TRANSPORTMINISTEREN
17. september 2020
2020-6779
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 21. august 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Hans Kristian Skibby (DF).
Spørgsmål nr. 654:
Mener ministeren, at det er acceptabelt, at kunder venter i månedsvis på at få
refunderet billetter på aflyste flyafgange?
Svar:
Jeg er meget opmærksom på den situation, mange danskere står i lige nu, hvor
de oplever stor forsinkelse i forbindelse med refusion af flybilletter.
Luftfartsselskaberne har utvivlsomt været underlagt et hidtil uset pres i forbin-
delse med covid19-pandemien, men tålmodigheden over for luftfartsselskaber-
ne ved at slippe op. Det er ikke acceptabelt, at flypassagererne skal vente man-
ge måneder på at få tilbagebetalt penge for flybilletter, som de ikke har kunne
benytte sig af som følge af covid19-relaterede flyaflysninger.
På baggrund af Trafik-, Bygge og Boligstyrelsens oplysninger om handlemulig-
heder i sagen har jeg bedt Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen iværksætte en ny
sagsbehandlingsprocedure, der indebærer, at Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen
vil udstede påbud til luftfartsselskaber, der på systematisk vis ikke vælger at
overholde flypassagerrettighedsforordningens regler om refusion. Hvis påbud-
det til det enkelte luftfartsselskab ikke overholdes, vil Trafik-, Bygge- og Bolig-
styrelsen tage konkret stilling til, om der skal ske politianmeldelse af det enkel-
te luftfartsselskab.
Det er min forventning, at denne nye sagsbehandlingsprocedure vil sætte skub i
processen med at få pengene tilbage på den enkelte flypassagers konto.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht