TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
31. august 2020
2020-5642
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 25. juni 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 582
Kan ministeren med henvisning til BRT-rapporten
(”Grøn,
regional BRT-
løsning på Østbanens tracé” af 10. juni 2020) bekræfte, at rapporten ikke med-
tager de positive effekter, det vil have på en fortsat tog-løsning, der følger af, at
en sporombygning nemt og uden de store meromkostninger kan sætte ha-
stigheden op til 120 km/t, som man har gjort i Nordjylland og heller ikke ind-
drager effekten af potentielle nye eller ombygning til batteritog eller hybridtog?
Svar:
Udgangspunktet
for undersøgelsen ”Grøn,
BRT-løsning
på Østbanens Tracé ”
har været at sammenligne en grøn BRT-løsning med køreplanen for Øst-banen
2018/2019 - inden hastigheden blev sat ned.
Det har undervejs i undersøgelsen vist sig - hvilket fremgår af rapportens side
39 og 86 - at der i det foreløbige driftsoplæg for en togløsning efter en sammen-
lægning af Østbanen og Lille Syd fra december 2020, lægges op til, at afgangs-
frekvensen på fællesstrækningen mellem Hårlev og Køge vil blive halveret,
mens køretiderne øges svagt på banen.
Begge ændringer vil isoleret set forringe servicen for de rejsende i forhold til
betjeningen i 2018/2019 køreplanen på Østbanen, som denne undersøgelse har
taget udgangspunkt i.
Fordele forbundet med eventuelle fremtidige hastighedsopgraderinger på Øst-
banen bør derfor ses i relation til det kommende driftsoplæg og ikke beregnin-
gerne i rapporten, der baserer sig på 2018/2019 køreplanen.
I forhold til effekten af potentielle nye tog eller ombygning til batteritog eller
hybridtog
–
er det korrekt, at rapporten ikke har medtaget effekten heraf
–
dette gælder dog både i forhold til miljøeffekter og anskaffelsesprisen.