Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2097810_0001.png
Side 1 af 3
Talemanuskript til brug for besvarelse af samrådsspørgsmål E den 29.
oktober 2019
Samrådsspørgsmål
Mener regeringen, at det er fornuftig brug af infrastrukturmidler at fortsætte byggeriet af en S-
togsstation i Vinge i Frederikssund Kommune set i lyset af den manglende fremdrift for
udviklingen af det kommende byområde Vinge, og hvad er regeringens nedre grænse for, hvor
ringe byudviklingen i Vinge må være, uden at stationsbyggeriet bør aflyses?
Besvarelse
Det korte svar på spørgsmålet er, at det i den aktuelle situation
er mest hensigtsmæssigt, at stationen bliver færdiggjort.
Svaret på spørgsmålet kan næppe komme bag på spørgeren, da
det også fremgik af den pressemeddelelse, som mit ministerium
udsendte den 29. august 2019, at
og nu citerer jeg
"man
skulle nok have sat projektet i gang på den måde, der
oprindeligt var tiltænkt, hvor der var skabt sikkerhed for en
tilstrækkelig byudvikling inden igangsættelsen af projektet”.
Det fremgik endvidere, at
Forligskredsen kunne konstatere, at
et tocifret millionbeløb ville gå tabt, hvis man satte projektet
på standby, ligesom prisen for anlægget potentielt ville blive
væsentligt dyrere, hvis man udskød projektet til, når
byudviklingen er mere fremskredent i Frederiksund
Kommune.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 59: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet 29/10-19 om byggeri af S-togsstation i Vinge, til transportministeren
Side 2 af 3
Jeg skal i den forbindelse gøre opmærksom på, at det jo var
under den tidligere transport-, bygnings- og boligminister
som tilfældigvis er spørgeren selv
at projektet blev igangsat.
Hvis spørgeren mente, at projektet var så dårligt, og at der ikke
ville komme den nødvendige byudvikling
hvorfor gjorde han
så ikke forligskredsen opmærksom på det?
Det var jo trods alt spørgeren
der som minister
havde
ansvar for dialogen med Frederikssund Kommune om projektet
ved Vinge.
Jeg kan samtidig også stilfærdigt konstatere, at spørgeren heller
ikke i forbindelse med lanceringen af den daværende regerings
investeringsplan fandt anledning til at stoppe projektet i Vinge.
En investeringsplan, hvori Dansk Folkeparti jo som bekendt
meddelte deres udtræden af forligskredsen bag aftalen om
bedre og billigere kollektiv trafik, og der dermed var rig
lejlighed til at standse projektet.
En beslutning om at stoppe stationsbyggeriet i Vinge på
nuværende tidspunkt vil som nævnt betyde tab af et tocifret
millionbeløb. Samtidig vil en beslutning om at standse projektet
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 59: Spm. om ministeren vil oversende sit talepapir fra samrådet 29/10-19 om byggeri af S-togsstation i Vinge, til transportministeren
Side 3 af 3
potentielt betyde, at tæppet trækkes væk under planerne for
byudvikling ved Vinge.
Nu er det ingen hemmelighed, at projektet i Vinge ikke er en
blomst, som er vokset i Socialdemokratiets have
eller for den
sags skyld i den tilbageværende forligskreds’.
Men uagtet om man i udgangspunktet synes det var en god ide
at etablere en station ved Vinge eller ej, så er situationen nu
den, at både staten og Frederikssund Kommune står til et
betydeligt tab, hvis projektet bliver skrinlagt.
Det mest fornuftige er derfor
som jeg sagde indledningsvist
at projektet bliver videreført.
Afslutningsvist vil jeg blot nævne, at sagen jo understreger, at
den tidligere regering i højere grad burde have respekteret
forligene om bedre og billigere kollektiv trafik og Togfonden
DK, som der jo fortsat var flertal for
i stedet for at modarbejde
et flertal i Folketinget.