TRANSPORTMINISTEREN
17. september 2020
2020-6779
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 21. august 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Hans Kristian Skibby (DF).
Spørgsmål nr. 651:
Hvordan agter ministeren at bistå de kunder, der af SAS er blevet lokket til selv
at aflyse deres flyrejser og derfor kun får refunderet skatter og afgifter, og ikke
flyprisen som normalt udgør broderparten af prisen på en flybillet?
Svar:
Det er meget vigtigt, at vi som forbrugere får klare oplysninger om vores ret-
tigheder og handlemuligheder. Det gælder også i forhold til køb af og aflysning
af flybilletter.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er den styrelse, der behandler klager over af-
lyste eller forsinkede fly. Styrelsen har dog ikke mulighed for at behandle en
klagesag, der drejer sig om refusion af flybilletter, når den enkelte passager selv
har aflyst sin billet. Hvis man som passager selv har aflyst sin flyrejse, herunder
også i de tilfælde hvor man eventuelt har følt sig vildledt til det, kan man rette
henvendelse til Center for Klageløsning eller Forbruger Europa.
Mit ministerium og underliggende styrelser er dog i løbende dialog med luft-
fartsselskaberne med henblik på at bidrage til, at passagererne får de penge
retur, de har krav på.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht