TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
2. juli
Dato 2020
2020-5382
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 15.juni 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra (MFU) Christoffer Aagaard Melson (V) og (MFU) Troels Lund Poulsen (V).
Spørgsmål nr. 540:
Vil ministeren redegøre for, hvordan antallet af togpassagerer har udviklet fra
indgåelsen af aftalen om Togfonden til om med 2019? Udviklingen bedes sat i
forhold til den forventede stigning i antallet af passagerer, der var forudsat, da
aftalen om Togfonden blev indgået.
Svar:
Jeg henviser indledningsvist til min besvarelse af TRU alm. del spørgsmål nr.
70, for så vidt angår den forventede vækst i transportudarbejdet, der var forud-
sat, da aftalen om Togfonden blev indgået.
Den realiserede udvikling i transportarbejdet (antal personkilometer) fra 2013
til og med 2019 var ifølge Danmarks Statistik følgende:
Øst DK: -0,3 pr. år (fordelt lineært)
Vest DK: -2,6 pr. år. (fordelt lineært)
Over Storebælt: -2,3 % pr. år (fordelt lineært)
Som det også fremgår af TRU alm. del spørgsmål nr. 70, er der siden aftalen
om Togfonden under de efterfølgende V- og VLAK-regeringer truffet en række
beslutninger, der har svækket jernbanens konkurrencedygtighed i forhold til
private biler. Det gælder særligt nedsættelsen af registreringsafgiften og ned-
sættelsen af broafgiften over Storebælt. Der har endvidere i perioden været lave
brændstofpriser.
Hertil kommer, at perioden 2013-2019 har været præget af mange sporarbejder
på banen, hvor der i perioder har været totalspærringer i Sønderjylland og på
Vestfyn, samt andre sporarbejder som følge af elektrificeringen i Jylland og
forberedende arbejde til Femern Bælt-forbindelsen. De infrastrukturforbedrin-
ger på jernbanen, som var forudsat i prognosen, blandt andet København-