TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
11. august 2020
2020-6214
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 23. juli 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Ole Birk Olesen (LA).
Spørgsmål nr. 610:
Ministeren har oplyst, at tilbagebetalingstiden på den kommende Femern-
forbindelse øges med 2 år ved en reduktion af trafikken med 500 biler på for-
bindelsen. Ministeren henviser til en beregning fra 2016. Vil ministeren rede-
gøre for, hvorfor et notat fra Transport-, Bygnings- og Boligministeriet fra den
22. august viser, at 500 færre biler på Femern vil forlænge tilbagebetalingsti-
den med 3 år, og vil ministeren fortælle, om 2 år eller 3 år er det korrekte tal?
Der henvises til notatet »Fakta om effekter for Storebæltsforbindelsen og Fe-
mern Bæltforbindelsen« på www.regeringen.dk af 22. august 2017.
Svar:
Notatet af 22. august 2017 vedrører effekterne af den besluttede takstnedsæt-
telse på 25 pct. på Storebæltsforbindelsen. Takstnedsættelsen reducerer ind-
tægterne i A/S Storebælt, hvilket får konsekvenser for de øvrige infrastruktur-
selskaber i Sund & Bælt-koncernen gennem sambeskatning af koncernfor-
bundne selskaber. De trafikale effekter af takstnedsættelsen for økonomien i
Femern Bælt-projektet blev beregnet til 2 år, svarende til
Femern A/S’ bereg-
ninger af effekten af 500 færre personbiler pr. døgn.
Det er denne effekt, jeg baserer besvarelsen af spørgsmål 591 på. Hertil kom-
mer en forlængelse af tilbagebetalingstiden for det samlede Femern Bælt-
projekt på 1 år som følge af sambeskatningen og de lavere indtægter i A/S Sto-
rebælt. Det giver en beregnet forlængelse af tilbagebetalingsbetalingstiden i det
samlede Femern Bælt-projekt på omkring 3 år.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht