Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2227551_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
20. juli 2020
2020-5641
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 25. juni 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Nils Sjøberg (RV).
Spørgsmål nr. 573:
Mener ministeren, at vejloven lever op til formålet om bl.a. at sikre gode vej-
forhold og fremme trafikafviklingen igennem tidssvarende vejanlæg samtidig
med, at den ikke må "forhindre udvikling i lokalområder og dermed stå i vejen
for samfundsøkonomien", når en gammel viadukt ved Agerbæk i Varde Kom-
mune bl.a. blokerer for lastbiler og landbrugsmaskiner, så de må bruge meget
tid på at køre uden om, og hvad agter ministeren at gøre ved dette?
Svar:
Jeg mener, at Vejloven lever op til formålet med at sikre gode vejforhold i
Danmark. Et af de helt centrale elementer i Vejloven er at skelne mellem kom-
muneveje og statsveje. Statsvejnettet koordineres og administreres af Vejdirek-
toratet, der hører under mit ressort. For så vidt angår de kommunale veje er det
den lokale kommune, der er ansvarlig for sikker og effektiv trafikafvikling i
samarbejde med den lokale politikreds. De lokale beføjelser er ganske vide, og
gælder bl.a. vejens brug, hastigheder, udvidelser og nyanlæg. Vejændringer
besluttes og finansieres af den lokale kommune, og gennemføres, hvis den loka-
le politikreds godkender de trafiksikkerhedsmæssige aspekter.
Trafikplanlægningen i Agerbæk hører således under vejmyndigheden, Varde
Kommune. Hvis der er lokale problemer med trafikafviklingen for lastbiler og
landbrugsmaskiner er dette en opgave Varde Kommune skal løse i samarbejde
med Syd- og Sønderjyllands Politi.
Viadukten i Agerbæk bærer den nu nedlagte statslige jernbane mellem Bram-
ming og Grindsted. I udgangspunktet mener jeg, at det kan være fornuftigt at
nedlægge gammel jernbaneinfrastruktur, såfremt der er sikkerhed for, at den
ikke skal anvendes igen. Vurderingen heraf og vurderingen af hvorvidt infra-
strukturen skal anvendes igen, samt til hvad, må i sagens natur være konkret,
og vil ud over jernbanefaglige og anlægstekniske forhold bl.a. ofte involvere
lokale og regionale interesser. Hvis der eksempelvis kommunalt er ønske om at
omdanne nedlagt jernbaneinfrastruktur til rekreativt brug i form af cykelstier
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 573: MFU spm. om ministeren mener, at vejloven lever op til formålet om bl.a. at sikre gode vejforhold og fremme trafikafviklingen igennem tidssvarende vejanlæg samtidig med, at den ikke må "forhindre udvikling i lokalområder og dermed stå i vejen for samfundsøkonomien", når en gammel viadukt ved Agerbæk i Varde Kommune bl.a. blokerer for lastbiler og landbrugsmaskiner, så de må bruge meget tid på at køre uden om, og hvad agter ministeren at gøre ved dette, til transportministeren
2227551_0002.png
Side 2/2
eller lignende, vil jeg finde det naturligt at overveje det nærmere. I Danmark
har vi en lang tradition for at omdanne nedlagte jernbaner til rekreative stier,
og det er oplagt at tænke i samme baner for jernbanen Grindsted-Bramming.
For så vidt angår en jernbanefaglig vurdering af sagen har jeg kontaktet Ba-
nedanmark, der forvalter statens jernbaner. Banedanmark oplyser følgende:
Grindstedbanen blev nedlagt i 2012. Det betyder, at den ikke længere forval-
tes iht. jernbaneloven. Banedanmark er derfor alene arealejer med dertilhø-
rende grundejerforpligtelser. Banedanmark har ikke været inddraget i arbej-
det vedrørende Varde Kommunes områdeplan for Agerbæk. P.t. forhandler
Banedanmark med Grindstedbanens beliggenhedskommuner om betingelser-
ne for en vederlagsfri overdragelse. Næste møde om evt. overdragelse til
kommunerne er planlagt til den 20. august 2020.
Det er Banedanmarks vurdering, at staten kan afhænde tracéet vederlagsfrit,
da SKAT har værdisat banen til kr. 0 under forudsætning af, at den anvendes
til sti og andre rekreative formål, og at der tinglyses en gevinstdelingsklausul,
jf. Budgetvejledningens pkt. 2.2.16.2.
For så vidt angår de kommunale ønsker om at give nyt liv til nedlagt jernbane-
infrastruktur kan jeg forstå, at Varde Kommune allerede arbejder på sagen.
Kommunen har i skrivende stund sendt rapporten ”Områdeplan for Agerbæk” i
offentlig høring, og heraf fremgår, at Varde Kommune er særligt opmærksom
på at skabe en sti og rekreative områder omkring det gamle banetracé. Varde
Kommunes interesse for at skabe rekreative områder og stier passer således
fint sammen med Banedanmarks muligheder for at afhænde tracéet vederlags-
frit, der netop forudsætter anvendelse til rekreative formål.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht