Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2242527_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
10. september 2020
2020-6591
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 14. august 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Hans Kristian Skibby (DF).
Spørgsmål nr. 629:
Vil ministeren redegøre for mulighederne for at få omfattet efterlønsmodtagere
af pensionistkort på den kollektive trafik, herunder hvad en sådan sidestilling
vil medføre af økonomiske konsekvenser?
Svar:
Jeg har forstået spørgsmålet således, at der spørges til de økonomiske konse-
kvenser ved at ligestille efterlønsmodtagere med pensionister i den kollektive
trafik, således at de pensionistrabatter, herunder pensionistkort og rejsekortra-
batter, der tilbydes pensionister, også tilbydes efterlønsmodtagere.
Jeg har på den baggrund bedt Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen om at skønne,
hvad de økonomiske konsekvenser ved en sådan ligestilling vil være. Trafik-,
Bygge og Boligstyrelsen har oplyst følgende, som jeg kan henholde mig til:
”Pensionistrabatter
til efterlønsmodtagere i den kollektive trafik i hele landet
vil bl.a. have følgende konsekvenser:
Et direkte indtægtstab for trafikselskaber og togoperatører, idet ind-
tægten fra efterlønsmodtagerens nuværende køb af billetter og kort
bortfalder.
Ændret rejseadfærd, idet efterlønsmodtagere, der i dag rejser med bil,
private fjernbusser og indenrigsfly, i et vist omfang må forventes at
benytte den offentlige kollektive trafik. Flere rejser, idet det for efter-
lønsmodtagere bliver billigere at rejse med den kollektive trafik.
Styrelsen har ikke specifikke data om efterlønsmodtageres brug af kollektiv
trafik, samt hvilke rabatformer de benytter i dag. De følgende beregninger er
derfor baseret på en række antagelser om deres rejsemønstre og billetbenyt-
telse.
Opgjort pr. 1. kvartal 2020 er der i alt 45.468 efterlønsmodtagere i Danmark.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 629: Spm. om ministeren vil redegøre for mulighederne for at få omfattet efterlønsmodtagere af pensionistkort på den kollektive trafik, herunder hvad en sådan sidestilling vil medføre af økonomiske konsekvenser, til transportministeren
2242527_0002.png
Side 2/2
Efterfølgende tabel viser antallet af pensionister inkl. efterlønsmodtagere i
Danmark i 2019 og 2020.
Tabel 1. Pensionister og efterlønsmodtagere, 2019 og 2020
I 1.000
Folkepensionister pr. 1. januar
Førtidspensionister pr. 1. januar
Efterlønsmodtagere pr. 1. kvartal
I alt
2019
1.106
200
46
1.352
2020
1.096
207
46
1.348
Andel i
pct.
81,2
15,4
3,4
100
Efterlønsmodtagere udgør 3,4 procent af den samlede gruppe af pensionister
og efterlønsmodtagere.
Trafikselskaberne og togoperatørerne har i 2019 vurderet, at meromkostnin-
gerne ved at tilbyde pensionister gratis kollektiv trafik i Danmark vil være ca.
943 mio. kr. (opgjort i 2018-niveau).
Gennemsnitligt betaler pensionister ca. 50 procent af normalprisen, svarende
til en rabat på 50 procent.
Det antages, at efterlønsmodtagere i dag udnytter muligheden for at rejse
uden for myldretiden og derved opnår de rabatter, som alle passagerer tilby-
des ved rejser, der foretages i off-peak tidsrum. Derved er antagelsen, at ef-
terlønsmodtagere i dag gennemsnitligt opnår en rabat på 20 procent i forhold
til normalprisen.
På baggrund af overstående data antages det, at efterlønsmodtagere har bil-
letudgifter på ca. 51 mio. kr. årligt. Såfremt de får mulighed for at få samme
rabat som pensionister, forventes det, at deres samlede årlige udgift falder til
ca. 32 mio. kr.
På den baggrund vurderes en udvidelse af pensionistrabatter til også at gæl-
de efterlønsmodtagere at medføre et billetindtægtstab på ca. 19 mio. kr.”
Det er trafikvirksomhederne, der har kompetencen til at beslutte billettakster
og rabatsatser i den kollektive trafik, jf. lov om trafikselskaber.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht