TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
2. juli
Dato 2020
2020-5382
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 15.juni stillet mig følgende spørgsmål (TRU
alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Christoffer Aagaard Melson (V) og Troels Lund Poulsen (V).
Spørgsmål nr. 541:
Hvad betyder det for tidsbesparelsen ved at bygge en togbro over Vejle Fjord-
broen og den samfundsøkonomiske forrentning af projektet, at DSB har beslut-
tet sig for at købe tog, der maksimalt kan køre 200 km/t. i stedet for 250 km/t.,
som forudsat i aftalen om Togfonden?
Svar:
Jeg vil starte med at gøre opmærksom på, at det af
aftalen om ”Igangsættelse
af
udbudsproces for indkøb af nye eltog (Fremtidens Tog)” af 1. februar 2018
fremgår, at aftalen ”ikke
udelukker, at der på et senere tidspunkt gennem et
nyt udbud kan indkøbes højhastighedstog til realisering af timemodellen.”.
Det er således ikke udelukket, at DSB på et senere tidspunkt kan lave et nyt
udbud, hvor der kan indkøbes højhastighedstog.
For så vidt angår tidsbesparelsen ved en ny bane på tværs af Vejle Fjord med
henholdsvis 200 km/t togmateriel og 250 km/t togmateriel, henviser jeg til
rapporten ”Togfonden DK –
højhastighed og elektrificering på den danske
jernbane” fra
2013 s. 63. Der er ikke lavet beregninger for, hvad det betyder for
den samfundsøkonomiske forrentning af projektet.
Med
venlig hilsen
Benny Engelbrecht