Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2223560_0001.png
1/1
Transport- og Boligministeriet
12. juni 2020
Revideret model for pensionistrabat i DOTs område
DOT fremsendte 27. januar 2020 til ministeriet ”Redegørelse
for valg af løsning
for reform af pensionisttakster”
Heri fremgik, at DOT ville tage kontakt til de re-
levante ældre- og handicaporganisationer og efterfølgende forelægge et juste-
ret forslag til reform af pensionisttaksterne.
Proces og tidsplan
Efter forslag fra Folketingets transportudvalg har DOT afholdt tre møder med
Ældre Sagen, Danske Handicaporganisationer, Danske Seniorer og Faglige
Seniorer i perioden 6. marts til 3. april 2020. Formålet har været at afdække,
hvilke hensyn, det er væsentlige at vurdere i forhold til justeringer af den af
DOT foreslåede model for pensionistrabat. Incentive har bidraget med assi-
stance til belysning af en række regneeksempler.
Opsamlingen fra denne dialog er vedlagt som bilag 1, der er godkendt af æl-
dre- og handicaporganisationerne.
2. april 2020 blev indgået en politisk aftale i Folketinget mellem regeringen (So-
cialdemokratiet), Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Al-
ternativet om: Udmøntning af reserve til initiativer inden for kollektiv trafik.
Heraf fremgår:
”Med
denne fordeling reserveres 12 mio. kr. årligt til trafikvirksomhederne i
DOT-området (Østdanmark), som først tildeles DOT, når DOT har præsenteret
parterne for en pensionisttakstreform, der sikrer opretholdelsen af et periode-
kort (mimrekort) for pensionister, og samtidig indfører en pensionistrabat på
rejsekortet.”
DOT har derfor med udgangspunkt i dialogen med ældre- og handicaporgani-
sationerne udarbejdet forslag til justeret pensionistreform, der kombinerer en
væsentlig rabat på rejsekortet med opretholdelse af et pensionistkort med en
væsentlig rabat.
Forslaget har alene været behandlet i DOTs bestyrelse, og en ændring kan
først iværksattes, når den er endelig godkendt af DSB, Metroselskabet og Mo-
via, der har takstmyndigheden.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 594: Spm. om ministeren, med henvisning til DOT og den igangsatte undersøgelse omkring billetsammensætninger og den fremtidige rabatstruktur for pensionister, vil redegøre for arbejdsgruppens status og anbefalinger, til transportministeren
2223560_0002.png
2/2
På foranledning af Transport- og Boligministeriet har DOT d. 11. juni afholdt et
supplerende møde med ældre- og handicaporganisationerne, hvor det kon-
krete løsningsforslag blev gennemgået. Tilbagemeldingen fra organisationerne
er vedlagt som bilag 2, hvor den generelle vurdering er løsningen er:
Ӯldre-
og handicaporganisationerne bemærker, at prisstigningen på pensi-
onistkort er uhensigtsmæssig høj, og opfordrer til, at der af hensyn til de svæ-
rest stillede folke- og førtidspensionister findes midler til at reducere prisstignin-
gen.
Derudover betragter organisationerne løsningen som et fremskridt i forhold til i
dag, fordi den giver flere pensionister adgang til rabat og samtidig bevarer pen-
sionistkortet uden ind- og udtjekning.
Endelig anses det for en forudsætning, at der findes en løsning for begræns-
ningerne i bus og metro i eftermiddagsmyldretiden og for eksisterende brugere
af pensionistkort.”
I forhold til den sidste bemærkning om eftermiddagsmyldretiden og eksiste-
rende brugere, er det er muligt at imødekomme interessenterne på dette punkt.
Men det forudsætter justeringer af tidsfrister og en ændret periodisering af
statstilskuddet. Der henvises til særskilt notat herom i bilag 5.
Forudsat en positiv behandling i aftalekredsen senest primo juni 2020, vil en-
delig beslutning kunne træffes inden sommerferien og en ændret pensionistra-
bat vil kunne træde i kraft senest januar 2021. Det skyldes, at det tager �½ år at
planlægge og gennemføre den nødvendige kommunikationsindsats for de be-
rørte borgere forud for ændringerne.
Den foreslåede model
Indførelse af høj rabat på rejsekortet:
I DOTs oprindelige forslag til pensio-
nistreform indgik en rabat på rejsekortrejser på 40 pct. For at få råd til et
pensionistkort med høj rabat, er rabatprocenten sat til 25 pct. fra 2021, og
det planlægges at lade rabatten stige til 30 pct. fra 2023 i sammenhæng
med udmøntning af takstreduktioner for pensionister i resten af landet.
Fortsat pensionistkort
svarende til i dag (deltidskort), suppleret med yderli-
gere muligheder, men med en prisstigning på indtil knap 100 kr. pr måned i
forhold til prisen i dag. Med fortsættelsen af pensionistkortet er der i mod-
sætning til DOTs oprindelige model ikke pensionistrabat på pendlerkort.
Harmoniserede begrænsninger:
Pensionistkort vil være et deltidskort, d.v.s.
det kan ikke bruges i bus, tog og metro i hele DOTs område på hverdage i
morgenmyldretiden. Herudover vil det heller ikke kunne anvendes i efter-
middagsmyldretiden på hverdage i hele DOTs område i 2021-22. I dag kan
pensionistkortet ikke anvendes i morgenmyldretiden i bus, tog og metro i
Storkøbenhavn samt i alle DSB-tog i hovedstadsområdet i eftermiddags-
myldretiden.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 594: Spm. om ministeren, med henvisning til DOT og den igangsatte undersøgelse omkring billetsammensætninger og den fremtidige rabatstruktur for pensionister, vil redegøre for arbejdsgruppens status og anbefalinger, til transportministeren
2223560_0003.png
3/3
Hæve aldersgrænsen til folkepensionsalderen:
Aldersgrænsen for pensio-
nistrabat øges fra 65 år til folkepensionistalderen (66�½ år fra januar 2021),
og reguleres herefter løbende med pensionsalderen. Dette bidrager til at fi-
nansiere løsningen på kort sigt. Førtidspensionister kan som i dag købe
kortet uanset alder.
Provenuneutral
løsning samlet for DOT-parterne på kort og lang sigt, med
indregning af bidrag på 12 mio. kr. årligt fra finansloven.
Den foreslåede model for pensionistkort
Rejsekortrabat
Med forslaget indføres pensionistrabat på rejsekort i DOTs område, på samme
måde, som der er i resten af Danmark.
Vest for Storebælt og over Storebælt gives der 25 pct. rabat på rejsekort (i
Nordjylland dog 50 pct.) samt mængderabat på indtil 40 pct. for højfrekvente
pensionister.
Det er en fordel, hvis der er ensartet rabat på tværs af landet.
Aftalen af 2. april afsætter også samlet 13 mio. kr. øgede pensionistrabatter
uden for DOTs område. DSB vil gå i dialog med trafikselskaberne vest for Sto-
rebælt m.h.p. at udmønte rabatten.
Pensionistkort
udformning og pris
I dag er det muligt at købe pensio-
nistkort med høj rabat til tre valgfri
zoner samt til hvert de tre gamle
takstområder vest, syd samt ho-
vedstadsområdet (storzonekort).
Udfordringen er, at disse storzone-
takstkort ikke tilgodeser pensioni-
ster, der har brug for at rejse mere
end tre zoner på tværs af taksom-
råderne, eksempelvis fra Faxe til
Køge eller fra Roskilde til Næst-
ved.
Dette løses i det foreliggende for-
slag med tre tiltag:
Vest
Hoved-
staden
Midt
Syd
Figur 1 Princip for fjerde takstområde
Der indføres et fjerde storzonekort, (midt), der går på tværs af takstområde-
grænserne, jf. skitsen til ovenfor og et detaljeret kort i bilag 3.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 594: Spm. om ministeren, med henvisning til DOT og den igangsatte undersøgelse omkring billetsammensætninger og den fremtidige rabatstruktur for pensionister, vil redegøre for arbejdsgruppens status og anbefalinger, til transportministeren
2223560_0004.png
4/4
Dette kort
overlapper
de tre nuværende takstområder. D.v.s. de tre nuvæ-
rende storzoneområder bevares uændret. D.v.s. at eksempelvis en pensio-
nist i Roskilde, der primært rejser til København, kan tage det nuværende
storzonekort til Hovedstaden. Men hvis rejsemålet primært er Næstved, kan
man med fordel vælge det nye storzoneområde Midt.
Det bliver muligt at købe at købe pensionistkort til to storzoner til en pris på
1�½ gange prisen på ét storzonekort (i dag skal der købes to kort til prisen
som to takstområdekort). Det kan være relevante, hvis pensionisten fra
Roskilde i eksemplet ovenfor har brug for jævnligt at rejse til både Køben-
havn og Næstved.
Det bliver muligt at købe et pensionistkort til hele DOTs område til den dob-
belte pris af et storzonekort (i dag skal der købes tre kort til en pris som tre
takstområdekort)
Taksterne bliver for tre måneder:
3 zoner
1 storzone
2 storzoner
DOT
630 kr
890 kr
1335 kr
1780 kr
Hermed gøres også op med, at der i dag er forskellige priser på pensionistkort i
hovedstadsområdet, sammenlignet med Vest- og Sydsjælland.
Udformning af pensionistkort
Pensionistkortet (deltidskortet) vil som i dag være uden krav om check ind og
check ud, og købes for tre måneder ad gangen.
Det vil kunne købes på pap på DOTs hjemmeside, og der etableres en abon-
nementsordning med betalingsservice, så pensionisterne, der ønsker en fast
leverance, automatisk får tilsendt et nyt indstikskort hver 3. måned.
Herudover sælges kortet i betjent salg. Men det må forventes, at der bliver
solgt færre pensionistkort, fordi flere pensionister skifter til rejsekort med pensi-
onistrabat. Samtidig stiger GDPR-kravene til salgsstederne. Når omsætningen
falder og kravene stiger, vil færre butikker ønske at være salgssted for DOT.
Samlet vil det indebære, at der i de kommende år må forventes at blive færre
salgssteder end i dag, fordi de dagligvarebutikker og kiosker, der forestår sal-
get, ikke finde det besværet værd fortsat at stå for salget, og fordi det kan være
vanskeligt at finde nye butikker til at overtage opgaven. Dog vil det være muligt
at købe og forny pensionistkort i betjent salg mindst ét sted i hver af de fire
takstområder.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 594: Spm. om ministeren, med henvisning til DOT og den igangsatte undersøgelse omkring billetsammensætninger og den fremtidige rabatstruktur for pensionister, vil redegøre for arbejdsgruppens status og anbefalinger, til transportministeren
2223560_0005.png
5/5
DOT vil arbejde for også at kunne tilbyde pensionistkortet som plastikkort og i
DOTs app. Fra januar 2021 vil pensionist dog kun med sikkerhed kunne tilby-
des som papkort.
DOT planlægger at opretholde papkortet, også på længere sigt. Men i takt
med, at der eksempelvis kommer en løsning med plastikkort med væsentlig la-
vere driftsomkostninger, vil det indgå i overvejelserne at indføre et gebyr på de
administrativt dyre pap-kort.
Deltidspensionistkort
Det er i dag ikke muligt at bruge sit pensionistkort i bus, tog og metro i morgen-
myldretiden på hverdage og i DSBs tog i eftermiddagsmyldretiden i hoved-
stadsområdet. Med harmonisering af taksterne skal der også ske en harmoni-
sering af begrænsningerne i brugen af kortet.
Pensionistkortet vil derfor i hele DOTs område blive et deltidskort, der ikke kan
bruges i den kollektive transport fra 7
9 på hverdage. I 2021-22 er der endvi-
dere heller ikke muligt at bruge kortet i eftermiddagsmyldretiden i alle transport-
midler. I disse perioder kan pensionister med fordel anvende rejsekort med ra-
bat.
Kundekonsekvenser
Nedenfor er konsekvenserne for pensionisterne på kort sigt opgjort. Dels som
ændring i faktiske priser (kr. pr måned), dels som procentuel ændring. En nær-
mere gennemgang kan ses i bilag 4.
I DOTs oprindelige forslag var der 12 pct. svarende eller 25.000 pensionister,
der fik væsentlige prisstigninger (over 50 pct.). I den nye model er der
ingen
pensionister, der får prisstigninger på over 50 pct. eller 100 kr. pr måned.
De to procent, der får større prisstigninger end 50 pct., er ældre på 65
66�½
år, der i dag bruger pensionistkort, og med den nye ordning ikke er berettigede
til rabat, fordi de hverken er folke- eller førtidspensionister.
Prisændring kr pr måned:
Prisstigning på 200 kr eller mere
Prisstigning på 100 tll 200 kr
Prisstigning på 50 til 100 kr
Prisstigning på 10 til 50 kr
Uændret pris +/- 10 kr
Prisfald 10 til 50 kr
Prisfald 50 til 100 kr
Prisfald 100 til 200 kr
Prisfald på 200 kr eller mere
Pct.
1
1
25
0
11
45
9
7
0
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 594: Spm. om ministeren, med henvisning til DOT og den igangsatte undersøgelse omkring billetsammensætninger og den fremtidige rabatstruktur for pensionister, vil redegøre for arbejdsgruppens status og anbefalinger, til transportministeren
2223560_0006.png
6/6
Relativ prisændring (antal pensionister)
Prisstigning på 200 pct eller mere
Prisstigning på 100 til 200 pct.
Prisstigning på 50 til 100 pct.
Prisstigning på 2 til 50 pct
Uændret pris +/- 2 pct
Prisfald på 2 til 15 pct.
Prisfald på 15 til 30 pct
Prisfald 30 til 50 pct
Prisfald på mere end 50 pct.
pct.
0
1
1
27
9
0
52
2
7
Med reformen sker der en omfordeling af rabatten mellem pensionistgrup-
perne. Pensionister, der ikke rejser så ofte, får i dag ikke rabat på deres rejser.
Når reformen er fuldt indfaset, vil de få 30 pct. rabat på rejsekortrejser.
Pensionister, der rejser ofte (men kort) på trezoners pensionistkort, vil se deres
rabat reduceret fra 65 pct. til 51 pct. efter reformen. Pensionister, der både rej-
ser ofte og langt på pensionistkort til et helt takstområde vil opleve, at deres ra-
bat reduceret fra 81 til 71 pct.
Rabatprocent før og efter reformen (fuldt indfaset)
Højfrekvente pensionister, der
rejser langt (storzonekort)
71%
81%
Højfrekvente pensionister, der
rejser kort (3 zonerskort)
51%
65%
Lav- og mellemfrekvente
pensionister på rejsekort
30%
0%
0%
20%
40%
i dag
60%
80%
100%
efter reformen
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 594: Spm. om ministeren, med henvisning til DOT og den igangsatte undersøgelse omkring billetsammensætninger og den fremtidige rabatstruktur for pensionister, vil redegøre for arbejdsgruppens status og anbefalinger, til transportministeren
2223560_0007.png
7/7
Sikring af provenuneutralitet
Det foreliggende forslag skønnes at have en underskud på 12 mio. kr. årligt,
svarende til det beløb, der er afsat af partierne bag Finanslov 2020, jf. bilag 4.
Indtægtstabet på 12 mio. kr. er ikke jævnt fordelt mellem DSB, Metroselskabet
og Movia, hvorfor parterne af aftalt, at bidrag fra partierne bag Finanslov 2020
fordeles mellem selskaberne ift. de forventede indtægtstab.
På kort sigt medfører indfasningseffekter, at underskuddet er væsentligt større.
Det modvirkes ved at reducere rabatprocenten på rejsekort fra 30 til 25 de to
første år, have en toårig spærretid i eftermiddagsmyldretiden samt effekten fra
2021 til medio 2022 af at hæve aldersgrænsen til folkepensionsalderen.
På den baggrund er vurderingen, at forudsætningen om provenuneutralitet kan
opfyldes.
