Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2244588_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
15. september 2020
2020 - 5769
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 30. juni 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 599:
Vil ministeren kommentere henvendelsen fra Rådet for Sikker Trafik, jf. TRU
alm. del bilag 418? Ministeren bedes herunder specifikt redegøre for sine over-
vejelser om Rådet for Sikker Trafiks ønske om yderligere tilførsel af midler på
finansloven for 2021.
Svar:
Tak for at give mig muligheden for at kommentere på Rådet for Sikker Trafiks
henvendelse til Transportudvalget. Først og fremmest er jeg naturligvis bekym-
ret over den negative udvikling, som vi så i antallet af trafikdræbte i 2019. Det
skal være trygt og sikkert at færdes i trafikken, og det er bekymrende, at der er
sket en stigning i antallet af trafikdræbte. Som Rådet for Sikker Trafik påpeger i
deres henvendelse, ved vi fra statistikerne, at de fleste ulykker ikke skyldes for-
holdene på vejene, men derimod vores egen adfærd. Derfor lancerede jeg i fe-
bruar 2020 en række initiativer, som på sigt skal være med til at nedbringe
antallet af dræbte og tilskadekomne i trafikken.
Af disse initiativer kan nævnes arbejdet med en revision af køreuddannelsen,
initiativet om vanvidskørsel, den nye ”Vi Deler Vejen”-kampagne
og den kom-
mende eksperthøring om, hvorvidt kommunerne kan få større adgang til selv at
fastsætte lavere hastigheder i byer.
I den sammenhæng udfører Rådet for Sikker Trafik også et vigtigt arbejde med
at forbedre færdselssikkerheden. Derfor bidrager Transport- og Boligministeri-
et også med ca. 17 mio. kr. i driftstilskud og 22 mio. i tilskud til kampagner. Det
ærgrer mig af samme grund at høre, at TrygFonden har besluttet at udfase
samarbejdet med Rådet for Sikker Trafik.
For så vidt angår konsulentbesparelserne, som Rådet for Sikker Trafik nævner i
deres henvendelse, fulgte disse af
Aftale om finansloven for 2020.
Med aftalen
fulgte, at konsulentforbruget på tværs af staten (ministerier og styrelser) skal
nedbringes med 200 mio. kr. i 2020 og 625 mio. kr. årligt fra 2021 og frem.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 599: Spm. om kommentar til henvendelsen fra Rådet for Sikker Trafik, til transportministeren
2244588_0002.png
Side 2/2
Dertil kommer, at der i
Aftale om ret til seniorpension for nedslidte
fra foråret
2019 indgår et forudsat finansieringsbidrag fra konsulentbesparelser på 127
mio. kr. i 2020 (stigende til 254 mio. kr. årligt fra 2024).
Fordelingen af besparelsen mellem ministerierne er baseret på en opgørelse af
ministeriernes konsulentudgifter, hvori betalingen for kampagner udført af
Rådet for Sikker Trafik indgår. Transport- og Boligministeriet har valgt at for-
dele sparekravet forholdsmæssigt efter de registrerede konsulentudgifter, så
alle områder behandles ensartet. Dette betyder, at kampagnetilskuddet til Rå-
det for Sikker Trafik reduceres fra ca. 22 mio. kr. årligt til ca. 2o mio. kr. årligt
på det kommende finanslovforslag for 2021.
I lyset af den nye situation for Rådets økonomi, vil jeg gå i dialog med Rådet om
deres muligheder for at finde ekstern finansiering i lyset af udfasningen af
samarbejdet med TrygFonden. Derudover kan det være en mulighed, at parti-
erne i de kommende finanslovsforhandlinger ønsker at prioritere området.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht