Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2233424_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
20. august 2020
2020-5478
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 18. juni 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Michael Aastrup Jensen (V).
Spørgsmål nr. 558:
Er det Vejdirektoratets vurdering, at motorvejsbroen over Gudenåen er klima-
sikret, jf. den foreløbige VVM-undersøgelse af strækningen fra Randers til Vej-
le?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der oplyser følgende:
”Selve
motorvejsbroen over Gudenåen er klimasikret. Broen og dæmninger op
til broen ligger i kote +3,0-3,8 over
normal vandstand.
Til sammenligning ar-
bejder Randers Kommune med kote + 2,4 i forbindelse med klimasikring af
byen, fx i forbindelse med nye byudviklingsområder omkring Gudenåen.
Motorvejsbroen over Gudenåen består i dag af 2 særskilte broer (tvillingebro-
er), hver med en samlet længde på knap 400 m. I VVM-undersøgelsen for ud-
bygning af E45 på strækningen Aarhus N-Randers N foreslås de eksisterende
broer over Gudenåen bibeholdt samtidig med, der etableres én ny 3-sporet bro
over Gudenåen. Den nye bro klimasikres på samme niveau som de eksisterende
broer.
På begge sider af broerne, er den eksisterende motorvej, på en ca. 1,9 km lang
strækning, placeret under kote +2,5.
Vejdirektoratet har i VVM-undersøgelsen derfor medtaget et tilvalg, der hedder
”Klimasikring af motorvejen ved Gudenåen” efter
bl.a. ønske fra Randers
Kommune. Kommunen har ønsket denne lavereliggende delstrækning af mo-
torvejen hævet, fordi den kan være i risiko for oversvømmelse ved en storm-
flod. Der er i dag kun én bro i Randers by, som i forbindelse med en evt. frem-
tidig stormflod kan blive oversvømmet, og E45 vil i en sådan situation være
eneste nærliggende mulighed for at krydse Gudenåen.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 558: MFU spm. om det er Vejdirektoratets vurdering, at motorvejsbroen over Gudenåen er klimasikret, jf. den foreløbige VVM-undersøgelse af strækningen fra Randers til Vejle, til transportministeren
2233424_0002.png
En løsning med at hæve motorvejen på denne delstrækning er estimeret til at
koste 86 mio. kr.
Løsningen er medtaget som en tilvalgsmulighed i VVM-undersøgelsen. Bag-
grunden er at klimascenarier viser, at sandsynligheden for stormflod med
vandstande over 1,8 m ved motorvejen evt. kan forekomme 2-3 gange inden år
2100, under forudsætning af, at klimaforandringerne fortsætter uforandret.
Randers Kommune arbejder samtidig for et projekt om en ny klimasikret bro i
midtbyen (”Klimabroen” over Randers Fjord/Gudenåen). Der arbejdes også for
at klimasikre Randers Fjord ved Åbyhøj ved etablering af et sluseanlæg sam-
men med Norddjurs Kommune efter 2050 pga. forventede stigende klimaud-
fordringer.
Vejdirektoratet har på møder med Randers Kommune gjort rede for, at Vejdi-
rektoratet har et beredskab klar (mandskab og materiel), hvis en central stats-
vej som fx E45 udsættes for en skade, der blokerer for trafikafviklingen.
Vejdirektoratet har på den baggrund vurderet, at motorvejsstrækningen om-
kring Gudenåen er klimasikret tilstrækkeligt i tilfælde af stormflod.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht