TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
20. august 2020
2020-5478
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 18. juni 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Michael Aastrup Jensen (V).
Spørgsmål nr. 558:
Er det Vejdirektoratets vurdering, at motorvejsbroen over Gudenåen er klima-
sikret, jf. den foreløbige VVM-undersøgelse af strækningen fra Randers til Vej-
le?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der oplyser følgende:
”Selve
motorvejsbroen over Gudenåen er klimasikret. Broen og dæmninger op
til broen ligger i kote +3,0-3,8 over
normal vandstand.
Til sammenligning ar-
bejder Randers Kommune med kote + 2,4 i forbindelse med klimasikring af
byen, fx i forbindelse med nye byudviklingsområder omkring Gudenåen.
Motorvejsbroen over Gudenåen består i dag af 2 særskilte broer (tvillingebro-
er), hver med en samlet længde på knap 400 m. I VVM-undersøgelsen for ud-
bygning af E45 på strækningen Aarhus N-Randers N foreslås de eksisterende
broer over Gudenåen bibeholdt samtidig med, der etableres én ny 3-sporet bro
over Gudenåen. Den nye bro klimasikres på samme niveau som de eksisterende
broer.
På begge sider af broerne, er den eksisterende motorvej, på en ca. 1,9 km lang
strækning, placeret under kote +2,5.
Vejdirektoratet har i VVM-undersøgelsen derfor medtaget et tilvalg, der hedder
”Klimasikring af motorvejen ved Gudenåen” efter
bl.a. ønske fra Randers
Kommune. Kommunen har ønsket denne lavereliggende delstrækning af mo-
torvejen hævet, fordi den kan være i risiko for oversvømmelse ved en storm-
flod. Der er i dag kun én bro i Randers by, som i forbindelse med en evt. frem-
tidig stormflod kan blive oversvømmet, og E45 vil i en sådan situation være
eneste nærliggende mulighed for at krydse Gudenåen.