MINISTEREN
Transport- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
2. oktober 2020
2020-5628
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Boligudvalget har i brev af 24. juni 2020 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Ellen Trane Nørby (V).
Spørgsmål nr. 571:
Vil ministeren redegøre for, hvilke muligheder der vil være for statsstøtte til
luftfartsbranchen inden for rammerne af EU-reglerne efter 2020? Og hvilke
forskelle vil der være, hvis der skelnes mellem kritisk infrastruktur og kommer-
cielle flyvninger?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, der har op-
lyst følgende, som jeg kan henholde mig til:
”Da
der med spørgsmålet efterspørges en redegørelse for mulighederne for
tildeling af statsstøtte efter 2020 tager besvarelsen alene udgangspunkt i de
sædvanlige statsstøtteregler og ikke de udvidede statsstøttemuligheder i for-
bindelse med de første måneders udbrud af COVID-19. Statsstøttereglerne in-
deholder ikke umiddelbart kategoriseringen ”kritisk infrastruktur”.
Styrelsen
tolker derfor spørgsmålet således, at der med »kritisk infrastruktur« henvises
til tjenesteydelser af almindelig økonomisk interesse jf. nærmere nedenfor.
I henhold til traktatens (TEUF) art. 107, stk. 1, er statsstøtte eller støtte, som
ydes ved hjælp af statsmidler af enhver tænkelig form, og som fordrejer eller
truer med at fordreje konkurrencevilkårene ved at begunstige visse virksomhe-
der eller visse produktioner, uforenelig med det indre marked i det omfang,
den påvirker samhandlen mellem medlemslandene.
Aktiviteter, som normalt henhører under statens ansvar under udøvelsen af
dens beføjelser som offentlig myndighed, er dog af ikke-økonomisk karakter, og
derfor sædvanligvis ikke omfattet af statsstøttereglernes anvendelsesområde.
På luftfartens område vil aktiviteter som fx flyvekontrol, politiarbejde, toldbe-
handling, brandberedskab, aktiviteter, der er nødvendige for at sikre den civile
luftfart mod ulovlige handlinger, og investeringer i nødvendig infrastruktur og
nødvendigt udstyr til at udføre disse aktiviteter sædvanligvis regnes for at være
af ikke-økonomisk karakter, hvorfor offentlig finansiering af sådanne aktivite-
ter i udgangspunktet ikke udgør statsstøtte.