Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2241998_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
9. september 2020
2020-6657
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 17. august 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 633:
Vil ministeren redegøre for problemerne med forsinkelser og aflysninger på
Svendborgbanen, herunder omfanget af disse i relation til kontrakten med tog-
operatøren (DSB) og hvorvidt kontraktens krav til operatør- og kundepunktlig-
hed er opfyldt?
Spørgsmålet ønskes besvaret før bevarelse af samrådsspørgsmål U, V og W.
Svar:
På baggrund af oplysninger fra DSB og Banedanmark kan jeg oplyse følgende:
DSB har i årene 2016-2020 haft en kunde- og operatørpunktlighed på Svend-
borgbanen, der er højere end kravene i DSB’s kontraktmål.
I 2016 lå kundepunktligheden for Svendborgbanen på 87,8 pct., mens DSB’s
kontraktmål var 81,8 pct. Operatørpunktligheden lå i 2016 på 94,7 pct., mens
DSB’s kontraktmål var 93,8 pct.
I 2017 lå kundepunktligheden for Svendborgbanen på 92,7 pct., mens DSB’s
kontraktmål var 82,4 pct. Operatørpunktligheden lå i 2017 på 97,7 pct., mens
DSB’s kontraktmål
var 93,9 pct.
I 2018 lå kundepunktligheden for Svendborgbanen på 85,3 pct.,
mens DSB’s
kontraktmål var 82,9 pct. Operatørpunktligheden lå i 2018 på 95,5 pct. mens
DSB’s kontraktmål var 94,1 pct.
I 2019 lå kundepunktligheden for Svendborgbanen på 87,1 pct., mens
DSB’s
kontraktmål var 83,4 pct. I 2019 kom 4 pct. af kunderne for sent pga. signalfejl.
Det svarer således til 31,0 pct. af det samlede antal forsinkede kunder på
strækningen. Operatørpunktligheden lå på 95,3 pct. i 2019, mens
DSB’s
kon-
traktmål for operatørpunktlighed var 93,4 pct.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 633: Spm. om en redegørelse for problemerne med forsinkelser og aflysninger på Svendborgbanen, til transportministeren
2241998_0002.png
Side 2/2
I 2020 år til dato ligger kundepunktligheden for Svendborgbanen på 90,3 pct.,
hvilket er over DSB’s kontraktmål for kundepunklighed
på 78,7 pct. i 2020. Det
ligger også over kravet til kundepunktlighed i DSB’s
Pendlerrejsetidsgaranti
86,1 pct. i 2020. 3,7 pct. af kunderne kom for sent pga. signalfejl. Det svarer til
37,4 pct. af det samlede antal forsinkede kunder på strækningen. Banedanmark
har tidligere oplyst en procentvis andel på 40,9. Dette tal dækker imidlertid
perioden 1. januar–30. juni 2020 og ikke perioden 2020 år til dato. Operatør-
punktligheden ligger på 96,9 pct. i 2020 år til dato,
hvilket er over DSB’s kon-
traktmål på 94,1 pct. i 2020.
Den største årsag til driftsforstyrrelser og irregularitet på Svendborgbanen i
2020 er i kategorien signalfejl. Derudover har der
været fejl på DSB’s kørende
materiel samt øvrige årsager såsom betjeningsfejl, driftsledelse, passagerfor-
hold, sporfejl, hærværk m.m. Af de 9,7 pct. af kunderne, som i 2020 år til dato
ikke kom til tiden, er DSB ansvarlig for 4,0 procentpoint, Banedanmark er an-
svarlig for 4,7 procentpoint, mens 1,0 procentpoint skyldes eksterne fejl.
Aflysninger, der er sket inden 72 timer før afgang, indgår ikke i de opgjorte
punktlighedstal ovenfor. Disse aflysninger
opgøres som ”akut
aflyste ankom-
ster” på en given registreringsstation jf. DSB´s trafikkontrakt. På Svendborg-
banen er Svendborg, Ringe og Odense registreringsstationer. Det er ikke muligt
at opgøre et samlet antal akutte aflysninger på hele strækningen, da det kun vil
give et fragmenteret billede af det reelle antal aflysninger. Der vil i mange til-
fælde formentligt
være tale om ”overlappende aflysninger”, således at en aflyst
ankomst på Ringe Station også figurerer på Svendborg Station, da der er tale
om samme tognummer. I stedet for kan der tages udgangspunkt i, hvor mange
aflyste ankomster der har været på de tre nævnte stationer. Disse kan give en
indikation af omfanget af aflysninger generelt.
På Odense Station har der i 2020 år til dato været 184 akut aflyste ankomster
ud af 9.000 planlagte ankomster. Det svarer til 2,0 pct. På Ringe Station har
der i 2020 år til dato været 301 akut aflyste ankomster ud af 14.568 planlagte
ankomster. Det svarer til 2,1 pct. På Svendborg Station har der i 2020 år til
dato været 169 akut aflyste ankomster ud af 5.567 planlagte ankomster. Det
svarer til 3,0 pct. Til sammenligning har der på landsplan i 2020 til og med juli
måned været 11.021 akut aflyste ankomster ud af 771.368 planlagte ankomster.
Det svarer til 1,4 pct.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht