Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2112046_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
26. november 2019
2019-6550
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 31. oktober 2019 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Spørgsmål 60:
Kan ministeren bekræfte, et en erhvervschauffør efter indførelsen af skærpede
helbredskrav til kørekort ikke kan få fornyet sit kørekort til bl.a. kategori C og D
(gruppe 2-kørekort) og dermed ikke kan bevare sit erhverv, hvis vedkommende
er blind på det ene øje (og derfor ikke kan korrigere synet på det pågældende
øje), selvom chaufføren i sin tid erhvervede kørekortet til bl.a. kategori C og D
(gruppe 2-kørekort) med det samme syn. Ministeren bedes samtidig redegøre
for, om det har været intentionerne bag de skærpede krav, at en erhvervschauf-
før i den situation skulle miste det gamle kørekort og dermed sit erhverv, her-
under at dette skulle ske uden mulighed for at tilpasse sig gennem en over-
gangsordning og uden klagemulighed.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Færdselsstyrelsen, der har oplyst følgende:
”Helbredskravene
for udstedelse, fornyelse og bevarelse af kørekort fremgår
af bilag 2 til Bekendtgørelse nr. 906 af 27. august 2019 om kørekort (køre-
kortbekendtgørelsen), der implementerer Europa-Parlamentets og Rådets
Direktiv 2006/126/EF (3. kørekortdirektiv).
Kravene til kørekort, herunder helbredskrav, er harmoniserede i EU, og
Danmark er derfor forpligtede til at implementere dem i dansk lovgivning og
kan ikke vælge af fravige dem.
Det fremgår af kørekortbekendtgørelsens bilag 2, at ansøgeren eller føreren
skal opfylde minimumsbetingelsen for synsfelt på begge øjne for at få udstedt,
fornyet eller bevare et gruppe 2-kørekort. Personer, som er blinde på det ene
øje, kan dermed ikke opfylde synskravene for at føre gruppe 2-køretøjer.
Færdselsstyrelsen kan oplyse, at kravet om syn på begge øjne for førere af
køretøjer af kategori C, D og E stammer tilbage fra det førte kørekortdirektiv
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 60: MFU spm. om ministeren kan bekræfte, et en erhvervschauffør efter indførelsen af skærpede helbredskrav til kørekort ikke kan få fornyet sit kørekort til bl.a. kategori C og D (gruppe 2-kørekort) og dermed ikke kan bevare sit erhverv, hvis vedkommende er blind på det ene øje (og derfor ikke kan korrigere synet på det pågældende øje), selvom chaufføren i sin tid erhvervede kørekortet til bl.a. kategori C og D (gruppe 2-kørekort) med det samme syn, til transportministeren
2112046_0002.png
fra 1980 (Rådets første direktiv af 4. december 1980 om indførelse af et EF-
kørekort (80/1263/EØF).
Det fremgår dog af bekendtgørelse nr. 304 af 2. april 2009 om kørekort, bilag
2, at personer, som før den 1. juli 1996 havde førerret til et køretøj omfattet af
gruppe 2, for så vidt angår kravene til synsstyrke, kunne få fornyet kørekort
hertil i henhold til de bestemmelser, der var gældende indtil den nævnte dato.
Kravene var frem til den nævnte dato beskrevet i et ældre cirkulære fra 1967,
hvorefter en person, der helt var blind på det ene øje, eller som i øvrigt havde
synsfeltindskænkning på et øje, og på det bedste øje havde et syn på mindst
0,67 kunne få udstedt kørekort til gruppe 2-køretøjer, dog med en tidsbe-
grænsning på 5 år.
Denne overgangsbestemmelse blev indsat første gang ved ændring af køre-
kortbekendtgørelsen den 19. april 1999, og den blev ikke videreført efter be-
kendtgørelse nr. 304 af 2. april 2009, og er således ikke gældende i dag.
På baggrund af det ovenfor anførte, har det altså i mange år været en betin-
gelse for udstedelse og fornyelse af kørekort til gruppe 2-kategorierne, at fø-
reren ikke er blind på det ene øje. Personer, som er blinde på det ene øje, men
som alligevel har fået udstedt kørekort til gruppe 2-kategorierne, kan ikke få
fornyet kørekortet hertil, idet der ikke, som anført ovenfor, kan dispenseres
fra reglerne.”
Hensigten med de harmoniserede helbredskrav i EU har været at højne færd-
selssikkerheden og mindske antallet af ulykker i trafikken.
Det er altid ulykkeligt, når erhvervschauffører mister deres kørekort og deres
erhverv som følge af strammede regler. I dette tilfælde har der dog som ovenfor
beskrevet været en langstrakt overgangsordning for chauffører, der havde er-
hvervet deres kørekort før 1. juli 1996.
Afgørelser om kørekort kan påklages til Færdselsstyrelsen.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht