TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
31. august 2020
2020-5642
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 25. juni 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 577
Vil ministeren med henvisning til BRT-rapporten
(”Grøn, regional BRT-løsning
på
Østbanens tracé” af 10. juni 2020) bekræfte, at der i driftsregnskabet for
BRT løsningen er udeladt en lang række udgifter, der fortsat vil gælde for en
BRT løsning, men som ikke er medregnet, fordi de normalt ikke indgår i om-
kostningerne for en busoperatør? Det omfatter således udgifter til trafikstyring
og driftsovervågning, trafikinformation på stationer og standsningssteder,
drift, rengøring og vedligehold af stationer og perroner, billetkontrol og admi-
nistration af kontrolafgifter, tilsyn og vedligehold af billetautomater og rejse-
kortudstyr på stationer samt markedsføring i samarbejde med DOT.
Svar:
Jeg har bedt Movia om bemærkninger til spørgsmålet. Movia har oplyst føl-
gende, som jeg kan henholde mig til:
”Region Sjælland betaler,
jf. Movias budget 2020, et fast beløb på 59,2 kr. pr.
bus- eller lokaltogstime til fællesudgifter i Movia.
Fællesudgifterne dækker trafikbestilling, planlægning, billetkontrol, marke-
ting/markedsføring, trafikdrift (billetautomater, rejsekortudstyr mv.) og kun-
dehåndtering samt støttefunktionerne HR, IT og økonomi.
Disse udgifter er, for at sikre sammenlignelighed mellem lokaltog og BRT, ikke
medregnet i hverken lokaltogs- eller BRT-driftsudgifterne i rapporten.
Udgifter til rengøring og vedligehold af perroner og stationer er ikke indregnet i
BRT-driftsudgifterne. Det er på forundersøgelsesniveau vanskeligt at vurdere
denne omkostning, og det vil som angivet i BRT-rapporten være udgifter som
den nye ejer af BRT-anlægget, Region Sjælland, vil skulle afholde.
I dag håndteres denne opgave af Lokaltog A/S, som en del af en samlet opgave i
hele lokaltogsdriften.