Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2242002_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
9. september 2020
20206657
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 17. august 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 636:
Vil ministeren redegøre for, hvad Arriva
som overtager strækningen fra K21 i
december 2020
agter at gøre for at imødegå forsinkelser og aflysninger på
Svendborgbanen, herunder hvordan Arriva vil undgå at benytte sig af den
såkaldte ”Stenstrupfinte”, hvor passagerer til Svendborg ved forsinkelser sættes
af i Stenstrup, hvorefter toget returnerer fra Stenstrup til Ringe/Odense?
Spørgsmålet ønskes besvaret før besvarelse af samrådsspørgsmål U, V og W.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Arriva, som har oplyst følgende:
”Svendborgbanen er en vigtig strækning for Arriva, og den har høj prioritet for
os. Vi er selvfølgelig meget ærgerlige over, at det nye signalsystem er blevet
nedprioriteret på Svendborgbanen, da det ville skabe en mere stabil drift. Men
der ligger også et potentiale i den del af forstyrrelserne, som vi har mulighed
for at påvirke. Derfor vil vi arbejde på at løse de udfordringer, der opstår her,
både på materiellet og infrastrukturen
sidstnævnte i tæt samarbejde med
Banedanmark, som vi også i dag har et tæt og konstruktivt forhold til i
operationen i Midt- og Vestjylland.
Eksempelvis påtænker vi at have et reservetog stående i Odense, som kan træde
til, hvis vi skulle få materieludfordringer. Vi ved, det er en meget stram
køreplan, når der skal tre tog i timen i hver retning. Den høje frekvens er netop
med til at gøre togtrafikken attraktiv for passagerne, og det vil vi prioritere.
Samtidigt har Arriva en meget dygtig og dedikeret
vedligeholdelsesorganisation, der hver dag vil gøre deres bedste for at sikre
pålidelige tog til tiden.
Hvilke konkrete løsninger, Arriva vil anvende til at genoprette driften efter
forstyrrelser, har Arriva endnu ikke truffet beslutning om. Hertil må vi afvente
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 636: Spm. om, hvad Arriva – som overtager strækningen fra K21 i december 2020 – agter at gøre for at imødegå forsinkelser og aflysninger på Svendborgbanen, til transportministeren
2242002_0002.png
Side 2/2
planlægningsarbejdet samt kommende driftserfaringer, så vi hele tiden
prioriterer trafikken efter, hvad der er bedst for flest.
Opsummerende vil Arriva gøre alt for, at passagerne oplever høj kvalitet og
pålidelighed på Svendborgbanen
og i Midt- og Vestjylland. Vores mål er at
levere tog til tiden, og det vil vi naturligvis arbejde benhårdt på at leve op til
under de forudsætninger, der nu engang er. De kontraktlige forudsætninger,
der er givet Arriva for at køre trafikken er, at det er de samme tog, den samme
køreplan, de samme medarbejdere, og med udskydelsen af nyt signalsystem nu
også den samme infrastruktur, som findes på Svendborgbanen i dag.”
Med hensyn til nødløsningen med at vende tog fra Ringe og Odense i Stenstrup
vil jeg følge med i udviklingen efter Arrivas overtagelse af trafikken.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht