Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2223561_0001.png
1/3
16. april 2020
Pensionistreform - input til svar på spørgsmål fra arbejdsgrundlaget
DOT har indbudt Ældre Sagen, Danske Handicaporganisationer, Danske Senio-
rer og Faglige Seniorer til en proces og dialog, der kan bidrage til at afdække,
hvilke hensyn, det er væsentlige at vurdere i forhold til justeringer af den af DOT
foreslåede model for pensionistrabat
Arbejdet er gennemført over tre møder i marts måned og frem til påske. De cen-
trale dokumenter er løbende lagt på DOTs hjemmeside.
De deltagende ældre- og handicaporganisationer kan alene tages til indtægt for
de tilkendegivelser, der er gengivet nedenfor. Der har i arbejdet fra DOTs side
alene været skitser og regneeksempler, og ikke gennemarbejdede modeller.
Deltagerne har derfor ikke taget stilling til de enkelte regneeksempler, der er
fremlagt, ligesom de ikke er bundet i.f.t. den videre dialog om pensionistrabat-
terne.
Der er d. 2. april indgået en politisk aftale i Folketinget, hvoraf det
fremgår: ”Med
denne fordeling reserveres 12 mio. kr. årligt til trafikvirksomhederne i DOT-områ-
det (Østdanmark), som først tildeles DOT, når DOT har præsenteret parterne for
en pensionisttakstreform, der sikrer opretholdelsen af et periodekort (mimrekort)
for pensionister, og samtidig indfører en pensionistrabat på rejsekortet.”
Ældre Sagen, Danske Handicaporganisationer, Danske Seniorer og Faglige Se-
niorer har tilkendegivet, at det er afgørende, at ældre- og handicaporganisatio-
nerne også inddrages i det videre arbejde med det konkrete forslag til en pensio-
nisttakstreform, der skal forelægges ordførerne. DOT vil viderebringe dette øn-
ske til Transportministeriet og ordførerne.
Udgangspunktet for DOTs arbejde er, at ændringen under et skal være provenu-
neutral på kort sigt, og den langsigtede løsning skal leve op til Rigsrevisionens
krav om, at der er ensartede priser for sammenlignelige rejser i hele DOTs om-
råde. Herudover har DOT ikke på nuværende tidspunkt taget stilling til konkrete
løsninger.
Af Transportministeriets notat af 30. januar
omdelt til Folketinget som TRM
alm. del bilag 199 -
fremgår det, at det er ministeriets vurdering ”…at pensionist-
kortene kan fortsætte inden for denne bestemmelses rammer, idet pensionistkor-
tene udstedes til zonegrupper og ikke til takstområder. Konkret udstedes kortene
således til enten en stor zonegruppe (zone 1-99, 101-199 eller 201-299) eller til
tre sammenhængende zoner.”
Ældre Sagen, Danske Handicaporganisationer,
Danske Seniorer og Faglige Seniorer har et ønske om at få afklaret, hvilken
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 594: Spm. om ministeren, med henvisning til DOT og den igangsatte undersøgelse omkring billetsammensætninger og den fremtidige rabatstruktur for pensionister, vil redegøre for arbejdsgruppens status og anbefalinger, til transportministeren
2223561_0002.png
2/3
værdi denne holdning tillægges samt evt. en vurdering af, om der er behov for
yderligere ministeriel præcisering
I det aftalte DOT grundlag for den videre proces for pensionistrabat er opstillet
en række emner til drøftelse, formuleret som spørgsmål. På baggrund af de af-
holdte møder gives her meldinger fra organisationerne på de enkelte spørgsmål.
1. Hvilke billetmedier (rejsekort, pap, m.v.) skal rabatten være tilgængelig
på?
Der er et ønske om et pensionistkort til fast lav pris, som skal kunne leve-
res som fysisk kort (ikke nødvendigvis pap) uden check ind og check ud
Der er ønske om at pensionistkort kombineres med rabat på enkeltrejser
på rejsekort (i et spænd på 25 til 40 pct.)
Det er ikke et krav, at gyldighedsområde er synligt på kortet
Der er, blandt nogle, et ønske om pensionistkort til hele Sjælland
Hvis der indføres et pensionistkort vil der ikke blive givet pensionistrabat
på ordinære pendlerkort
2. Er der særlige målgrupper, hvor billetmediet har særlig betydning?
Af hensyn til f.eks. dårligt gående og kognitive funktionsnedsættelser øn-
skes mulighed for køb af rabatprodukt uden krav om Check ind/Check ud
3. Hvordan skal rabatten fordeles mellem lavfrekvente pensionister og
pensionister, der rejser ofte i den kollektive trafik?
Der er et ønske om at minimere stigninger for højfrekvente pensionister
Der ønske også en rabat på pensionistrejsekortet af hensyn til lavfre-
kvente pensionister
4. For højfrekvente rejsende, hvordan skal rabatten fordeles mellem pensi-
onister, der rejser langt og pensionister, der primært rejser i deres lo-
kalområde?
Eventuelle prisstigninger kan fordeles ligeligt mellem pensionister, der rej-
ser langt og pensionister, der rejser i deres lokalområde
5. Hvilke prisændringer vil være acceptable ved en omlægning af rabat-
ten?
En mindre prisstigning ift. nuværende pensionistkort kan imødeses
6. Spærretid
vurdering af spærretid i dag og forventninger til fremtidig
spærretid?
Der er ønske om at spærretiden reduceres/fjernes om eftermiddagen
Minimering af prisstigninger er vigtigere end fjernelse af spærretid
7. Indfasning: hvor lang vil en relevant indfasningsperiode være?
Ingen bemærkninger
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 594: Spm. om ministeren, med henvisning til DOT og den igangsatte undersøgelse omkring billetsammensætninger og den fremtidige rabatstruktur for pensionister, vil redegøre for arbejdsgruppens status og anbefalinger, til transportministeren
2223561_0003.png
3/3
8. Vil det være relevant at fremrykke det tidspunkt, hvor pensionistkortet
følger folkepensionistalderen, hvis provenuet anvendes til at øge rabat-
ten for pensionister i øvrigt?
Ja, pensionistkort ønskes rabatmæssigt målrettet ikke-erhvervsaktive al-
derspensionister samt førtidspensionister
9. Er der andre spørgsmål eller overvejelser, der vil være relevante for
DOT at medtage i det videre arbejde?
Der ønskes mulighed for køb ved henvendelse samt selvbetjente løsnin-
ger, alt efter hvilket produkt der er tale om
Der er ønske om at betaling skal kunne ske via betalingsservice + abon-
nementsmodel, hvor man kan få kort/indstik tilsendt løbende