TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
31. august 2020
2020-5725
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 29. juni 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Ruben Kidde RV.
Spørgsmål nr. 598:
Vil ministeren oplyse de forventede omkostninger ved at oprette en forsøgs-
ordning med samkørselsbaner (baner, hvor man minimum skal være 2 i køre-
tøjet) på 5 indfaldsveje til de større byer, hvor der er udfordringer med træng-
sel?
Svar:
Jeg har forelagt dit spørgsmål for Vejdirektoratet, der anfører følgende, som jeg
kan henholde mig til:
”Det fremgår ikke af spørgsmålet, om der menes oprettelse af en samkørsels-
bane ved at udvide vejene med en sådan eller ved at reservere en af de eksiste-
rende vognbaner til samkørsel. Hvis der menes det første, vil omkostningerne
svare nogenlunde til omkostningerne ved at gennemføre en almindelig udvidel-
se med ekstra spor, som f.eks. for Køge Bugtmotorvejen har været ca. 1,9 mia.
kr. for den 14 km lange strækning mellem Greve S og Køge.
Det forudsættes i det følgende, at der menes reservation af en eksisterende
vognbane til samkørsel. Med henvisning til mit svar på udvalgets spørgsmål
597 (TRU alm. del) forudsættes det endvidere, at der menes motorveje, som i
forvejen har mindst tre spor i hver retning, hvilket primært vil sige motorveje i
hovedstadsområdet.
Vejdirektoratet vil ikke inden for overskuelig tid kunne beregne de forventede
omkostninger til gennemførelse af en forsøgsordning med samkørselsbaner på
5 radiale motorveje i hovedstadsområdet. Der vil dog være tale om begrænsede
omkostninger til ekstra skiltning og afmærkning. Samfundsøkonomisk vil det
dog have meget store omkostninger, da det vil medføre en voldsom stigning i
trængslen for størstedelen af trafikken, som ikke vil kunne benytte samkørsels-
banen, da vejenes samlede kapacitet vil blive reduceret væsentligt, når den ene
vognbane ikke kan udnyttes fuldt ud.”