Notat
21.08.2020
Statusnotat om anlæg af Stilling Station – bidrag til besvarelse af TRU
627
1
Beslutningsgrundlag og bevilling
Med politisk aftale om udmøntning af Cykler, busfremkommelighed og kollektiv trafik i yderområder
af 22. maj 2015 blev der afsat midler til DTU- ransport til udarbejdelse af en uafhængig analyse af de
trafikale og passagermæssige effekter ved at åbne nye stationer på hovedbanestrækningen i Østjylland.
Med aktstykke 139 af 23. august 2017 blev der ved udmøntning af Rammeaftale om takstnedsættelser
og pulje til forbedringer af den kollektive trafik af 1. marts 2012 afsat 2,0 mio. kr. (og yderligere 2,0
mio. kr. på Finansloven for 2018) til Banedanmark til undersøgelse af muligheder for genåbning af de
tidligere stationer i Laurbjerg og Stilling.
I 2018 blev projektet med genåbning af Stilling Station bevilliget på baggrund af dokument
”Beslutningsgrundlag,
nov. 2018”.
Budgettet til anlægsopgaven er på 19,5 mio. i 2020.
2
Anlægsbeskrivelse
Projektet udføres i samarbejde med Skanderborg kommune. Fordeling af projektets omfang fremgår af
nedenstående.
Banedanmark etablerer:
- Perron (90x2,5 m) på begge sidder ved Lynghøjvej bro (bro nr. 20806)
- Adgangsveje til begge perroner
- Grussti mellem den sydlige perron og den gamle stationsbygning på Stationsvej
Skanderborg kommune etablerer:
- Gangbro samt tilhørende trapper til perron fra Lynghøjvej.
- Forplads samt parkeringsareal langs banen på Østervej.
- Forbedring/opgradering af P-forholdende ved Super Brugsen syd for banen.
Anlæg Vest
Broer
Amerika Plads 15
2100 København Ø
Telefon
8234 0000
Direkte
20119175
banedanmark.dk
Journalnr.
Version
Notatskabelon 1.0
Side 1(2)