TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
5. august 2020
2020 - 5473
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 18. juni 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Rasmus Helveg Petersen (RV).
Spørgsmål nr. 549:
Hvordan ser ministeren forholdet mellem antallet af støjplagede boliger, og
omkostningerne forbundet med støjafskærmning i Nyborg i forhold til andre
steder i landet langs motorvejsnettets store H, hvor man har etableret støjaf-
skærmning?
Svar:
Vejstøj er et væsentligt samfundsproblem, som berører mange mennesker.
Desværre er der rigtig mange boligområder og bysamfund langs de eksisteren-
de statsveje, som er udsat for høje støjniveauer.
Vejdirektoratets princip for prioriteringen af støjindsatsen langs det eksiste-
rende statsvejnet er at reducere støjen for de mest støjbelastede boligområder,
hvor der kan opnås mest støjreduktion per investeret krone. Der er redegjort
for princippet
i Vejdirektoratets ”Støjhandlingsplan for statens veje 2018-
2023”, og det har indtil videre været
et fokus at hjælpe særligt støjbelastede
områder, hvor der i forvejen ikke har været nogen form for støjafskærmninger.
Vejdirektoratet har oplyst, at de eksisterende støjskærme langs motorvejen
gennem Nyborg har en samlet længde af ca. 3,8 km. Vejdirektoratet vurderer,
at anlægsprisen for en ny støjskærm vil være i størrelsesordenen 15-20 mio. kr.
per løbende km afhængig af højde m.m. Hertil vil der være udgifter til nedriv-
ning og bortskaffelse af de eksisterende støjskærme.
Vejdirektoratet har oplyst, at der ikke er foretaget nærmere undersøgelser af
omkostningerne til at nedrive de eksisterende støjskærme langs motorvejen
gennem Nyborg og etablere nye støjskærme. Sådan undersøgelser vil normalt
omfatte mere detaljerede støjanalyser og tilhørende anlægsoverslag, der kan
fastlægge placering, længder og højder af støjskærmene med henblik på at opnå
bedst mulig effekt for investerede midler.