Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2236419_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
31. august 2020
2020-5642
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 25. juni 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 578
Er ministeren enig med postulatet i BRT-rapporten
(”Grøn,
regional BRT-
løsning på Østbanens tracé” af 10. juni 2020) om, at komforten i tog og bus er
ens og derfor tiltrækker lige mange passagerer, og kan ministeren pege på dan-
skerapporter, som konkluderer dette eller det modsatte?
Svar:
Præmissen for undersøgelsen af en grøn regional BRT-løsning på Østbanen har
været, at det er en relativ ny transportform i en dansk kontekst, der har været
behov for at blive undersøgt nærmere. Der er mig bekendt ikke lavet lignende
sammenlignende analyser.
I rapporten fremhæves blandt andet, at forholdene omkring kørslen stort set er
uændrede, idet linjeføring og standsningsmønstrene fastholdes, og indretnin-
gen af stationerne ikke ændres, hvilket er med til at fastholde komforten på et
højt niveau svarende til toget.
Mere generelt afhænger komfort i BRT, lokalbane, tog eller metro i væsentlig
omfang af materiellets kvalitet, og om hvorvidt selve kørslen påvirkes af
ujævnheder og accelerationer og nedbremsninger.
Vejdirektoratet og Movia har vurderet, at et BRT-koncept på Østbanen vil være
kendetegnet ved jævn kørsel uden unødvendige accelerationer og opbremsnin-
ger grundet eget tracé, samt jævn og stabil kørsel grundet ny asfaltbelægning
uden afløb, huller etc.
Med indsættelse af nyt, højklasset BRT-materiel med lav indvendig støj, god
rummelighed ved siddepladser, gangarealer og ståpladser og gode ind- og ud-
stigningsmuligheder, er det sammen med den komfortable kørsel Vejdirektora-
tet og Movias vurdering, at komfortniveauet i BRT er højt, og kvalitetsmæssigt
kan sammenlignes med letbane- og togdrift.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 578: Spm. om ministeren er enig med postulatet i BRT-rapporten (Grøn, regional BRT-løsning på Østbanens tracé af 10. juni 2020) om, at komforten i tog og bus er ens og derfor tiltrækker lige mange passagerer, og kan ministeren pege på danske rapporter, som konkluderer dette eller det modsatte, til transportministeren
2236419_0002.png
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht