Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2111806_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
25. november 2019
2019-6502
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 30. oktober 2019 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Andreas Steenberg (RV).
Spørgsmål nr. 61:
Giver vejloven kommunerne hjemmel til at sende regning for nedtagning af
valgplakater, når valgplakaterne har været korrekt ophængt, men i forbindelse
med (serie)hærværk er revet ned?
Svar:
Vejdirektoratet har oplyst følgende, som jeg kan henholde mig til:
”De
særlige bestemmelser om ophængning af valgplakater på offentlige veje
findes i vejlovens
1
§§ 84 og 85.
Det specielle for valgplakater er, at de kan ophænges uden vejmyndighedens
tilladelse, mens alle andre former for ikke-trafikal råden kræver tilladelse.
Valgplakater skal ophænges forsvarligt og på en sådan måde, at de ikke dækker
for autoriseret afmærkning, forhindrer hensigtsmæssige oversigtsforhold eller i
øvrigt udgør en fare for trafiksikkerheden. Det fremgår af § 84, stk. 3. Bestem-
melsen opregner endvidere en række situationer og steder, hvor ophængning
generelt vurderes trafikfarlig, hvorfor ophængning her ikke er tilladt.
I henhold til vejlovens § 85, stk. 2, skal valgplakater, der er ophængt i strid med
§ 84, stk. 3, nedtages, hvis ophængeren ikke inden 24 timer efter at have mod-
taget påbud herom, har sørget for, at valgplakaten hænger korrekt. I henhold
til § 85, stk. 4, kan vejmyndigheden og politiet nedtage valgplakater straks, hvis
plakaten udgør en umiddelbar og konkret fare for trafiksikkerheden.
Vejmyndighedens udgifter afholdes af ophængeren. Dette gælder dog ikke, hvis
det kan sandsynliggøres, at ophængningen ikke er sket på pågældendes foran-
ledning men fx i et chikanøst øjemed. Dette følger af vejlovens § 85, stk. 6.
1
Lov nr. 1520 af 27. december 2014 om offentlige veje m.v., som ændret ved lov nr. 1895 af 29. december 2015, lov nr. 658 af 8.
juni 2016 og ved § 4 i lov nr. 175 af 21. februar 2017.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 61: Spm. om vejloven giver kommunerne hjemmel til at sende regning for nedtagning af valgplakater, når valgplakaterne har været korrekt ophængt, men i forbindelse med (serie)hærværk er revet ned, til transportministeren
2111806_0002.png
Side 2/2
Det er således ikke vejmyndighedens opgave men derimod ophængerens opga-
ve at sikre, at valgplakaten hænger korrekt i hele ophængningsperioden.
Det ligger inden for vejmyndighedens skøn at vurdere, om den i tilfælde af se-
riehærværk vil undlade at opkræve betaling for nedtagne valgplakater.
Det beskrevne tilfælde, hvor der er tale om nedrevne valgplakater grundet (se-
rie)hærværk, er ikke reguleret i vejlovens særlige bestemmelser om valgplaka-
ter eller i forarbejderne hertil.
Vejdirektoratet vurderer dog, ud fra en formålsfortolkning af vejlovens særlige
bestemmelser, at § 85 om nedtagning og opbevaring af valgplakater for ophæn-
gerens regning finder anvendelse på valgplakater, der er revet ned fra sin op-
hængning og nu ligger på vejarealet. Det afgørende er således ikke, at valgpla-
katen er nedtaget, men at en ophængt valgplakat ikke hænger eller ikke længe-
re hænger i overensstemmelse med reglerne i vejlovens § 84.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht