Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2215473_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
23. juni 2020
2020-5412
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 16. juni 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 542:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 22/1-2020 fra Pendlertalsmæn-
dene på Sydbanen om Banedanmarks planlægning af sporarbejde på togstræk-
ningen mellem København og Nykøbing F, jf. TRU alm. del - bilag 183?
Svar:
Sporspærringer
er
desværre generende for passagerne. Men på den anden side
af sporspærringerne venter ofte en opgraderet jernbane. Sporspærringerne er
et nødvendigt onde for at kunne gennemføre vedligehold og opgraderingspro-
jekter.
Banedanmark er på statens vegne ansvarlige for vedligehold og opgraderinger
af jernbanen, og for at kunne arbejde på en sikkerhedsmæssigt forsvarlig måde
er det nødvendigt at lave sporspærringer. Danmark har en af de sikreste jern-
baner i Europa, og det skyldes b.la., at sporarbejdet bliver foretaget under ord-
nede forhold.
Mit ministerium er i løbende dialog med Banedanmark og DSB, for at sikre en
koordineret proces omkring planlægning af sporspærringer. Jernbanens aktø-
rer tager i udpræget grad hensyn til passagerne, og jeg hæfter mig ved at langt
de fleste sporspærringer er af kortere varighed og lægges på tidspunkter, hvor
der er minimal påvirkning af passagerne: I perioden 2017-2019 blev der gen-
nemført over 100.000 spærringer, og blot 25% havde trafikal konsekvens.
Nogle jernbanearbejder er dog så komplekse, at opgaverne umuligt kan gen-
nemføres i ly af natten eller over en weekend. Arbejderne på Ringsted-Femern
banen er af en sådan karakter.
I forbindelse med forberedelserne til den kommende Femern Bælt-forbindelse
skal det eksisterende jernbaneanlæg fra Ringsted til syd for Holeby på Lolland
udbygges og opgraderes, så det er klar til fremtidens jernbane. Strækningen
elektrificeres, så man kan køre med nye grønne el-tog. Signalanlægget udskiftes
til det nye signalsystem, der vil give større punktlighed. Nogle steder anlægges
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 542: Spm. om kommentar til henvendelse af 22/1-2020 fra Pendlertalsmændene på Sydbanen om Banedanmarks planlægning af sporarbejde på togstrækningen mellem København og Nykøbing F, til transportministeren
2215473_0002.png
Side 2/2
nyt dobbeltspor, og kurver udrettes, så jernbanen er klar til hastigheder på op
til 200 km/t. Der laves arbejder ved over 100 brosteder: Nye broer bygges, og
gamle renoveres. Desuden er der nogle stationer, der skal ombygges.
Opgraderingerne er et af Danmarkshistoriens største jernbaneprojekter og af et
sådant omfang, at man næsten kan sige, at der venter en helt ny jernbane når
arbejderne er færdiggjort. Arbejdernes omfang kræver totalspærring. Ba-
nedanmarks oprindelige plan tilsagde, at totalspærringen ville vare fra 28.
marts til 31. august 2020. Der opstod imidlertid udfordringer med validerings-
ressourcer, hvorfor Banedanmark så sig nødsaget til at forlænge spærringen
med tre måneder, til og med 29. november 2020.
Som nævnt er mit ministerium i løbende dialog med Banedanmark og DSB om
at sikre, at sporspærringerne gennemføres med færrest mulige påvirkninger af
passagerne. Begge aktører er desuden i dialog med passagerne for at forstå
hvordan sporspærringerne påvirker deres hverdag. En af de gennemgående
konklusioner er, at passagerne accepterer sporspærringer, hvis der oplyses i
god tid, så de kan planlægge alternative rejseformer. Man skal se meldingen om
den forlængede sporspærring i det lys.
Jeg vil gerne udtrykke min store forståelse for den frustration, som pendlerne
udtrykker i deres fælles brev til Transportudvalget. Efter spærringen vil man
dog allerede kunne begynde at høste frugterne af Banedanmarks arbejde og
nyde en opgraderet jernbane.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht