Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2223565_0001.png
1/2
12. juni 2020
Håndtering af ønske fra ældre- og handicaporganisationer ved ændret pe-
riodisering af statstilskud
Begrænsning for brug af pensionistkort i eftermiddagsmyldretiden
Ældre- og Handicaporganisationerne har på møde med DOT 11. juni 2020 givet
udtryk for, at er uhensigtsmæssigt, at der i
DOT’s justerede model indgår
en to-
årig periode, hvor der gælder en begrænsning for brug af pensionistkortet i efter-
middagsmyldretiden i bus, tog og metro i hele DOTs område.
Ordningen med begrænsning af brug af pensionistkort gælder i to år, og er alene
indført for at sikre provenuneutraliteten i 2021 og 2022. Baggrunden er, at In-
centive har beregnet et indtægtstab på kort sigt, fordi passagerer i den kollektive
transport ved takstændringer reagerer hurtigere på prisstigninger end på prisfald.
Såfremt begrænsningen i eftermiddagsmyldretiden alene er en fortsættelse af de
eksisterende begrænsninger i DSBs tog i hovedstadsområdet, vil det give et pro-
venutab på 4 mio. kr. årligt i 2021
22, i alt 8 mio. kr.
Fortsat adgang til pensionistkort for eksisterende brugere
Det er den del af DOTs forslag, at der sker en ændring af aldersgrænsen for
pensionistrabat fra 65 til 66�½ år, svarende til folkepensionsalderen fra januar
2021.
For brugere af pensionistkort vil det have som konsekvens, at pensionister, der
til januar 2021 er i aldersgruppen 65
66�½ år kan have et gyldigt pensionistkort,
de ikke vil kunne få fornyet, før de fylder 66�½ år. Dette kan give en dårlig kunde-
oplevelse.
Det kan derfor overvejes at ændringen af aldersgrænsen for pensionistkortkun-
der kun gælder nye kunder, der ikke tidligere har haft pensionistkort. D.v.s. at
man fra januar 2021 kun kan blive oprettet som kunde (få et stamkort), hvis man
er fyldt 66�½ år, men at eksisterende kunder kan få fornyet der kort.
Indtægtstabet skønnes til indtil 2 mio. kr. i alt
For pensionister på rejsekort vil dette ikke have betydning, da de i dag ikke får
rabat på rejsekort i DOTs område. Det er er endvidere ikke teknisk muligt at
skelne mellem gamle og nye kunder i rejsekortsystemet.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 594: Spm. om ministeren, med henvisning til DOT og den igangsatte undersøgelse omkring billetsammensætninger og den fremtidige rabatstruktur for pensionister, vil redegøre for arbejdsgruppens status og anbefalinger, til transportministeren
2223565_0002.png
2/2
Finansiering
Hvis ovenstående gennemføres, giver et samlet finansieringsbehov på 10 mio.
kr.
Det er i DOTs forslag forudsat, at pensionisternes rejsekortrabat i januar 2023
hæves fra 25 til 30 pct., og samtidig med, at begrænsningerne i brugen af pensi-
onistkort i eftermiddagsmyldretiden ophæves.
Hvis ikrafttrædelsestidspunktet for en pensionistrabat på rejsekort på 30 pct. ud-
skydes med 16 måneder til maj 2024, vil det betyde en ekstraindtægt til DOT på
10 mio. kr.
Det vil dog forudsætte, at der fra statsligt hold gives tilsagn om en ændret perio-
disering af tilskuddet til pensionistkort i DOTs område, jf. nedenstående tabel:
mio. kr.
planlagt til-
skud
nyt tilskud
ændring
2021
12
17
5
2022
12
17
5
2023
12
4,5
-7,5
2024
12
9,5
-2,5
2025
12
12
0
i alt
60
60
0