TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
26. november 2019
2019-6550
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 31. oktober 2019 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Spørgsmål 60:
Kan ministeren bekræfte, et en erhvervschauffør efter indførelsen af skærpede
helbredskrav til kørekort ikke kan få fornyet sit kørekort til bl.a. kategori C og D
(gruppe 2-kørekort) og dermed ikke kan bevare sit erhverv, hvis vedkommende
er blind på det ene øje (og derfor ikke kan korrigere synet på det pågældende
øje), selvom chaufføren i sin tid erhvervede kørekortet til bl.a. kategori C og D
(gruppe 2-kørekort) med det samme syn. Ministeren bedes samtidig redegøre
for, om det har været intentionerne bag de skærpede krav, at en erhvervschauf-
før i den situation skulle miste det gamle kørekort og dermed sit erhverv, her-
under at dette skulle ske uden mulighed for at tilpasse sig gennem en over-
gangsordning og uden klagemulighed.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Færdselsstyrelsen, der har oplyst følgende:
”Helbredskravene
for udstedelse, fornyelse og bevarelse af kørekort fremgår
af bilag 2 til Bekendtgørelse nr. 906 af 27. august 2019 om kørekort (køre-
kortbekendtgørelsen), der implementerer Europa-Parlamentets og Rådets
Direktiv 2006/126/EF (3. kørekortdirektiv).
Kravene til kørekort, herunder helbredskrav, er harmoniserede i EU, og
Danmark er derfor forpligtede til at implementere dem i dansk lovgivning og
kan ikke vælge af fravige dem.
Det fremgår af kørekortbekendtgørelsens bilag 2, at ansøgeren eller føreren
skal opfylde minimumsbetingelsen for synsfelt på begge øjne for at få udstedt,
fornyet eller bevare et gruppe 2-kørekort. Personer, som er blinde på det ene
øje, kan dermed ikke opfylde synskravene for at føre gruppe 2-køretøjer.
Færdselsstyrelsen kan oplyse, at kravet om syn på begge øjne for førere af
køretøjer af kategori C, D og E stammer tilbage fra det førte kørekortdirektiv