TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
31. august 2020
2020-5642
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 25. juni 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 585
Vil ministeren i tilknytning til BRT rapporten
(”Grøn,
regional BRT-løsning på
Østbanens tracé” af 10. juni 2020), redegøre for, hvorfor det i rapporten anta-
ges, at antallet af passagerer med en BRT løsning vil være uændret i forhold til
den nuværende tog-løsning? Dette ønskes sammenholdt med, at der er erfarin-
ger med den såkaldte skinneeffekt og stationsnærhedseffekten, som betyder, at
flere passagerer vil vælge skinnebårne løsninger. Stationsnærhedseffekten be-
handles blandt andet i DTU rapporten
”Internationale
og nationale erfaringer
for effekten af forskellige typer højklasset kollektiv transport og tæthed til stati-
oner og standsningssteder”
https://backend.orbit.dtu.dk/ws/portalfiles/portal/123600948/Internationale
_og_nationale_erfaringer.pdf
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, som har oplyst følgende:
”Det skal indledningsvist bemærkes, at det i BRT-analysen
”Grøn, regional
BRT-løsning
på Østbanens tracé”
af 10. juni 2020 ikke er antaget, at antallet af
passagerer vil være uændret i forhold til den nuværende togløsning. Der er i
rapporten redegjort detaljeret for de faglige vurderinger af det forventede pas-
sageromfang som følge af effekter fra:
Køretider
Frekvens
Regularitet
Ændret betjening
Systemændringer
Når der i BRT-analysen er anvendt en metode, der ikke anvender trafikmodel-
beregninger til at estimere passagereffekter, så skyldes det konkret, at de nuvæ-
rende, tilgængelige trafikmodeller har vanskeligt ved at vurdere effekterne af en
BRT-løsning som koncept.
Hertil kommer, at der i analysen, jf. kommissoriet, er tilstræbt en kollektiv be-
tjening med mindst mulige ændringer i betjeningen, hvilket i trafikmodelsam-
menhæng med stor sandsynlighed ikke kan udvise brugbare resultater for pas-