Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2236437_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
31. august 2020
2020-5642
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 25. juni 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 585
Vil ministeren i tilknytning til BRT rapporten
(”Grøn,
regional BRT-løsning på
Østbanens tracé” af 10. juni 2020), redegøre for, hvorfor det i rapporten anta-
ges, at antallet af passagerer med en BRT løsning vil være uændret i forhold til
den nuværende tog-løsning? Dette ønskes sammenholdt med, at der er erfarin-
ger med den såkaldte skinneeffekt og stationsnærhedseffekten, som betyder, at
flere passagerer vil vælge skinnebårne løsninger. Stationsnærhedseffekten be-
handles blandt andet i DTU rapporten
”Internationale
og nationale erfaringer
for effekten af forskellige typer højklasset kollektiv transport og tæthed til stati-
oner og standsningssteder”
https://backend.orbit.dtu.dk/ws/portalfiles/portal/123600948/Internationale
_og_nationale_erfaringer.pdf
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, som har oplyst følgende:
”Det skal indledningsvist bemærkes, at det i BRT-analysen
”Grøn, regional
BRT-løsning
på Østbanens tracé”
af 10. juni 2020 ikke er antaget, at antallet af
passagerer vil være uændret i forhold til den nuværende togløsning. Der er i
rapporten redegjort detaljeret for de faglige vurderinger af det forventede pas-
sageromfang som følge af effekter fra:
Køretider
Frekvens
Regularitet
Ændret betjening
Systemændringer
Når der i BRT-analysen er anvendt en metode, der ikke anvender trafikmodel-
beregninger til at estimere passagereffekter, så skyldes det konkret, at de nuvæ-
rende, tilgængelige trafikmodeller har vanskeligt ved at vurdere effekterne af en
BRT-løsning som koncept.
Hertil kommer, at der i analysen, jf. kommissoriet, er tilstræbt en kollektiv be-
tjening med mindst mulige ændringer i betjeningen, hvilket i trafikmodelsam-
menhæng med stor sandsynlighed ikke kan udvise brugbare resultater for pas-
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 585: Spm. om ministeren, i tilknytning til BRT rapporten (Grøn, regional BRT-løsning på Østbanens tracé af 10. juni 2020), vil redegøre for, hvorfor det i rapporten antages, at antallet af passagerer med en BRT løsning vil være uændret i forhold til den nuværende tog-løsning, til transportministeren
2236437_0002.png
Side 2/2
sagereffekter, fordi forskellene er for små i resultaterne mellem de forskellige
trafikmodelkørsler.
Der henvises i spørgsmålet til DTU’s rapport, der undersøger internationale
erfaringer med effekten at forskellige typer højklasset transport. Undersøgel-
sens fokus er på effekter af etablering af ny, højklasset kollektiv infrastruktur
(metro, letbaner, BRT mv.). Undersøgelsen viser, at effekterne i høj grad af-
hænger af, hvad situationen i bl.a. den kollektive betjening har været forud for
etableringen af den højklassede, kollektive trafikbetjening.
Rapporten anfører, at det grundet store forskelle mellem systemløsninger er
svært at fastslå generelle effekter af at etablere BRT. Effekten afhænger således
af systemets udformning samt graden af forbedring i forhold til den oprindelige
løsning.
Ved en BRT-løsning på Østbanen fastholdes en lang række af de centrale kvali-
tetsparametre, som tilbydes passagererne på Østbanen i dag. På den måde kan
omstændighederne omkring den skitserede BRT-løsning betragtes som væren-
de ret specielle, set i forhold til andre typer BRT-løsninger:
linjeføringen er stort set uændret
standsningsmønstret fastholdes
tilgængeligheden til standsningsstederne vil være uændret og dermed
også stationsnærhedseffekten
indretning og standard af stationer og standsningssteder er uændret
billetteringen sker uændret på perronen
der er trafiksignal-prioritering ved vejkryds på hele tracéet
komforten fastholdes på et højt niveau, så vidt muligt svarende til toget
i kraft af dels særlige bus-typer, dels et længdeprofil på BRT-vejen, der
stort set følger de nuværende skinners horisontale og vertikale udform-
ning i dag
I rapporten
”Grøn, regional BRT-løsning på Østbanens tracé”
redegøres der
for forventede passagereffekter på side 79-84:
https://www.trm.dk/media/4588/rapport_brt-vers10_low.pdf
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht