 27. august 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Marie Bjerre (V).
Spørgsmål nr. 665:
Med henvisning til ministerens besvarelse af TRU alm. del - spørgsmål 461
(2019-20) vil ministeren da oplyse, om det er korrekt, når Banedanmark oply-
ser, at ”Nedlæggelsen af broen ved Bækkedalsvej er således ikke en forudsæt-
ning for Banedanmarks tilskud til opførsel af en ny bro ved Klepholmsvej”? Vil
ministeren endvidere oplyse, om det er korrekt, når det i svar på TRU alm. del -
spørgsmål473 (2019-20) oplyses, at
”Etableringen
af en bro ved Klepholmsvej
tilsigter ikke at erstatte broen ved Bækkedalsvej 13”? Der henvises i den forbin-
delse blandt andet til mail af 27. juli 2016 fra Banedanmark til Rebild kommu-
ne, hvor der bl.a. står: ”Under forudsætning af nedlæggelse af broerne ved
Bækkedalsvej og Møllegårdsvej (med Banedanmarksnumrene 21132 og 21137)
vil den nødvendige medfinansiering være 28,5 million kroner. Endvidere hen-
vises til svar fra den daværende minister på TRU alm. del - spørgsmål 710
(2016-17), hvoraf det direkte fremgår af oplysningerne fra Banedanmark, at
broen ved Bækkedalsvej nedlægges og erstattes af en ny bro placeret ved Klep-
holmsvej.
Svar:
Jeg har bedt Banedanmark bidrage til besvarelsen af TRU-spm 665. Banedan-
mark har oplyst følgende, som jeg henholder mig til:
”Banedanmark skal indledningsvist beklage, at Banedanmark
kan have givet
anledning til den uheldige opfattelse, at der er en direkte sammenhæng mel-
lem nedlæggelsen af broen ved Bækkedalsvej og opførelsen af en ny bro ved
Klepholmvej.
Banedanmark anerkender, at Banedanmark forud for Højesterets dom af 10.
september 2018 om ekspropriation af en vej i Vejen ikke havde den nødvendi-
ge præcision i fortolkningen af elektrificeringslovens bestemmelser om ek-
spropriation. Banedanmark drøftede således mulige broløsninger som led i
elektrificeringen med en række kommuner ud fra en forståelse af, at elektrifi-
ceringsloven ved valg af løsninger hjemlede et bredere hensyn til den sam-