TRANSPORTMINISTEREN
13. august 2020
2020-6138
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 16. juli 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Erling Bonnesen (V).
Spørgsmål nr. 609:
Vil ministeren redegøre udførligt for, hvorfor ministeren endnu en gang har
udskudt udskiftningen af
signalsystemet på Svendborgbanen, jf. artiklen ”Nyt
signalsystem til Svendborgbanen udskudt igen” fra Fyens Stiftstidende den 15.
juli 2020? Og vil ministeren sikre, at udskiftningen af signalsystemet på
Svendborgbanen bliver fremrykket igen til gennemførsel i 2021 (eventuelt
2022), jf. artiklen ”Transportminister: Der kan blive flere penge til veje og ba-
ner på grund af corona” fra Avisen Danmark den 14. juli 2020?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser følgende:
”Grunden til, at Banedanmark
har været nødt til at udskyde implementeringen
af det nye signalsystem på Svendborgbanen, er, at Banedanmarks leverandør i
Østdanmark, Alstom, er blevet markant forsinket med udrulningen af det nye
signalsystem.
Banedanmark har i bidraget til besvarelsen af udvalgets spørgsmål 386 (TRU
alm. del) redegjort for baggrunden for den forsinkede udrulning af det nye sig-
nalsystem på Svendborgbanen.
Fra besvarelsen kan fremhæves:
”Svendborgbanen er en del af en samlet udrulningsplan for Østdanmark, og det
har i den forbindelse været nødvendigt at prioritere implementering af ETCS
på visse strækninger grundet tætte bindinger til øvrige projekter på jernbanen.
I denne overvejelse indgik eksempelvis afhængigheden mellem udrulningen af
Signalprogrammet, elektrificeringen
af jernbanenettet og hensynet til, at DSB’s
nye eltog (Fremtidens Tog) skal kunne køre, når de er klar til at blive idriftsat,
forventeligt fra 2024 og frem. Da Svendborgbanen ikke har særlige bindinger
til andre jernbaneprojekter, har det i stedet været nødvendigt at prioritere føl-
gende strækninger først: Roskilde-Køge-Næstved, Næstved-Nykøbing Falster,