TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
5. august 2020
2020 - 5473
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 18. juni 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Rasmus Helveg Petersen (RV).
Spørgsmål nr. 547:
Vil ministeren oplyse, om man ved et nyanlæg af motorvej gennem Nyborg
langs den eksisterende strækning ville tillade støjgener som dem, der opleves i
Nyborg i dag, eller ville man lovmæssigt være nødt til at etablere støjafskærm-
ning?
Svar:
Anlæg af en ny motorvej vil skulle vedtages af Folketinget ved lov, og partierne i
Folketinget vil i den forbindelse skulle tage stilling niveauet for støjafskærm-
ning.
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der har oplyst følgende, som
jeg kan henholde mig til:
”Der
findes ingen bindende grænseværdier for støj fra vejanlæg. Miljøstyrelsen
har fastlagt vejledende støjgrænser for acceptabel støj i boligområder m.m.,
som udgør myndighedernes udgangspunkt for at vurdere, om et område er
støjbelastet.
Beslutning om nyanlæg af en motorvej vedtages ved en anlægslov i Folketinget.
Som grundlag for anlægsloven vil der altid blive gennemført en VVM-
undersøgelse, som redegør for de miljømæssige konsekvenser af vejprojektet.
Som en del af VVM-redegørelsen og en tilhørende offentlige høringsproces, vil
der være anbefalinger til iværksættelse af foranstaltninger til at reducere støjen
fra vejanlægget. Eventuelle støjskærmsforanstaltninger indarbejdes i anlægslo-
ven, og det er således heri, at niveauet for støjbeskyttelse af omgivelserne ved
en ny motorvej fastlægges.
I forbindelse med miljøkonsekvensvurderinger af vejprojekter, foretages der
undersøgelser af mulighederne for at støjafskærme samlede boligbebyggelser,
der belastes over Miljøstyrelsens vejledende grænseværdi på 58 dB. I praksis er