Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2236413_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
31. august 2020
2020-5642
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 25. juni 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 574
Vil ministeren kommentere hvert af de kritikpunkter, der rejses vedr. BRT rap-
porten
(”Grøn,
regional BRT-løsning på Østbanens tracé” af 10. juni 2020) i
Henvendelsen fra John Poulsen, jf. TRU alm. del. bilag 398?
Svar:
I henvendelsen fra John Poulsen anføres, at der i BRT-rapporten
”Grøn, regio-
nal BRT løsning på Østbanens tracé´af
10. juni 2020” er foretaget graverende
regnefejl og udeladelser.
Denne konklusion er imidlertid baseret på misforståelser og fejlagtige sammen-
ligninger af beregninger. Der er i John Poulsens beregninger af behovet for
bustimer foretaget en sammenligning af beregninger i BRT-rapporten med
nogle tidligere, meget indledende beregningsskøn, udarbejdet inden BRT-
analysens kommissorium var fastlagt og analysen igangsat.
I den gennemførte BRT-analyse er det forudsat, at BRT-løsningen har mindst
samme frekvens og afgange, som togløsningen før hastighedsnedsættelsen, og
der er beregnet tilhørende, forventede driftsudgifter med forskellige, grønne
drivmidler for BRT-løsningen. Dette kan ikke betragtes som et budget, men
alene som en estimeret driftsudgift, og denne estimerede driftsudgift kan først
endeligt fastlægges, når der måtte blive gennemført et udbud af BRT-kørsel på
Østbanen.
Det er således misvisende at sammenligne BRT-analysens beregnede driftsud-
gifter til buskørsel med de udarbejdede indledende skøn, hvor der ikke er an-
vendt de samme forudsætninger som i BRT-analysen. Derfor er der ikke belæg
for at konkludere, at der mangler 10 mio. kr. til BRT-kørsel.
Der henvises af John Poulsen til mit svar på spørgsmål 26 (TRU alm. del), men
det fremgår netop af dette svar, at der på daværende tidspunkt var tale om me-
get indledende estimater, og at den igangsatte BRT-analyse ville give konsoli-
derede oplysninger.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 574: Spm. om ministeren vil kommentere hvert af de kritikpunkter, der rejses vedr. BRT-rapporten (Grøn, regional BRT-løsning på Østbanens tracé af 10. juni 2020) i henvendelsen fra John Poulsen, til transportministeren
2236413_0002.png
Side 2/2
BRT-analysen er nu gennemført, og den giver efter min opfattelse et så retvi-
sende billede som muligt på dette indledende undersøgelsesniveau af de drifts-
udgifter til BRT-kørsel, der kan forventes.
I henvendelsen anføres endvidere, at der er en række omkostninger, der ikke er
medregnet i BRT-analysen, men burde have været det. I BRT-rapporten er re-
degjort for, at ikke alle omkostninger har kunnet fastlægges inden for analysens
tidsmæssige ramme og det fremgår, hvilke det drejer sig om. Det skal endvidere
bemærkes, at der dels er anvendt korrektionstillæg, dels gennemført følsom-
hedsberegninger, der netop kan anvendes til indikation af betydningen af æn-
dringer i anlægs- eller driftsomkostninger.
For så vidt angår spørgsmålet om ”fællesudgifter” er der tale om en
af John
Poulsen misforstået sammenblanding af omkostninger. I tabel 27 i BRT-
rapporten, er Østbanens andel af de samlede, faste driftsomkostninger i Lokal-
tog A/S anført, som oplyst af Movia. Disse omkostninger er imidlertid ikke
sammenlignelige med de omkostninger, som John Poulsen har fundet i Movias
regnskaber på ca. 28 mio. kr. i en tabel med ”tilskud til fællesudgifter”. Disse
fællesudgifter i Movias regnskaber dækker, for al bus- og lokalbanekørsel i re-
gionen, en række udgifter i Movia til eksempelvis billetkontrol, kundehåndte-
ring samt forskellige støttefunktioner vedr. HR, IT og økonomi.
Det anføres, at der i BRT-rapportens samfundsøkonomiske vurdering ikke er
indregnet omkostninger til flytning af værkstedsfaciliteter og tab af synergief-
fekt ved, at Lille Syd og Østbanen ikke vil kunne sammenkobles i en BRT-
løsning. Men på BRT-rapportens side 100 er der gennemført en samfundsøko-
nomisk følsomhedsberegning, hvor der netop er indregnet disse omkostninger.
Der er ikke i BRT-rapporten opstillet årlige driftsbudgetter for hhv. BRT og
togløsning på hhv. 17 og 56 mio. kr. De to tal anføres af John Poulsen, men
fremgår ikke i BRT-rapporten.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht