1/1
Transport- og Boligministeriet
12. juni 2020
Revideret model for pensionistrabat i DOTs område
DOT fremsendte 27. januar 2020 til ministeriet ”Redegørelse
for valg af løsning
for reform af pensionisttakster”
Heri fremgik, at DOT ville tage kontakt til de re-
levante ældre- og handicaporganisationer og efterfølgende forelægge et juste-
ret forslag til reform af pensionisttaksterne.
Proces og tidsplan
Efter forslag fra Folketingets transportudvalg har DOT afholdt tre møder med
Ældre Sagen, Danske Handicaporganisationer, Danske Seniorer og Faglige
Seniorer i perioden 6. marts til 3. april 2020. Formålet har været at afdække,
hvilke hensyn, det er væsentlige at vurdere i forhold til justeringer af den af
DOT foreslåede model for pensionistrabat. Incentive har bidraget med assi-
stance til belysning af en række regneeksempler.
Opsamlingen fra denne dialog er vedlagt som bilag 1, der er godkendt af æl-
dre- og handicaporganisationerne.
2. april 2020 blev indgået en politisk aftale i Folketinget mellem regeringen (So-
cialdemokratiet), Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Al-
ternativet om: Udmøntning af reserve til initiativer inden for kollektiv trafik.
Heraf fremgår:
”Med
denne fordeling reserveres 12 mio. kr. årligt til trafikvirksomhederne i
DOT-området (Østdanmark), som først tildeles DOT, når DOT har præsenteret
parterne for en pensionisttakstreform, der sikrer opretholdelsen af et periode-
kort (mimrekort) for pensionister, og samtidig indfører en pensionistrabat på
rejsekortet.”
DOT har derfor med udgangspunkt i dialogen med ældre- og handicaporgani-
sationerne udarbejdet forslag til justeret pensionistreform, der kombinerer en
væsentlig rabat på rejsekortet med opretholdelse af et pensionistkort med en
væsentlig rabat.
Forslaget har alene været behandlet i DOTs bestyrelse, og en ændring kan
først iværksattes, når den er endelig godkendt af DSB, Metroselskabet og Mo-
via, der har takstmyndigheden.