Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2254712_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
2. oktober 2020
2020-5628
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 24. juni 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Ellen Trane Nørby (V).
Spørgsmål nr.572:
Vil ministeren redegøre for antallet af charterflyvninger fordelt på de enkelte
danske lufthavne de seneste år, og hvorledes lufthavnene kan agere for at hånd-
tere de store økonomiske tab som følge af corona-krisen? Spørgsmålet stilles på
baggrund af, at hjælpepakkerne bl.a. støtter passagerne og rejseselskaberne i
forbindelse med aflyste charterflyvninger, men lufthavnene oplever også mas-
sive tab, og har ikke de samme muligheder for kompensation.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, som har op-
lyst følgende, som jeg kan henholde mig til:
”Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen indsamler løbende data fra de største luft-
havne i Danmark til brug for styrelsens luftfartsstatistik. I luftfartsstatistikken
er kategorien charterflyvning forstået som flyvninger der, i modsætning til ru-
teflyvninger, ikke sker efter en regelmæssig tidstabel. Det betyder, at kategori-
en charterflyvninger ikke kun omfatter charterflyvning med de store pakkerej-
searrangører som fx Spies, men også afgange arrangeret af specialrejsebureau-
er med mindre fly, taxaflyvninger til fx Anholt og Læsø, og helikopterflyvninger
til olieanlæggene i Nordsøen. Tabel 1 og 2 nedenfor omfatter alle disse typer af
flyvninger.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 572: Spm. om ministeren vil redegøre for antallet af charterflyvninger fordelt på de enkelte danske lufthavne de seneste år, og hvorledes lufthavnene kan agere for at håndtere de store økonomiske tab som følge af corona-krisen, til transportministeren
2254712_0002.png
Tabel 1:
Antal flyafgange med charter passagerfly fra de største danske lufthavne.
Lufthavn
2015
2016
2017
2018
2019
2019
jan-
jun
1.112
54
1.273
2.439
19
979
95
328
114
6.413
2020
jan-
jun
360
1
1.086
937
15
1.340
48
140
34
3.961
Side 2/3
Billund
Born-
holm/Rønne
Esbjerg
København
Midtjylland
Roskilde
Sønderborg
Aalborg
Aarhus
I alt
3.056
32
3.804
4.736
138
2.110
113
825
171
3.081
51
3.812
4.986
152
2.126
121
948
152
2.643
52
2.716
5.124
91
2.151
137
891
178
2.212
81
2.463
5.286
76
2.142
211
879
182
2.370
48
2.603
5.155
43
1.952
186
800
219
14.985 15.429 13.983 13.532 13.376
Note: Tabellen omfatter aktiviteter i større danske lufthavne. Antallet af landinger er på et
tilsvarende niveau som antallet af afgange.
Kilde: Luftfartsstatistikken (http://stat.trafikstyrelsen.dk)
Tabel 2:
Antal afrejsende passagerer (1.000) med charter passagerfly fra de
største danske lufthavne.
Lufthavn
(1.000 passa-
ger)
Billund
Born-
holm/Rønne
Esbjerg
København
Midtjylland
Roskilde
Sønderborg
Aalborg
Aarhus
I alt
2015
2016
2017
2018
2019
2019
jan-
jun
2020
jan-
jun
440
3
48
684
3
5
1
118
18
1.319
440
3
42
708
3
5
1
132
14
1.348
398
2
30
734
3
5
2
116
17
1.308
323
3
28
718
4
4
3
103
16
1.203
374
3
28
715
1
4
4
101
24
1.254
173
2
14
335
1
2
1
42
11
579
52
10
119
1
16
3
202
Note: Tabellen omfatter aktiviteter i større danske lufthavne. Antallet af ankommende pas-
sagerer er på et tilsvarende niveau som antallet af afgående passagerer.
Kilde: Luftfartsstatistikken (http://stat.trafikstyrelsen.dk)
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 572: Spm. om ministeren vil redegøre for antallet af charterflyvninger fordelt på de enkelte danske lufthavne de seneste år, og hvorledes lufthavnene kan agere for at håndtere de store økonomiske tab som følge af corona-krisen, til transportministeren
2254712_0003.png
Der er ingen tvivl om, at luftfarten er en af de sektorer, der er hårdt ramt af
krisen. Regeringen arbejder for at holde hånden under dansk økonomi og hjæl-
pe danske virksomheder, selvstændige og lønmodtagere i en svær tid, hvor co-
rona-virussen sætter tydelige spor i dansk økonomi. Regeringen har derfor
også taget initiativ til mange og vidtgående initiativer for at afbøde de økono-
miske konsekvenser som følge af udbruddet. Disse initiativer vil holde hånden
under det danske samfund, erhvervsliv og arbejdspladser, og vil blandt andet
understøtte luftfartsbranchen.
Med aftale om luftfartspakke af 25. juni 2020, og senere justering af 24. juli
2020, er der afsat op imod 260 mio. kr. til en genstart af luftfarten. Aftalen
indbefatter blandt andet, at danske lufthavne kan få støtte svarende til 25 pct.
af lufthavnstaksterne fra 1. august til 31. december 2020, dog maksimalt op til
omkring 6 mio. kr pr. lufthavn.
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht