TRANSPORTMINISTEREN
1. oktober 2020
2020-5939
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 6.juli 2020 stillet mig følgende spørgsmål (TRU
alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 605:
Vil ministeren oplyse, hvor mange ton CO2 der frem mod 2030 år for år kunne
fortrænges, hvis der fra og med januar 2021 anvendes biodiesel i DSB's og Arri-
vas diesellokomotiver og dieseltog, og vil ministeren endvidere oplyse, hvor
stor en ekstra driftsomkostning en sådan grøn transportfremmende foranstalt-
ning samlet set og år for år ville medføre?
Svar:
Jeg har i forbindelse med besvarelsen af spørgsmålet forhørt mig hos DSB og
Arriva om muligheden for at anvende biodiesel som en én-til-én erstatning for
traditionel diesel.
DSB oplyser i den forbindelse følgende:
”DSB
har fået Teknologisk Institut til at teste effekterne af HVO biobrændstof
og GTL biobrændstof, som to alternativer, og har eksterne målerapporter på
begge. DSB konkluderede på baggrund af undersøgelsen, at DSB ikke vil skifte
til GTL eller HVO som brændstof. Det vil give miljøfordele på en række para-
metre, men på andre parametre vil effekten være negativ. Det gælder i for-
hold til flere ultrafine partikler, mindre motoreffekt ved maks. motorbelast-
ning, merforbrug af brændstof og usikkerhed om brændstoflækage fra pak-
ninger/slanger. Ud over CO
2
fortrængning så har partikler og NOx været et
fokusområde
for DSB ift. dieseldriften.”
Arriva oplyser følgende:
”Arriva har ikke undersøgt muligheden for at anvende biodiesel til bunds.
For
at Arriva i højere grad kan anvende biodiesel, skal der laves en ændring i
vedligehold på motor og oliefyr med kortere intervaller dvs. flere eftersyn og
højere omkostning, hvilket skal afklares med producenterne af vores tog. Det
vil betyde en ændring af vores vedligeholdelseskoncept, og er en større intern
opgave med en tidshorisont på ca. 6 måneder. Arriva vurderer, at det ikke er