TRANSPORTMINISTEREN
9. september 2020
2020-6657
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 17. august 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 637:
Vil ministeren redegøre for, om udrulningen af det nye signalsystem på
Svendborgbanen er en forudsætning for Arrivas overtagelse af strækningen i
forbindelse med K21, herunder også om Arriva kan gøre krav gældende i
forhold til kontrakten med henvisning til brudte forudsætninger?
Spørgsmålet ønskes besvaret før besvarelse af samrådsspørgsmål U, V og W.
Svar:
Kontrakten mellem Transport- og Boligministeriet og Arriva om togtrafikken i
Midt- og Vestjylland samt på Svendborgbanen har ikke som forudsætning for
Arrivas betjening af Svendborgbanen, at det nye signalsystem er udrullet på
strækningen til K21.
Kontraktens Bilag 3 indeholder en række oplysninger om det nye signalsystem,
herunder de ved kontraktens indgåelse
forventede
ibrugtagningstidspunkter på
de forskellige strækninger. Det har således været kendt for Arriva (og de øvrige
tilbudsgivere), at ibrugtagningen kunne ske senere end angivet i kontrakten.
Henset til usikkerheden om Signalprogrammets udrulning fastlægger Bilag 3
desuden tre mekanismer for kompensation til Arriva. Mekanismerne dækker
omkostninger til erstatningstransport, ekstra administrationsomkostninger og
indtægtstab ved særkøreplaner, der direkte eller indirekte skyldes indførelsen
af de nye signaler. Hertil kommer en separat mulighed for kompensation, hvis
togmateriellet ikke er parat til kørsel på strækninger med nye signaler.
Fælles for førnævnte tre kompensationsmekanismer er blandt andet, at fejl i
det hidtidige signalsystem frem til ibrugtagningen af de nye signaler
ikke
kan
udløse kompensation. Det fremgår af samme kontraktbestemmelse, at Arriva i
alle andre forhold vedrørende forsinkelser og nedsat funktionalitet som følge af
fejl på infrastrukturen, der ikke skyldes det nye signalsystem, skal acceptere de
almindeligt gældende betingelser for brug af Banedanmarks infrastruktur.