Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2235346_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
26. august 2020
2020-6658
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 17. august 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Erling Bonnesen (V).
Spørgsmål nr. 639:
Vil ministeren gøre en fornyet indsats for igen at få udskiftningen af signalsy-
stemet på Svendborgbanen sat i gang nu i henhold til den oprindelige aftale, og
hvilke initiativer vil ministeren tage i den forbindelse?
Svar:
Som det fremgår af mine svar på TRU-spørgsmål 386 af 28. februar 2020 og
609 af 16. juli 2020, er der en række forhold, der gør, at det ikke er muligt at
fremrykke ibrugtagning af de nye signaler på Svendborgbanen, uden at det vil
få negative konsekvenser for fremdriften af det samlede Signalprogram samt
negative konsekvenser for andre projekter på jernbanen
særligt Elektrifice-
ringsprogrammet og indsættelsen af Fremtidens Tog.
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, der uddybende har oplyst føl-
gende, som jeg kan henholde mig til:
”Indledningsvist skal det fremhæves, at kundepunktligheden for Svendborgba-
nen i perioden 1. januar–15. august 2020 ligger på 90,1 pct., hvilket er over
kontraktmålet mellem ministeriet og DSB, som er på 78,9 pct. Således har
kundepunktligheden udviklet sig positivt på Svendborgbanen.
Grunden til, at Banedanmark har været nødt til at udskyde implementeringen
af det nye signalsystem på Svendborgbanen, er, at Banedanmarks leverandør i
Østdanmark, Alstom, er blevet markant forsinket med udrulningen af det nye
signalsystem. Der henvises til besvarelse af TRU-spørgsmål 386 og 609 for
uddybende herom.
Banedanmark er meget langt i forhandlingerne med Alstom om en ny udrul-
ningsplan for hele Østdanmark. Her prioriteres Svendborgbanen højt. Ba-
nedanmark har imidlertid været nødt til at gennemføre udrulningen på enkelte
andre strækninger før udrulningen på Svendborgbanen gennemføres.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 639: MFU spm. om ministeren vil gøre en fornyet indsats for igen at få udskiftningen af signalsystemet på Svendborgbanen sat i gang nu i henhold til den oprindelige aftale, og hvilke initiativer vil ministeren tage i den forbindelse, til transportministeren
2235346_0002.png
Side 2/2
Det drejer sig blandt andet om Roskilde-Køge-Næstved, som er teststræknin-
gen i Østdanmark. Det er centralt, at systemet er så gennemtestet som muligt,
inden løsningen rulles ud på andre strækninger. Desuden udrulles det nye sig-
nalsystem på strækningen syd for Næstved til Nykøbing Falster, idet det er
forudsætningen for at køre tre tog i timen i hver retning på strækningen mod et
tog i timen i hver retning efter ombygningen som følge af Ringsted-Femern-
projektet og frem til udrulningen af det nye signalsystem. Endvidere ibrugtages
systemet på København-Køge-Ringstedbanen, idet det er forudsætningen for,
at der kan køre tog fra København via Køge Nord og Køge og videre til Næst-
ved. Endelig er det centralt at få udrullet systemet til Holbæk, da det er forud-
sætningen for indsættelse af DSB’s nye ellokomotiver
(Fremtiden Tog) på den-
ne strækning, ligesom det er nødvendigt at udrullet systemet på Kastrupbanen
for at undgå en meget kompliceret ombygning af det meget nedslidte sikrings-
anlæg på denne strækning.
Grundet ovenstående forhold er det ikke muligt at fremrykke implementerin-
gen af det nye signalsystem på Svendborgbanen. Ibrugtagning af ERTMS må
således som tidligere oplyst forventes at finde sted tidligst i 2024 og forvente-
ligt senest i 2026, afhængigt
af en række planlægningsforudsætninger.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht