Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2238235_0001.png
Notat
21.08.2020
Statusnotat om anlæg af Stilling Station – bidrag til besvarelse af TRU
627
1
Beslutningsgrundlag og bevilling
Med politisk aftale om udmøntning af Cykler, busfremkommelighed og kollektiv trafik i yderområder
af 22. maj 2015 blev der afsat midler til DTU- ransport til udarbejdelse af en uafhængig analyse af de
trafikale og passagermæssige effekter ved at åbne nye stationer på hovedbanestrækningen i Østjylland.
Med aktstykke 139 af 23. august 2017 blev der ved udmøntning af Rammeaftale om takstnedsættelser
og pulje til forbedringer af den kollektive trafik af 1. marts 2012 afsat 2,0 mio. kr. (og yderligere 2,0
mio. kr. på Finansloven for 2018) til Banedanmark til undersøgelse af muligheder for genåbning af de
tidligere stationer i Laurbjerg og Stilling.
I 2018 blev projektet med genåbning af Stilling Station bevilliget på baggrund af dokument
”Beslutningsgrundlag,
nov. 2018”.
Budgettet til anlægsopgaven er på 19,5 mio. i 2020.
2
Anlægsbeskrivelse
Projektet udføres i samarbejde med Skanderborg kommune. Fordeling af projektets omfang fremgår af
nedenstående.
Banedanmark etablerer:
- Perron (90x2,5 m) på begge sidder ved Lynghøjvej bro (bro nr. 20806)
- Adgangsveje til begge perroner
- Grussti mellem den sydlige perron og den gamle stationsbygning på Stationsvej
Skanderborg kommune etablerer:
- Gangbro samt tilhørende trapper til perron fra Lynghøjvej.
- Forplads samt parkeringsareal langs banen på Østervej.
- Forbedring/opgradering af P-forholdende ved Super Brugsen syd for banen.
Anlæg Vest
Broer
Amerika Plads 15
2100 København Ø
Telefon
8234 0000
Direkte
20119175
[email protected]
banedanmark.dk
Journalnr.
Version
Notatskabelon 1.0
Side 1(2)
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 627: Spm. om ministeren vil oversende et statuspapir på arbejdet med etablering af trinbræt på Stilling Station, herunder økonomiske bevillinger og tidsplan for projektering og etablering, til transportministeren
2238235_0002.png
3
Status
Projektet vil i løbet af efteråret 2020 udbyde og indgå rådgiverkontrakt med henblik på
detailprojektering og udarbejdelse af udbudsmateriale til entreprenørudbud. Detailprojektering,
entreprenørudbud og indgåelse af entreprenørkontrakt pågår i 2021.
3.1
Udførelse
Banedanmarks del af projektet er planlagt til udførelse i foråret 2022.
Kommunen varetager anlægsprocessen i løbet af sommeren 2022 med henblik på at færdiggøre deres
del af anlægsprojektet.
3.2
Sporspærringer:
Følgende sporspærringer er for indeværende søgt i forbindelse med anlægsarbejdet:
12.-18. april 2022
o
5 dage spærring i venstre spor, hvor 350m spor vil blive tilpasset for at skabe plads til
ny perron. Arbejdet omfatter bl.a. sideflytning, sporkasse, kurveudretning og
overhøjdeændring.
19.-21. april 2022
o
56 timer spærring i venstre spor, hvor 90 m perronelementer vil indbygges langs spor.
Der vil samtidig etableres nyt dræn langs venstre spor.
19.-23. Maj 2022
o
56 timer spærring i højre spor, hvor 90 m perronelementer vil indbygges langs spor.
Der vil samtidig etableres nyt dræn langs højre spor.
Side 2/2