TRANSPORTMINISTEREN
20. juli 2020
2020-5641
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 25. juni 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Nils Sjøberg (RV).
Spørgsmål nr. 573:
Mener ministeren, at vejloven lever op til formålet om bl.a. at sikre gode vej-
forhold og fremme trafikafviklingen igennem tidssvarende vejanlæg samtidig
med, at den ikke må "forhindre udvikling i lokalområder og dermed stå i vejen
for samfundsøkonomien", når en gammel viadukt ved Agerbæk i Varde Kom-
mune bl.a. blokerer for lastbiler og landbrugsmaskiner, så de må bruge meget
tid på at køre uden om, og hvad agter ministeren at gøre ved dette?
Svar:
Jeg mener, at Vejloven lever op til formålet med at sikre gode vejforhold i
Danmark. Et af de helt centrale elementer i Vejloven er at skelne mellem kom-
muneveje og statsveje. Statsvejnettet koordineres og administreres af Vejdirek-
toratet, der hører under mit ressort. For så vidt angår de kommunale veje er det
den lokale kommune, der er ansvarlig for sikker og effektiv trafikafvikling i
samarbejde med den lokale politikreds. De lokale beføjelser er ganske vide, og
gælder bl.a. vejens brug, hastigheder, udvidelser og nyanlæg. Vejændringer
besluttes og finansieres af den lokale kommune, og gennemføres, hvis den loka-
le politikreds godkender de trafiksikkerhedsmæssige aspekter.
Trafikplanlægningen i Agerbæk hører således under vejmyndigheden, Varde
Kommune. Hvis der er lokale problemer med trafikafviklingen for lastbiler og
landbrugsmaskiner er dette en opgave Varde Kommune skal løse i samarbejde
med Syd- og Sønderjyllands Politi.
Viadukten i Agerbæk bærer den nu nedlagte statslige jernbane mellem Bram-
ming og Grindsted. I udgangspunktet mener jeg, at det kan være fornuftigt at
nedlægge gammel jernbaneinfrastruktur, såfremt der er sikkerhed for, at den
ikke skal anvendes igen. Vurderingen heraf og vurderingen af hvorvidt infra-
strukturen skal anvendes igen, samt til hvad, må i sagens natur være konkret,
og vil ud over jernbanefaglige og anlægstekniske forhold bl.a. ofte involvere
lokale og regionale interesser. Hvis der eksempelvis kommunalt er ønske om at
omdanne nedlagt jernbaneinfrastruktur til rekreativt brug i form af cykelstier