TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
20. august 2020
2020-5478
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 18. juni 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Michael Aastrup Jensen (V).
Spørgsmål nr. 559:
Kan ministeren oplyse, hvad den samfundsmæssige rente er på etapen Aarhus
Nord-Randers Nord, hvis udgiften til en ny bro over Gudenåen fraregnes, jf.
den foreløbige VVM-undersøgelse af strækningen fra Randers til Vejle?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der oplyser følgende:
”I
forbindelse med en udbygning af E45 Aarhus N
–
Randers N er det under-
søgt, hvordan udbygningen kan ske på strækningen hen over Gudenåen i for-
bindelse med udbygning af motorvejen. Der er opstillet forskellige løsningsfor-
slag, der er vurderet op imod hinanden med fordele og ulemper ud fra para-
metrene støj, trafikafvikling, levetid, areal, geometri, trafiksikkerhed, vejvis-
ning, eksisterende ledninger, afvanding, kultur, grundvand/okker, jord og af-
fald, landskab og økonomi.
I projektforslaget er valgt et forslag med én ny 3-sporet dalbro placeret øst for
og parallelt med de to nuværende dalbroer. Dette er i VVM-undersøgelsen vur-
deret som det mest optimale samlet set i forhold til de opstillede vurderingspa-
rametre. De eksisterende broer vil således indgå i løsning for afvikling af sydgå-
ende trafik, mens nordgående trafik afvikles på den nye dalbro.
Fravalget af alene at benytte de eksisterende broer begrundes bl.a. med, at
fremkommelighed og trafiksikkerhed bliver forringet, og der er større risiko for
øget antal uheld på strækningen på grund af snævre spor. Store gener ved ha-
vari på broerne og i forbindelse med reparationsarbejder på grund af manglen-
de nødspor og havari i de smalle spor kan betyde, at flere spor må lukkes mid-
lertidig. Hastigheden anbefales sænket til 90 km/t på strækningen ved denne
løsning. En permanent sænket hastighed på broerne over Gudenåen vil kunne
have en negativ konsekvens på fremkommeligheden og dermed samfundsøko-
nomiberegningerne.