TRANSPORTMINISTEREN
10. september 2020
2020-6591
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 14. august 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Hans Kristian Skibby (DF).
Spørgsmål nr. 629:
Vil ministeren redegøre for mulighederne for at få omfattet efterlønsmodtagere
af pensionistkort på den kollektive trafik, herunder hvad en sådan sidestilling
vil medføre af økonomiske konsekvenser?
Svar:
Jeg har forstået spørgsmålet således, at der spørges til de økonomiske konse-
kvenser ved at ligestille efterlønsmodtagere med pensionister i den kollektive
trafik, således at de pensionistrabatter, herunder pensionistkort og rejsekortra-
batter, der tilbydes pensionister, også tilbydes efterlønsmodtagere.
Jeg har på den baggrund bedt Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen om at skønne,
hvad de økonomiske konsekvenser ved en sådan ligestilling vil være. Trafik-,
Bygge og Boligstyrelsen har oplyst følgende, som jeg kan henholde mig til:
”Pensionistrabatter
til efterlønsmodtagere i den kollektive trafik i hele landet
vil bl.a. have følgende konsekvenser:
Et direkte indtægtstab for trafikselskaber og togoperatører, idet ind-
tægten fra efterlønsmodtagerens nuværende køb af billetter og kort
bortfalder.
Ændret rejseadfærd, idet efterlønsmodtagere, der i dag rejser med bil,
private fjernbusser og indenrigsfly, i et vist omfang må forventes at
benytte den offentlige kollektive trafik. Flere rejser, idet det for efter-
lønsmodtagere bliver billigere at rejse med den kollektive trafik.
Styrelsen har ikke specifikke data om efterlønsmodtageres brug af kollektiv
trafik, samt hvilke rabatformer de benytter i dag. De følgende beregninger er
derfor baseret på en række antagelser om deres rejsemønstre og billetbenyt-
telse.
Opgjort pr. 1. kvartal 2020 er der i alt 45.468 efterlønsmodtagere i Danmark.