Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2254296_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
1. oktober 2020
2020-5939
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 6.juli 2020 stillet mig følgende spørgsmål (TRU
alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 605:
Vil ministeren oplyse, hvor mange ton CO2 der frem mod 2030 år for år kunne
fortrænges, hvis der fra og med januar 2021 anvendes biodiesel i DSB's og Arri-
vas diesellokomotiver og dieseltog, og vil ministeren endvidere oplyse, hvor
stor en ekstra driftsomkostning en sådan grøn transportfremmende foranstalt-
ning samlet set og år for år ville medføre?
Svar:
Jeg har i forbindelse med besvarelsen af spørgsmålet forhørt mig hos DSB og
Arriva om muligheden for at anvende biodiesel som en én-til-én erstatning for
traditionel diesel.
DSB oplyser i den forbindelse følgende:
”DSB
har fået Teknologisk Institut til at teste effekterne af HVO biobrændstof
og GTL biobrændstof, som to alternativer, og har eksterne målerapporter på
begge. DSB konkluderede på baggrund af undersøgelsen, at DSB ikke vil skifte
til GTL eller HVO som brændstof. Det vil give miljøfordele på en række para-
metre, men på andre parametre vil effekten være negativ. Det gælder i for-
hold til flere ultrafine partikler, mindre motoreffekt ved maks. motorbelast-
ning, merforbrug af brændstof og usikkerhed om brændstoflækage fra pak-
ninger/slanger. Ud over CO
2
fortrængning så har partikler og NOx været et
fokusområde
for DSB ift. dieseldriften.”
Arriva oplyser følgende:
”Arriva har ikke undersøgt muligheden for at anvende biodiesel til bunds.
For
at Arriva i højere grad kan anvende biodiesel, skal der laves en ændring i
vedligehold på motor og oliefyr med kortere intervaller dvs. flere eftersyn og
højere omkostning, hvilket skal afklares med producenterne af vores tog. Det
vil betyde en ændring af vores vedligeholdelseskoncept, og er en større intern
opgave med en tidshorisont på ca. 6 måneder. Arriva vurderer, at det ikke er
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 605: Spm. om, hvor mange ton CO2 der frem mod 2030 år for år kunne fortrænges, hvis der fra og med januar 2021 anvendes biodiesel i DSB's og Arrivas diesellokomotiver og dieseltog, til transportministeren
2254296_0002.png
Side 2/2
realistisk i 2021, men muligvis på den lidt længere bane, afhængig af hvad
producenterne vil garantere.”
Oplysningerne fra DSB og Arriva belyser det forhold, at en én-til-én udskiftning
og den fortrængning, som der lægges op til i spørgsmålet, ikke er mulig på kor-
tere sigt. Det vil dog være relevant at følge udviklingen på markedet for biodie-
sel med henblik på løbende at vurdere, om biobrændstof på et senere tidspunkt
giver mening i togdriften.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen oplyser, at den forventede CO
2
-udledning for
passagertrafikken på de statslige strækninger er 192.252 tons CO
2
i 2021, mens
CO
2
-udledningen som følge af de allerede besluttede og finansierede tiltag for-
ventes at være 34.854 tons CO
2
i 2030.
Den eneste tilbageværende persontogtrafik på diesel på de statslige stræknin-
ger i 2030 vil foregå i Midt- og Vestjylland samt på Svendborgbanen. Årsagen
er den gradvise
indfasning af DSB’s
elektriske togmateriel, som endegyldigt har
erstattet det nuværende dieselmateriel i 2030. DSB modtog således i september
2020 de første ellokomotiver, som vil blive taget i brug for første gang den 26.
oktober 2020.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht