TRANSPORTMINISTEREN
18. september 2020
2020-6691
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 19. august 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Peter Juel-Jensen (V).
Spørgsmål nr. 645:
Når den nye busterminal til fjernbusser i hovedstaden inden længe står færdig,
bliver det ikke længere muligt at sætte passagerer af ved Ingerslevgade tæt ved
Hovedbanegården. For bornholmske passagerer opfattes Bornholmerbussen
som bornholmernes tog til hovedstaden og forbindelse videre til resten af
Danmark. Vil ministeren arbejde aktivt for, at bornholmerne fortsat har denne
mulighed for et stop ved Hovedbanegården således, at rejsen nemt kan fortsæt-
tes inden for både hovedstaden og til resten af landet?
Svar:
København er udfordret af, at der ikke er ordentlige standsningsforhold for de
mange fjernbusser, der hver dag ankommer til og forlader København. Særligt i
området omkring DGI-byen ved Ingerslevsgade tæt ved Hovedbanegården ses
væsentlige trafikale problemer, idet veje blokeres af busser og passagerer, hvil-
ket er til gene og fare for både fjernbuspassagererne såvel som cyklister og billi-
ster i området.
Hensigten med den kommende busterminal ved Dybbølsbro er imødegå dette
problem ved at skabe et fælles, sikkert stoppested for den stigende fjernbustra-
fik fra hele landet.
Placeringen ved Dybbølsbro sikrer, at rejsende til og fra busterminalen får de
bedst mulige forhold ved videre rejser med kollektiv trafik. Terminalen vil ligge
ca. 900 meter fra Hovedbanegården. Der forefindes en S-tog-station ved Dyb-
bølsbro, med afgang mod Hovedbanegården ca. hvert andet minut, og en rejse-
tid på 2 minutter. Der vil blive etableret en elevator fra stationen til Dybbøls-
bro, så passagerer får de bedste muligheder for anvende S-tog-stationen. Place-
ringen vil i øvrigt være tæt på den kommende metrostation, Havneholmen.
Foruden at blive et centralt beliggende og mere sikkert stoppested for de rej-
sende vil busterminalen også være et betydeligt løft af det kollektive trafiktil-
bud for de rejsende. Busterminalen vil således indebære, at der etableres en
terminalbygning med både ventefaciliteter, kiosk og toiletter. Endvidere vil der