I provenuet indgår, at der skal gives øget off-peak-kompensation til DOTs-par-
ter, da en større del af rejserne vil blive foretaget på rejsekort. Trækket vil dog
være mindre end i DOTs oprindelige forslag, da pensionistkortet opretholdes.
Håndtering af Rigsrevisionens kritik
Rigsrevisionen definerer i ”Beretning til Statsrevisorerne om harmonisering af
taksterne
i den kollektive trafik” fra 2015 lovens målsætning som der er samme
pris for sammenlignelige rejser (fx samme zonestørrelse og zonepris eller
samme pris for samme afstand) samt ens rejseregler og rabatter.
I dag lever allezonerspensionistkortet ikke op til denne målsætning.
DOT foreslår derfor følgende justeringer af pensionistkortet (deltidskortet):
Etableringen af et 4. takstområde på tværs af de tre eksisterende takstom-
råder (figur 1) betyder, at pensionister, der har brug for at rejse mere end
tre zoner på tværs af de nuværende takstområdegrænser, får tilbudt et pro-
dukt med samme fordele som pensionister, der rejser inden for de eksiste-
rende takstområder.
Prissætningen er ændret, så prisspringene er halveret. I dag koster et pen-
sionistkort til to takstområder det dobbelte af prisen for ét område, og kort til
hele DOT koster tre gange prisen til et takstområde. Med det foreslåede er
prisspringene halveret, så 2 takstområder koster 1�½ gange prisen på et
takstområde, og hele DOTs område koster det dobbelt af ét takstområde.
I et zonebaseret takstsystem vil det aldrig være muligt at få helt ens priser for
sammenlignelige afstande. Samtidig har ældre- og handicaporganisationerne
anbefalet et pensionistkort, der er enkelt at forestå og uden check ind og check
ud. DOT har vurderet, at det kan imødekommes med et papkort, der bygger på
det eksisterende pensionistprodukt. Ønsket om enkelthed og genkendelighed
indebærer, at det ikke er muligt at sikre fuld proportionalitet i prissætningen.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 594: Spm. om ministeren, med henvisning til DOT og den igangsatte undersøgelse omkring billetsammensætninger og den fremtidige rabatstruktur for pensionister, vil redegøre for arbejdsgruppens status og anbefalinger, til transportministeren
2223560_0008.png
8/8
Håndtering af tilbagemelding fra ældre- og handicaporganisationerne:
1. Hvilke billetmedier (rejsekort, pap, m.v.) skal rabatten være tilgænge-
lig på?
Der er et ønske om et pensionistkort
Der fortsættes et periodekort med
til fast lav pris, som skal kunne leve-
høj rabat uden krav om check ind og
res som fysisk kort (ikke nødvendig-
check ud
vis pap) uden check ind og check ud
Der er ønske om at pensionistkort
Der gives 25 pct. rabat på rejsekort i
kombineres med rabat på enkeltrej-
2021-22 og det planlægges at give
ser på rejsekort (i et spænd på 25 til
30 pct. rabat fra 2023 og frem i sam-
40 pct.)
menhæng med udmøntning af takst-
reduktioner for pensionister i resten
af landet
Det er ikke et krav, at gyldighedsom- Gyldighedsområdet er synligt på kor-
råde er synligt på kortet
tet (indstik)
Der er, blandt nogle, et ønske om
Det bliver muligt at købe et kort, der
pensionistkort til hele Sjælland
dækker hele DOTs område
Hvis der indføres et pensionistkort vil Der bliver ikke rabat på pendlerkort
der ikke blive givet pensionistrabat
på ordinære pendlerkort
2. Er der særlige målgrupper, hvor billetmediet har særlig betydning?
Af hensyn til f.eks. dårligt gående og
Pensionistkortet (deltidskortet) med
kognitive funktionsnedsættelser øn-
høj rabat bliver uden check ind/check
skes mulighed for køb af rabatpro-
ud.
dukt uden krav om Check ind/Check
ud
3. Hvordan skal rabatten fordeles mellem lavfrekvente pensionister og
pensionister, der rejser ofte i den kollektive trafik?
