Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2236470_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
31. august 2020
2020-5725
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 29. juni 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Ruben Kidde RV.
Spørgsmål nr. 597:
Vil ministeren oplyse de forventede omkostninger ved at oprette samkørselsbaner
(baner, hvor man minimum skal være 2 i køretøjet) på alle veje, hvor der er udfor-
dringer med trængsel?
Svar:
Regeringen og et bredt flertal i Folketinget har en ambition om at reducere
CO2-udledningen med 70 procent inden 2030. Derfor skal vi finde redukti-
onsmuligheder overalt - i særdeleshed også i trafikken. Det er naturligvis godt,
hvis flere kører sammen i samme bil i stedet for hver for sig.
For at understøtte dette er der langs både det statslige vejnet (særligt motorve-
je) og det kommunale vejnet anlagt samkørselspladser, hvor man kan stille sin
bil eller cykel og køre sammen med andre. Pladserne kan man f.eks. se på Vej-
direktoratets trafikinfo på
https://www.vejdirektoratet.dk/side/samkorsel.
Der kan dog være nogle udfordringer forbundet med at oprette samkørselsba-
ner på alle veje, hvor der er udfordringer med trængsel. Jeg har forelagt
spørgsmålet for Vejdirektoratet, som skriver:
”Det
fremgår ikke af spørgsmålet, om der menes oprettelse af en samkørsels-
bane ved at udvide vejene med en sådan eller ved at reservere en af de eksiste-
rende vognbaner til samkørsel. Hvis der menes det første, vil omkostningerne
svare nogenlunde til omkostningerne ved at gennemføre en almindelig udvidel-
se med ekstra spor. Det forudsættes derfor, at der menes reservation af en eksi-
sterende vognbane til samkørsel. Det vil forudsætte, at vejene har mindst to
vognbaner i hver retning. Dermed forudsættes det også, at der er tale om mo-
torveje eller motortrafikveje med mindst 2 vognbaner i begge retninger.
På strækninger med to spor i hver retning, vil det ikke længere være muligt at
foretage overhalinger. Hastigheden bliver dermed i praksis reduceret til mak-
simalt 80 km/t, som er hastighedsgrænsen for lastbiler. Derfor er løsningen
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 597: MFU spm. om de forventede omkostninger ved at oprette samkørselsbaner på alle veje, hvor der er udfordringer med trængsel, til transportministeren
2236470_0002.png
primært relevant for motorveje med mindst tre spor i hver retning og dermed
primært motorvejsnettet i hovedstadsområdet.
Vejdirektoratet vil ikke inden for overskuelig tid kunne beregne de forventede
omkostninger hertil. Der vil dog for hver enkelt strækning være tale om be-
grænsede omkostninger til ekstra skiltning og afmærkning. Samfundsøkono-
misk vil det dog have meget store omkostninger, da det vil medføre en voldsom
stigning i trængslen for størstedelen af trafikken, som ikke vil kunne benytte
samkørselsbanerne, da vejenes samlede kapacitet vil blive reduceret væsentligt,
når den ene vognbane ikke kan udnyttes fuldt ud.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht