TRANSPORTMINISTEREN
9. september 2020
2020-6657
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 17. august 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 633:
Vil ministeren redegøre for problemerne med forsinkelser og aflysninger på
Svendborgbanen, herunder omfanget af disse i relation til kontrakten med tog-
operatøren (DSB) og hvorvidt kontraktens krav til operatør- og kundepunktlig-
hed er opfyldt?
Spørgsmålet ønskes besvaret før bevarelse af samrådsspørgsmål U, V og W.
Svar:
På baggrund af oplysninger fra DSB og Banedanmark kan jeg oplyse følgende:
DSB har i årene 2016-2020 haft en kunde- og operatørpunktlighed på Svend-
borgbanen, der er højere end kravene i DSB’s kontraktmål.
I 2016 lå kundepunktligheden for Svendborgbanen på 87,8 pct., mens DSB’s
kontraktmål var 81,8 pct. Operatørpunktligheden lå i 2016 på 94,7 pct., mens
DSB’s kontraktmål var 93,8 pct.
I 2017 lå kundepunktligheden for Svendborgbanen på 92,7 pct., mens DSB’s
kontraktmål var 82,4 pct. Operatørpunktligheden lå i 2017 på 97,7 pct., mens
DSB’s kontraktmål
var 93,9 pct.
I 2018 lå kundepunktligheden for Svendborgbanen på 85,3 pct.,
mens DSB’s
kontraktmål var 82,9 pct. Operatørpunktligheden lå i 2018 på 95,5 pct. mens
DSB’s kontraktmål var 94,1 pct.
I 2019 lå kundepunktligheden for Svendborgbanen på 87,1 pct., mens
DSB’s
kontraktmål var 83,4 pct. I 2019 kom 4 pct. af kunderne for sent pga. signalfejl.
Det svarer således til 31,0 pct. af det samlede antal forsinkede kunder på
strækningen. Operatørpunktligheden lå på 95,3 pct. i 2019, mens
DSB’s
kon-
traktmål for operatørpunktlighed var 93,4 pct.