Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2236409_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
31. august 2020
2020-5642
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 25. juni 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 575
Kan ministeren bekræfte, at den gennemførte BRT-rapport
(”Grøn,
regional
BRT løsning på Østbanens tracé” af 10. juni 2020) på ingen måde kan bruges
som beslutningsgrundlag for en ændring af banen til BRT? Og vil ministeren i
forlængelse heraf anslå, hvor lang tid der vil gå, før der i givet fald vil kunne
foreligge et egentligt planlægningsmæssigt beslutningsgrundlag inkl. en VVM
undersøgelse, og hvornår en BRT-løsning dermed tidligst vil kunne være i drift,
samt hvornår en renovering af skinnerne vil kunne være gennemført?
Svar:
Det fremgår af kommissoriet for BRT-analysen, der blev aftalt mellem Trans-
port- og Boligministeriet og Region Sjælland, at der er tale om en indledende
analyse af en grøn, regional BRT-løsning.
Det vil sige, at der ikke er tale om et fuldt planlægningsmæssigt beslutnings-
grundlag, men om et planlægningsgrundlag på forundersøgelsesniveau (fase 1).
Et sådan grundlag kan benyttes til at beslutte, om der skal udarbejdes et egent-
ligt projektbeslutningsgrundlag. Analysen kan således ikke anvendes og har
ikke haft til formål at skulle benyttes til at beslutte en konkret projektgennem-
førelse af en BRT-løsning.
I BRT-analysen er det anslået, at et projektbeslutningsgrundlag kan forventes
at foreligge inden for 1,5 til 2 år, da det som udgangspunkt vurderes, at projek-
tet vil forudsætte gennemførelse af en VVM-undersøgelse.
Parallelt med VVM-undersøgelsen vil der sideløbende kunne gennemføres
supplerende detailundersøgelser, der ikke er en del af VVM-undersøgelsen
(f.eks. detailplanlægning af køreplaner mv.).
I BRT-analysen er det anslået, at et anlægsprojekt fra bevilling er givet, kan
gennemføres inden for en periode på 4 år, måske hurtigere afhængigt af, hvad
VVM-undersøgelserne afklarer.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 575: Spm. om ministeren kan bekræfte, at den gennemførte BRT-rapport (Grøn, regional BRT-løsning på Østbanens tracé af 10. juni 2020) på ingen måde kan bruges som beslutningsgrundlag for en ændring af banen til BRT, til transportministeren
2236409_0002.png
Side 2/2
I selve anlægsprojektet vil bl.a. indgå detailprojektering, gennemførelse af ek-
spropriationer og det egentlige anlægsarbejde. Som en del af planlægnings-
faserne vil det være naturligt at vurdere, i hvilket omfang et anlægsprojekt kan
optimeres.
I BRT-analysen er det skitseret, at et anlægsprojekt kan være opdelt i tre eta-
per, og at der kan foretages delvise åbninger af BRT-strækninger, hvor der evt.
kan drages fordel af, at BRT-busser også kan køre på almindelig vej.
I forhold til spørgsmålet om, hvornår en skinnerenovering kan være gennem-
ført, henvises til Region Sjælland.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht