Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2245962_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
17. september 2020
2020-6779
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 21. august 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Hans Kristian Skibby (DF).
Spørgsmål nr. 653:
Hvad mener ministeren, forbrugerne skal stille op i en situation, hvor de ikke
må indrejse i et tredjeland, som de har købt flybilletter til, fordi indrejse til lan-
det frarådes af de danske myndigheder?
Svar:
Jeg læser spørgsmålet i kontekst af de øvrige spørgsmål stillet af Hans Kristian
Skibby (DF) vedrørende refusion af flybilletter (TRU alm. del, spørgsmål 651,
652 og 654.
Jeg har på den baggrund forelagt spørgsmålet for Trafik-, Bygge- og Boligsty-
relsen, som oplyser følgende:
”Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen kan behandle og træffe afgørelse i klager over
manglende overholdelse af forordning (EF) nr. 261/2004 (flypassagerret-
tighedsforordningen). Styrelsen kan således behandle sager, hvor en flyafgang
er blevet aflyst, forsinket, eller hvor passageren er blevet boardingafvist. Styrel-
sen forstår spørgsmålet således, at der spørges ind til muligheden for at få refu-
sion i det tilfælde, at indrejse til et tredjeland frarådes af de danske myndighe-
der.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen kan oplyse, at det er muligt at få refunderet
den fulde købspris af flybilletten eller at blive omlagt til en anden afgang i det
tilfælde, at luftfartsselskabet aflyser den pågældende passagers flyafgang.
Grundet det globale udbrud af Covid-19 kan det vise sig vanskeligt for luftfarts-
selskabet at omlægge en passager til en anden afgang, hvorfor det vil være mest
relevant for passageren at få refunderet den fulde billetpris.
Vælger luftfartsselskabet derimod ikke at aflyse en planlagt flyafgang til trods
for, at de danske myndigheders rejsevejledning fraråder indrejse til den pågæl-
dende destination, og vælger passageren selv at annullere sin rejse, vil hændel-
sen ikke falde ind under bestemmelserne i passagerrettighedsforordningen.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 653: Spm. om, hvad ministeren mener forbrugerne skal stille op i en situation, hvor de ikke må indrejse i et tredjeland, som de har købt flybilletter til, fordi indrejse til landet frarådes af de danske myndigheder, til transportministeren
2245962_0002.png
Side 2/2
Styrelsen vil derfor ikke kunne behandle klager over sådanne forhold. Dette er
uanset, om passagerens flyafgang senere hen skulle blive aflyst af luftfartssel-
skabet. Da der ikke er en lovbestemt fortrydelsesret for køb af flybilletter, vil
passageren i denne situation ikke kunne kræve refusion af selve billetprisen fra
luftfartsselskabet, men derimod alene for skatter og afgifter. Den mulige refu-
sion af billetprisen vil således afhænge af de konkrete købsvilkår for billetten,
som passageren har accepteret i forbindelse med købet. Forbrugerbeskyttelsen
er i den sammenhæng reguleret i den almindelige konkurrence- og forbruger-
lovgivning. Passageren vil, i tilfælde af en tvist med flyselskabet, kunne rette
henvendelse til sit forsikringsselskab, Forbruger Europa, Center for Klageløs-
ning eller Pakkerejseankenævnet, i det tilfælde at rejsen er købt som en pakke-
rejse.”
Jeg kan henholde mig til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens svar.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht