Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2230922_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
13. august 2020
2020-6138
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 16. juli 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Erling Bonnesen (V).
Spørgsmål nr. 609:
Vil ministeren redegøre udførligt for, hvorfor ministeren endnu en gang har
udskudt udskiftningen af
signalsystemet på Svendborgbanen, jf. artiklen ”Nyt
signalsystem til Svendborgbanen udskudt igen” fra Fyens Stiftstidende den 15.
juli 2020? Og vil ministeren sikre, at udskiftningen af signalsystemet på
Svendborgbanen bliver fremrykket igen til gennemførsel i 2021 (eventuelt
2022), jf. artiklen ”Transportminister: Der kan blive flere penge til veje og ba-
ner på grund af corona” fra Avisen Danmark den 14. juli 2020?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser følgende:
”Grunden til, at Banedanmark
har været nødt til at udskyde implementeringen
af det nye signalsystem på Svendborgbanen, er, at Banedanmarks leverandør i
Østdanmark, Alstom, er blevet markant forsinket med udrulningen af det nye
signalsystem.
Banedanmark har i bidraget til besvarelsen af udvalgets spørgsmål 386 (TRU
alm. del) redegjort for baggrunden for den forsinkede udrulning af det nye sig-
nalsystem på Svendborgbanen.
Fra besvarelsen kan fremhæves:
”Svendborgbanen er en del af en samlet udrulningsplan for Østdanmark, og det
har i den forbindelse været nødvendigt at prioritere implementering af ETCS
på visse strækninger grundet tætte bindinger til øvrige projekter på jernbanen.
I denne overvejelse indgik eksempelvis afhængigheden mellem udrulningen af
Signalprogrammet, elektrificeringen
af jernbanenettet og hensynet til, at DSB’s
nye eltog (Fremtidens Tog) skal kunne køre, når de er klar til at blive idriftsat,
forventeligt fra 2024 og frem. Da Svendborgbanen ikke har særlige bindinger
til andre jernbaneprojekter, har det i stedet været nødvendigt at prioritere føl-
gende strækninger først: Roskilde-Køge-Næstved, Næstved-Nykøbing Falster,
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 609: MFU spm. om, hvorfor ministeren endnu en gang har udskudt udskiftningen af signalsystemet på Svendborgbanen, jf. artiklen Nyt signalsystem til Svendborgbanen udskudt igen fra Fyens Stiftstidende den 15. juli 2020, til transportministeren
2230922_0002.png
Side 2/2
den Ny Bane København-Ringsted, Roskilde-Holbæk og København-
Peberholmen.”
Banedanmark er i dialog med Alstom om en samlet ny udrulningsplan for Øst-
danmark og har i den forbindelse haft dialog med leverandøren i forhold til
muligheden for, at leverandøren kan øge sin kapacitet til at udrulle på flere
strækninger samtidigt. Det har leverandøren imidlertid ikke mulighed for.
Grundet ovenstående forhold er det ikke muligt at fremrykke implementerin-
gen af det nye signalsystem på Svendborgbanen. Ibrugtagning af ERTMS må
således forventes at finde sted tidligst i 2024 og forventeligt senest i 2026, af-
hængigt af en række planlægningsforudsætninger.”
Jeg henholder mig til Banedanmarks svar ovenfor. Som det fremgår, er udsky-
delse af ibrugtagning af signalsystemet på Svendborgbanen ikke et spørgsmål
om mangel på midler i Signalprogrammet. Det er derimod, som nævnt ovenfor,
et spørgsmål om, at Alstom ikke har kapacitet til at udrulle flere strækninger
samtidigt.
Både forligskredsen og Folketinget er løbende blevet orienteret om status for
leverandøren Alstoms performance og risici forbundet med implementeringen
på Svendborgbanen samt sammenhængen til de øvrige delelementer i Signal-
programmet.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht