Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2236407_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
31. august 2020
2020-5642
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 25. juni 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 577
Vil ministeren med henvisning til BRT-rapporten
(”Grøn, regional BRT-løsning
Østbanens tracé” af 10. juni 2020) bekræfte, at der i driftsregnskabet for
BRT løsningen er udeladt en lang række udgifter, der fortsat vil gælde for en
BRT løsning, men som ikke er medregnet, fordi de normalt ikke indgår i om-
kostningerne for en busoperatør? Det omfatter således udgifter til trafikstyring
og driftsovervågning, trafikinformation på stationer og standsningssteder,
drift, rengøring og vedligehold af stationer og perroner, billetkontrol og admi-
nistration af kontrolafgifter, tilsyn og vedligehold af billetautomater og rejse-
kortudstyr på stationer samt markedsføring i samarbejde med DOT.
Svar:
Jeg har bedt Movia om bemærkninger til spørgsmålet. Movia har oplyst føl-
gende, som jeg kan henholde mig til:
”Region Sjælland betaler,
jf. Movias budget 2020, et fast beløb på 59,2 kr. pr.
bus- eller lokaltogstime til fællesudgifter i Movia.
Fællesudgifterne dækker trafikbestilling, planlægning, billetkontrol, marke-
ting/markedsføring, trafikdrift (billetautomater, rejsekortudstyr mv.) og kun-
dehåndtering samt støttefunktionerne HR, IT og økonomi.
Disse udgifter er, for at sikre sammenlignelighed mellem lokaltog og BRT, ikke
medregnet i hverken lokaltogs- eller BRT-driftsudgifterne i rapporten.
Udgifter til rengøring og vedligehold af perroner og stationer er ikke indregnet i
BRT-driftsudgifterne. Det er på forundersøgelsesniveau vanskeligt at vurdere
denne omkostning, og det vil som angivet i BRT-rapporten være udgifter som
den nye ejer af BRT-anlægget, Region Sjælland, vil skulle afholde.
I dag håndteres denne opgave af Lokaltog A/S, som en del af en samlet opgave i
hele lokaltogsdriften.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 577: Spm. om ministeren, med henvisning til BRT-rapporten (Grøn, regional BRT-løsning på Østbanens tracé af 10. juni 2020) vil bekræfte, at der i driftsregnskabet for BRT-løsningen er udeladt en lang række udgifter, der fortsat vil gælde for en BRT-løsning, men som ikke er medregnet, fordi de normalt ikke indgår i omkostningerne for en busoperatør, til transportministeren
2236407_0002.png
Side 2/2
I forhold til trafikstyring og driftsovervågning, er det vurderingen, at det på
forundersøgelsesstadiet er svært at opgøre omfanget af disse parametre, da det
blandt andet afhænger af den endelige køreplan (frekvens). Dette er også angi-
vet i rapportens
afsnit 11.11.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht