TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
31. august 2020
2020-5642
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 25. juni 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 580
Vil ministeren med henvisning til BRT-rapporten
(”Grøn,
regional BRT-løsning
på Østbanens tracé” af 10. juni 2020) forklare, hvorfor en længere køretid på 5
minutter (ved kørsel med 80 km/t) ikke betyder noget for de togrejsende, når 5
minutters tidsbesparelse i et vejprojekt har stor betydning for de samfunds-
økonomiske beregninger og dermed stor effekt på, om et projekt besluttes eller
ej? Kan ministeren derudover bekræfte, at på strækningen Køge-Hårlev bliver
rejsetiden 30 % længere med en BRT-løsning, selvom der køres op til 80 km/t,
og er ministeren enig med rapportens postulat om, at tidsforlængelsen ikke har
nogen effekt på passagertallet?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der har forestået analysen.
Vejdirektoratet anført følgende, som jeg kan henholde mig til:
”Vejdirektoratet kan oplyse, at der i BRT-rapporten ”Grøn,
regional BRT-
løsning på Østbanens tracé”
af 10. juni 2020
er redegjort for de trafikale effek-
ter, når køretiden med en BRT-løsning øges.
Det fremgår her, at den øgede rejsetid dels medfører et mindre tab af passage-
rer, dels medfører tidsomkostninger (negative tidsgevinster) i det samfunds-
økonomiske regnestykke. Omkostningerne ved tidstabet varierer afhængigt af
hastigheds- og frekvensalternativ.
I alternativ A (80 km/t på strækning
–
70 km/t i kryds) øges køretiden med ca.
5,5%, når den holdes op mod den gennemsnitlige rejsetid for rejser på Østba-
nen.
Til beregning af passagerfrafaldet er anvendt en erfaringsbaseret elasticitetsko-
efficient på 0,5, som viser, at der kan forventes et fald i passagertallet på 2,8%
svarende til knapt 100 passagerer.