Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del
Offentligt
2239767_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
4. september 2020
2020-5378
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 15. juni 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 538:
Hvilke krav overvejer ministeren at indføre overfor lufthavne og flyselskaber,
som modkrav i forbindelse med eventuelle hjælpepakker, herunder angående
støj og luftforurening samt udfasning af fossile brændsler? Og vil ministeren
oversende en oversigt over sådanne modkrav indført eller på vej i andre EU-
lande?
Svar:
Med
aftale om luftfartspakke af 25. juni 2020
mellem regeringen og Venstre,
Radikale Venstre og Det Konservative Folkeparti er aftaleparterne enige om, at
det er vigtigt at gå genstartet luftfarten og få skabt grundlag for aktivitet på de
danske indenrigsflyvninger. Luftfarten er med til at binde Danmark sammen på
tværs af regioner og øer, og den forbinder ligeledes Danmark til omverdenen.
Som en del af aftalen afsættes 25 mio. kr. til et klimabidrag der eksempelvis
kan anvendes til udvikling og produktion af grønne flybrændstoffer. Partierne
noterer sig desuden, at Luftfartens Klimapartnerskab er kommet med en række
anbefalinger, herunder til klimaomstilling af luftfartsbranchen, der fx kan ind-
gå i efterårets forhandlinger om en klimaplan for transportsektoren, samt at
luftfartsbranchen i forbindelse med forhandlingerne om aftalen om luftfarts-
pakken har fremlagt en erklæring om branchens klimaambitioner.
Transport- og Boligministeriet er bekendt med, at der i forbindelse med en
hjælpepakke til flyselskabet Air France på 7 mia. euro (~52 mia. kr.) og flysel-
skabet Austrian Airlines på 600 mio. euro (~4,5 mia. kr.) er stillet en række
klimamål for selskaberne. Ministeriet er ikke bekendt med om klimamålene er
juridisk bindende.
Støtten til Air France gives på betingelse af, at;
Air France forbedrer flyflådens effektivitet (CO2 pr. passager km.) med
50 pct. inden 2030 ift. 2005.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 538: Spm. om, hvilke krav ministeren overvejer at indføre overfor lufthavne og flyselskaber, som modkrav i forbindelse med eventuelle hjælpepakker, herunder angående støj og luftforurening samt udfasning af fossile brændsler, til transportministeren
2239767_0002.png
Side 2/2
Air France reducerer udledninger fra indenrigsflyvninger med 50 pct.
inden 2024.
Air France skal iblande minimum 2 pct. bæredygtigt flybrændstof inden
2025.
Støtten til Austrian Airlines gives på betingelse af, at;
Austrian Airlines reducerer sin CO2-udledning med 50 pct. inden
2030, og med 30 pct. i 2030 ift. niveauet i 2005.
Austrian Airlines forsøger at flytte så mange passagerer som muligt fra
fly til tog på korte distance.
Austrian Airlines øger brænstofeffektiviteten med 1,5 pct. årligt, og re-
ducerer den gennemsnitlige CO2-udledning fra 9,55 til 8,5 kg. CO2 pr.
100 passagerkilometer inden 2030.
Den danske luftfartsbranche og Luftfartens Klimapartnerskab har fremsat til-
svarende ambitiøse klimamålsætninger. Luftfartsbranchen forventer at reduce-
re CO2-udledningen fra indenrigs- og udenrigsluftfarten med henholdsvis 75-
80 pct. og ca. 30 pct. inden 2030, og har ligeledes en målsætning om at 30 pct.
af brændstofforbruget skal være bæredygtigt i 2030.
Transport- og Boligministeriet har ikke kendskab til, at der er stillet såkaldte
klimabetingelser i hjælpepakker til andre luftfartsselskaber og lufthavne i EU,
men kan ikke udelukke, at det er tilfældet. Ministeriet er dog bekendt med, at
der er givet støtte til en række europæiske flyselskaber uden, at der er stillet
betingelser eller mål om klima- og miljøforbedringer. Dette gælder blandt an-
det i forbindelse med den tyske stats rekapitalisering af Lufthansa på 6 mia.
euro (~45 mia. kr.) og en lånegaranti på 3 mia. kr. (22,5 mia. kr.), statsgarante-
ret lån til Finnair på 600 mio. euro (4,5 mia. kr.), støtte til KLM på 3,4 mia.
euro (~25 mia. kr.) og støtte til Brussels Airlines på 290 mio. euro (~2,2 mia.
kr.).
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht