TRANSPORTMINISTEREN
26. august 2020
2020-6658
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 17. august 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Erling Bonnesen (V).
Spørgsmål nr. 639:
Vil ministeren gøre en fornyet indsats for igen at få udskiftningen af signalsy-
stemet på Svendborgbanen sat i gang nu i henhold til den oprindelige aftale, og
hvilke initiativer vil ministeren tage i den forbindelse?
Svar:
Som det fremgår af mine svar på TRU-spørgsmål 386 af 28. februar 2020 og
609 af 16. juli 2020, er der en række forhold, der gør, at det ikke er muligt at
fremrykke ibrugtagning af de nye signaler på Svendborgbanen, uden at det vil
få negative konsekvenser for fremdriften af det samlede Signalprogram samt
negative konsekvenser for andre projekter på jernbanen
–
særligt Elektrifice-
ringsprogrammet og indsættelsen af Fremtidens Tog.
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, der uddybende har oplyst føl-
gende, som jeg kan henholde mig til:
”Indledningsvist skal det fremhæves, at kundepunktligheden for Svendborgba-
nen i perioden 1. januar–15. august 2020 ligger på 90,1 pct., hvilket er over
kontraktmålet mellem ministeriet og DSB, som er på 78,9 pct. Således har
kundepunktligheden udviklet sig positivt på Svendborgbanen.
Grunden til, at Banedanmark har været nødt til at udskyde implementeringen
af det nye signalsystem på Svendborgbanen, er, at Banedanmarks leverandør i
Østdanmark, Alstom, er blevet markant forsinket med udrulningen af det nye
signalsystem. Der henvises til besvarelse af TRU-spørgsmål 386 og 609 for
uddybende herom.
Banedanmark er meget langt i forhandlingerne med Alstom om en ny udrul-
ningsplan for hele Østdanmark. Her prioriteres Svendborgbanen højt. Ba-
nedanmark har imidlertid været nødt til at gennemføre udrulningen på enkelte
andre strækninger før udrulningen på Svendborgbanen gennemføres.