Der er et ønske om at minimere stig- Prisstigningen holdes under 100 kr.
ninger for højfrekvente pensionister
om måneden.
Der ønske også en rabat på pensio-
Der gives 25 pct. rabat på rejsekort i
nistrejsekortet af hensyn til lavfre-
2021-22 og det planlægges at give
kvente pensionister
30 pct. rabat fra 2023 og frem i sam-
menhæng med udmøntning af takst-
reduktioner for pensionister i resten
af landet
4. For højfrekvente rejsende, hvordan skal rabatten fordeles mellem pen-
sionister, der rejser langt og pensionister, der primært rejser i deres
lokalområde?
Eventuelle prisstigninger kan forde-
Trezoners pensionistkort (deltidskor-
les ligeligt mellem pensionister, der
tet) stiger i gennemsnit med 41 pct.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 594: Spm. om ministeren, med henvisning til DOT og den igangsatte undersøgelse omkring billetsammensætninger og den fremtidige rabatstruktur for pensionister, vil redegøre for arbejdsgruppens status og anbefalinger, til transportministeren
2223560_0009.png
9/9
rejser langt og pensionister, der rej-
ser i deres lokalområde
og pensionistkort til et helt takstom-
råde stiger i gennemsnit med 49 pct.
5. Hvilke prisændringer vil være acceptable ved en omlægning af rabat-
ten?
En mindre prisstigning ift. nuvæ-
Ingen oplever prisstigninger på over
rende pensionistkort kan imødeses.
50 pct. / 100 kr. om måneden
6. Spærretid
vurdering af spærretid i dag og forventninger til fremtidig
spærretid?
Der er ønske om at spærretiden re-
Spærretiden om eftermiddagen af-
duceres/fjernes om eftermiddagen
skaffes. Dog vil pensionistkortet ikke
kunne anvendes i eftermiddagsmyl-
dretiden på hverdage i hele DOTs
område i 2021-22.
Minimering af prisstigninger er vigti-
Pensionistkortet vil ikke kunne an-
gere end fjernelse af spærretid
vendes i morgenmyldretiden i hele
DOTs område for at holde prisstig-
ningerne på pensionistkort nede.
7. Indfasning: hvor lang vil en relevant indfasningsperiode være?
Ingen bemærkninger
8. Vil det være relevant at fremrykke det tidspunkt, hvor pensionistkortet
følger folkepensionistalderen, hvis provenuet anvendes til at øge ra-
batten for pensionister i øvrigt?
Ja, pensionistkort ønskes rabat-
Aldersgrænsen hæves til folkepen-
mæssigt målrettet ikke erhvervsak-
sionsalderen
66�½ år til januar
tive alderspensionister samt førtids- 2021 og følger herefter folkepensi-
pensionister
onsalderen. Førtidspensionister kan
erhverve pensionistkort (deltidskor-
tet) som hidtil
9. Er der andre spørgsmål eller overvejelser, der vil være relevante for
DOT at medtage i det videre arbejde?
Der ønskes mulighed for køb ved
Kortet kan købes på DOTs hjemme-
henvendelse samt selvbetjente løs-
side samt på mindst ét salgssted i
ninger, alt efter hvilket produkt der
hvert af de fire takstområder.
er tale om
Der er ønske om at betaling skal
Der etableres en abonnementsord-
kunne ske via betalingsservice +
ning med betalingsservice.
abonnementsmodel, hvor man kan
få kort/indstik tilsendt løbende
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 594: Spm. om ministeren, med henvisning til DOT og den igangsatte undersøgelse omkring billetsammensætninger og den fremtidige rabatstruktur for pensionister, vil redegøre for arbejdsgruppens status og anbefalinger, til transportministeren
2223560_0010.png
10/10
Bilag
1. Pensionistreform
input til svar på spørgsmål fra arbejdsgrundlaget
2. DOTs justerede forslag til pensionistrabat
tilbagemeldinger fra ældre- og
handicaporganisationerne
3. Forslag til fire storzoner
4. Incentive konsekvensberegninger
5. Håndtering af ønske fra ældre- og handicaporganisationer ved ændret pe-
riodisering af statstilskud